Mannen från Barnsdale

Harrison, Dick

| 2011

Har Robin Hood verkligen existerat, är den legendariske fredlöse en påhittad myt eller en verklig person av kött och blod? Har Jungfru Marian funnits? Är de grönklädda muntra männen i Sherwoodskogen enbart en litterär fiktion eller har de en motsvarighet i form av en senmedeltida liga eller gerilla? Det är några av de frågor Dick Harrison ställer sig. Boken handlar om sökandet efter en historisk hjälte, men också om utvecklingen av legenden om Robin Hood och om den engelska medeltid som han har blivit förknippad med. Författaren låter oss möta såväl legendfigurer som verkliga banditer, sheriffer och kungar. Förvånansvärt ofta visar det sig att verkligheten är lik dikten, att det finns en klar länk mellan samhälle och fiktion.

Elisabeth E

2010-09-27

En spännande bibliografi över Robin Hoods legend. Mkt intressant att läsa om karaktärerna vid sidan om Robin Hood :)

Sofia Åkerberg

2010-03-06

En positiv överraskning för min del. När man väl vant sig vid Harrisons kanske lite överdramatiserande uppläsning är själva innehållet intressant, medryckande och av allt att döma vederhäftigt. Harrison balanserar mycket bra de olika delarna av legenden Robin Hood under medeltiden, den eventuella verkligheten bakom dikten och popkulturella referenser. Det faktum att han inte ens skyggar för att analysera Mel Brooks i detta sammanhang bör tyda på en hälsosam självdistans.

Som historiker måste jag nog dock erkänna att jag fann mest nöje i hans lustmord på sentida dekonstruktivistiska historiker/litteraturvetare som bland annat jämställer Robin Hood med jultomten. Vill man är det inte så svårt att göra sig lustig över postmodernism...