Manglade dukar och vikta servetter

Klingberg, Ewa

| 2017

Charmig roman om omöjlig kärlek! »Den här ljuvliga lilla pärlan med sitt vackra gröna omslag kommer att göra sig utmärkt i hammocken i sommar. « Bloggen Bokmalen »En riktig liten pärla, en av sommarens mysigaste läsupplevelser.« Johannas deckarhörna Utan att riktigt förstå hur det gick till så har Felicia blivit med hus. Inte en vanlig villa, utan en stor fastighet med hyresgäster som nu är hennes ansvar. En av lägenheterna ska hon inreda till sig själv. När Felicia möter den attraktive antikhandlaren Jonathan som vill fylla hennes bostad med tidstypiska möbler vänds hennes liv upp och ned. Felicia tar tacksamt emot inredningshjälp från Jonathan, men vad varken Felicia eller Jonathan känner till är att en av möblerna döljer en gammal hemlighet ... Denna hemlighet leder till Nanny, en ung kvinna som arbetar som piga i ett välbemedlat hem i Karlshamn år 1851. Ensamheten...

Emma Sundström

2022-03-13

Helt läsvärd bok. Men kan vara lite långsam i början så ha tålamod. Hoppar mellan nutid och dåtid.
Första boken att läsa, för karaktärer i denna bok dyker upp i nästa bok ”Lånat silver och krossat glas.

Emma Sundström

2022-03-13

Ulrika Larsson

2022-03-01

Mycket av det som händer i boken känns väldigt orealistiskt, vilket gör att intresset för handling och karaktärer dras ner. Annars helt okej bok.

2020-08-22

En ny författarbekantskap och trivsamheten dominerar. Jag gillar Felicias sällskap och tycker att det är lite märkligt att hon inte begriper nåt om utgifter och inkomster. Felicia gör sig vän med flera av sina hyresgäster. Alla är så snälla! Dåtidsberättelsen i Karlshamn var blekare och sorgligare. Spänd på att läsa mer av Klingberg, kan hon leva upp till mina förväntningar? Författaren är född 1953.

Besviken på denna då jag läst så mycket gott om den. I mitt tycke var den "präktig" och trist. Rekommenderas inte, tyvärr.

Kerstin Lidström

2019-11-04

Sämsta dravlet jag läst på år och dag.
Nyskild kvinna ska möblera sin lägenhet och in i hennes liv halkar en snygg och trevlig hantverkare som bott i samma hus hela tiden, en snygg antikhandlare som genast vill möblera hennes lägenhet med sekelskiftesmöbler OCH tapetsera om alla rum för sin katalog, och hon får 50 000 för "besväret"
Både han och alla kringboende grannar börjar springa ut och in och köpa pizza, baka kakor och dricka vin.
Hennes vän från USA kommer på besök, får en lägenhet i huset och bestämmer sig för att stanna.
En granntant dör och lämnar 2 milj till huvudpersonen (efter att ha känt varandra 3 veckor) så nu är all ekonomi löst.
Det visar sig också att hon råkat ärva ryska tsarfamiljens juveler, som hon och antikhandlare gräver ner på kyrkogården på slutet.
Riktigt kass bok!

Agnes

2018-10-03

Lyssnade på denna bok och fullkomligt älskade den. Man lät känna två olika kvinnor som lever i två olika århundraden men vars liv ändå flätas samman. Boken innehöll härliga personligheter och spännande vändningar. Trots att visa delar av bokens innehåll var aningens förutsägbart så kunde jag inte sluta läsa utan vill veta hur det skulle sluta för Felicia och Nanny. Har precis börjat lyssna på nästa del i Huskvarna serien.

Terese Johansson

2017-08-09

Lättläst och bra bok men jag gillade inte slutet riktigt, boken kunde ha slutat på nåt annat sätt. I övrigt mycket läsvärd.

2017-07-29

Jag har länge följt Ewa Klingbergs bokblogg Holavedsbrudar så att den här boken var på gång var ingen överraskning. När hon uppmanade alla som ville ha ett exemplar att skriva en kommentar så kunde jag inte längre stå emot, bara titeln lockar ju och tillsammans med omslaget blev den oemotståndlig. Det här beslutet är ett av de bättre jag har fattat när det gäller böcker. Läs mer på min blogg

Pia Gummesson

2017-06-21

En fin feelgood roman

Åsa Carlsson

2017-06-16

En trivsam feelgood-historia som pendlar mellan två tider som berör varandra. Historiska delen av berättelsen skimrar! Vidare recension på bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.se/2017/06/manglade-dukar-och-vikta-servetter-av.html

Charmig, gripande och underbar!