Manglade dukar och vikta servetter

Klingberg, Ewa

Charmig roman om omöjlig kärlek!»En underbar välskriven bok, som man bara vill ska fortsätta!« Hanneles bokparadis Utan att riktigt förstå hur det gick till så har Felicia blivit med hus. Inte en vanlig villa, utan en stor fastighet med hyresgäster som nu är hennes ansvar. En av lägenheterna ska hon inreda till sig själv.När Felicia möter den attraktive antikhandlaren Jonathan som vill fylla hennes bostad med tidstypiska möbler vänds hennes liv upp och ned. Felicia tar tacksamt emot inredningshjälp från Jonathan, men vad varken Felicia eller Jonathan känner till är att en av möblerna döljer en gammal hemlighet ? Denna hemlighet leder till Nanny, en ung kvinna som arbetar som piga i ett välbemedlat hem i Karlskrona år 1851.Ensamheten blir plötsligt ett virrvarr av nya bekantskaper, de gamla murriga väggarna får nytt liv och Felicias sårade hjärta tinar upp. Men...

Sämsta dravlet jag läst på år och dag.
Nyskild kvinna ska möblera sin lägenhet och in i hennes liv halkar en snygg och trevlig hantverkare som bott i samma hus hela tiden, en snygg antikhandlare som genast vill möblera hennes lägenhet med sekelskiftesmöbler OCH tapetsera om alla rum för sin katalog, och hon får 50 000 för "besväret"
Både han och alla kringboende grannar börjar springa ut och in och köpa pizza, baka kakor och dricka vin.
Hennes vän från USA kommer på besök, får en lägenhet i huset och bestämmer sig för att stanna.
En granntant dör och lämnar 2 milj till huvudpersonen (efter att ha känt varandra 3 veckor) så nu är all ekonomi löst.
Det visar sig också att hon råkat ärva ryska tsarfamiljens juveler, som hon och antikhandlare gräver ner på kyrkogården på slutet.
Riktigt kass bok!

Agnes

2018-10-03

Lyssnade på denna bok och fullkomligt älskade den. Man lät känna två olika kvinnor som lever i två olika århundraden men vars liv ändå flätas samman. Boken innehöll härliga personligheter och spännande vändningar. Trots att visa delar av bokens innehåll var aningens förutsägbart så kunde jag inte sluta läsa utan vill veta hur det skulle sluta för Felicia och Nanny. Har precis börjat lyssna på nästa del i Huskvarna serien.

Terese Johansson

2017-08-09

Lättläst och bra bok men jag gillade inte slutet riktigt, boken kunde ha slutat på nåt annat sätt. I övrigt mycket läsvärd.

2017-07-29

Jag har länge följt Ewa Klingbergs bokblogg Holavedsbrudar så att den här boken var på gång var ingen överraskning. När hon uppmanade alla som ville ha ett exemplar att skriva en kommentar så kunde jag inte längre stå emot, bara titeln lockar ju och tillsammans med omslaget blev den oemotståndlig. Det här beslutet är ett av de bättre jag har fattat när det gäller böcker. Läs mer på min blogg

Pia Gummesson

2017-06-21

En fin feelgood roman

Åsa Carlsson

2017-06-16

En trivsam feelgood-historia som pendlar mellan två tider som berör varandra. Historiska delen av berättelsen skimrar! Vidare recension på bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.se/2017/06/manglade-dukar-och-vikta-servetter-av.html

Charmig, gripande och underbar!

2017-05-29

Felicia har blivit med hus. Inte en vanlig villa, utan en stor fastighet med hyresgäster som behöver än det ena, än det andra. En tom lägenhet står dessutom och väntar på hennes omsorger, samtidigt som saldot på kontor är oroväckande nära noll.
Det är en charmig historia om kärlek och livet. Den är fint skriven och jag gillar att man får historien om Felicia i nutid och samtidigt även Nannys i slutet på 1800-talet. De båda historierna vävs fint ihop mot slutet. Jag gillar den oväntade varma sammanhållningen som blir mellan de boende i huset. Boken andas lite romantisk komedi med lite små missförstånd och krokar på vägen innan kärleken hittar fram rätt. Jag mår bra när jag läser den !