Manhattan Beach

Spennende historisk roman fra forfatteren av A visit from the goon squad (Bølle på døra) New York, 1930-tallet: Anna Kerrigan, tolv år og tøffere enn de fleste, blir med faren Eddie når han skal ut på oppdrag som fagforeningsmann. Men under et besøk hos rikingen Dexter Styles begynner hun å ane at faren driver med en litt mer lyssky virksomhet, som er grunnen til at familien får visse privilegier. Men Anna blir ikke skremt, tvert imot er hun stolt over å få dele en viktig hemmelighet med faren sin, som hun elsker høyt. Et tiår senere: Andre verdenskrig raser, og kvinner har fått innpass i tradisjonelle mannsyrker. Anna har fått arbeid ved marineverftet i Brooklyn, der hun jobber med å måle små deler til skipskonstruksjon. Hun drømmer om å bli dykker, men det er en jobb som fortsatt er forbeholdt menn fordi den er så fysisk krevende og farlig. Annas far er sporløst forsvunnet, og Anna har...

Katarina Nord

2022-04-18

Något långrandig och trög på sina ställen. Men det var värt att hålla ut och läsa klart!

Birgitta Lundgren

2020-07-20

Emma Fägerlind

2020-03-17

Jättebra bok! En historia jag inte tappade intresset för, personer komplexa nog att inte alltid kunna förutse. Några detaljer kändes pinsamt amerikanska och störde litegrann, men jag rekommenderar den varmt.

Bokslukerskan

2020-02-01

Betyg:4/5
Det finns författare och så finns det berättare. Författare kan vem som helst titulera sig, en berättare däremot, är en person som bär på förmågan att visualisera och förmedla känslor och uttryck. Behöver jag säga att jag föredrar den senare?
•••••••••••••••••••••••••••••••
Egan är en mästerlig berättare!
Historien som tar plats i Manhattan Beach är i mångt och mycket ganska förutsägbar, tidigt anar man hur saker och ting kommer att te sig samt hur allt, i det stora hela, kommer att uppdagas.
Trist? O Nej!
Berättelsen trollbinder, språket är fantastiskt och gestaltandet livfullt.
Jag VAR där - i 30-talets New York, gick på gatorna, upplevde lukterna, smakerna, stämningen.
En historielektion helt i min smak med en salig blandning av gangsters, försvinnanden, passion, krig, tragik, dykning, glamour och ett fascinerande spretigt persongalleri.

Marianne Skoglund

2019-09-02

Äntligen har jag tagit min igenom den här mastodontromanen. Var det värt det? Fan vet.

Henrik Johansson

2019-03-28

Spännande berättelse som flyter emellan barndom och vuxenliv. Kanske också om tomhet och saknad.