Månguden

Häägg, Monika

| 2009

Månguden är en historisk äventyrsroman som handlar om flickan Fry som är ett Solbarn och utvald av Solgudinnan. Flickan är föräldralös och bor tillsammans med Solgudinnans tjänare Hird, på Kungsgården. En liten tid före Midsommaroffret försvinner Hird under mystiska omständigheter. Mångudens tjänare Ulv tar makten och Fry blir jagad från Kungsgården. Månguden är den spännande fortsättningen på Solbarnet. Den utspelar sig under bronsålder i södra Halland och Bjärehalvön. Månguden är andra delen i bokserien: Böckerna om Fry. Den är mycket lämplig att använda som läs-projekt för mellan- och högstadieskolor. Om boken: Månguden är en spännande äventyrsroman, skriven på ett enkelt men nyanserat språk. Bronsåldersmiljön är förtjänstfullt målad med äkta tidsfärg Lars Rask, BTJ Fry och hennes vänner är verkligen en samling handlingskraftiga flickor och det kan det aldrig bli för mycket av i barn-...

Elisabeth Jönsson

2012-02-25

I andra boken om solbarnet Fry ökar dramatiken. Fry blir jagad från Kungsgården. Mångudens tjänare Ulv tar makten. Boken väcker historisk nyfikenhet och skapar inblick i värdet av varma och kärleksfulla relationer.

2012-01-05

Jag läste den första boken i serien, ”Solbarnet”, i somras.

Så här skrev jag om den boken:

”Jag tycker om att läsa ungdomsböcker ibland. Egentligen skulle det väl inte heta ungdomsböcker och vuxenböcker, utan kanske ”mer lättläst” och ”mindre lättläst” eller nåt. För åldern har väl egentligen ingen som helst betydelse när det gäller böcker.

Den här boken var lättläst och snabbläst. Och den var intressant, välskriven, och spännande. Kan helt klart rekommenderas både till barn och vuxna, som gillar att läsa historiska böcker.”

Och det jag skrev om ”Solbarnet” gäller även för den här andra boken i serien, ”Månguden”.

Merja A

2011-02-06

Monika Häägs historiska ungdomsböcker är spännande läsning. Solbarnet Fry råkar ut för många äventyr i denna andra boken i bronsålderserien.

Vilken härlig fortsättning till boken"Solbarnet", en perfekt ungdomsbok för den som gillar historia och spänning.
Monika Häägg har lyckats fånga mitt intresse från första till den sista sidan i böckerna.
Nu ser jag bara fram emot att påbörja boken isvintern.
Jag rekommenderar dessa böcker till er andra.

Jörgen Karlsson

2010-04-10

Ser med spännign fram emot fortsättningen.

Monika Häägg

2010-02-17

Även "Månguden" sätter jag ett betyg utifrån vad mina läsare har sagt. Jag brukar skoja och säga att det är en pensionärsbok för det är så mycket pensionärer som läst den men egentligen är det en ungdomsbok.