Månfolkets Land

Hurtig, Caroline

| 2014

Kärlek, spänning och magi i en värld där ödet styr över alla själar. Vilda och Vilja kämpar med att leva upp till sina roller,det är inte alltid lätt att ha en mor som är gudinna. Eller en far som är överbeskyddande. Men trots alla ögon de har på sig smyger sig andra krafter närmre, de dras till tvillingarna och vill vara i deras närhet.Lockelsen är stor och Vilda och Vilja hamnar mitt i en storm av begär, vänskap, hat, avundsjuka och kärlek. De tvingas växa upp och kämpa för att finna sig själva. Finna sina egna styrkor när de ställs inför oanade utmaningar. Hur stora är deras krafter? Och varför var deras liv så viktiga att ödet riskerade andras liv för att de skulle födas? ?Historien är fullspäckad med spänning och romantik, karaktärerna väl beskrivna och miljöerna fantasieggande och unika. Uppföljaren håller lika hög klass som föregångaren Ödesgudinnans val och rekommenderas varmt!?...

Nerdy Books

2020-05-23

Jag har läst den omarbetade utgåvan av denna bok och tyckte den var väldigt bra. Det är driv i handlingen, karaktärerna är intressanta och världen är speciell. Tyckte boken var en av de bättre jag läst!

Jennifer Johansson

2019-10-25

Tack så mycket Seraf Förlag för recex!

Månfolkets land följer Ödesgudinnans val med ett antal år emellan. Jag märker direkt att det är hos Caroline Hurtig's värld jag befinner mig. Det är kärlek, åtrå, förbjuden kärlek, action och mycket karaktärer. Det var väldigt tacksamt att ha personregistret längst bak i boken, för annars hade det nog blivit för mycket karaktärer för min hjärna.

Handlingen tycker jag sparkar igång på en gång, och det är med så många små intriger och handlingar som gör den till en helhet. Jag tycker om mystiken i boken och viljan att vela fortsätta läsa finns alltid där. För mig blev det tyvärr lite för många karaktärer, detta för att det var vissa som enbart var där för andra skull och inte fick någon direkt bakgrundsinfo, vilket gjorde det svårt att hålla reda på dessa och även bry sig om dem rent känslomässigt.

Men jag vill ge en stor eloge till Caroline, för herregud vilka tvister och fantasifylld värld jag fick uppleva i denna bok. Jag älskar att vi får utöka bilden av hennes värld i denna bok och jag ser bara fram emot att få utforska ännu mer av världen. Hade varit ett stort plus om det funnits en karta med i boken också!

De karaktärer som du får följa från förra boken också in i denna är helt fantastiska. Där är det lätt att skilja dem åt och du hejar på dem som aldrig förr. Mina favoriter är nog Vilda och Vilja, vilka starka och kompetenta kvinnor! Jag älskar att läsa från deras perspektiv och få reda på deras tankar och känslor. Det är en fröjd att stiga in i en fantasyvärld där jag vet att kvinnorna också tar en stor plats och har minst lika mycket makt - om inte mer - än männen.

Jag vill verkligen sätta tänderna i tredje boken, för den här serien kan bara bli mer och mer spännande!

Så otroligt läsvärd...
Caroline Hurtig har gjort igen, fått mig att dras in av denna fantastiska saga om själarnas öde. Så magiskt, lockande och helt underbart. Man vill bara sträckläsa till sista sidan utan att pausa.

Hanna Wistedt

2016-11-24

Väldigt bra fortsättning på del ett i serien! Kan varmt rekommenderas. Se gärna min recension av boken på http://sagaidunn.blogspot.no/2016/11/ny-bokrecension-manfolkets-land-del-2-i.html

Kim M. Kimselius

2015-12-26

I min nya skrivbok Att hitta glädje i skrivandet, rekommenderar jag läsarna att bland annat ta en titt på Caroline Hurtigs bok Ödesgudinnans val om man vill skriva fantasy. Eftersom det är en mycket annorlunda fantasybok. Det var i och med den boken jag upptäckte författaren och den magiska värld hon har skapat.

I en dimension bredvid människornas lever och verkar de fem ödesgudinnorna. Spinner livets trådar, vakar, vägleder och styr över alla själars öden. Den vackra fristaden som utgör dimensionen är inte enbart bebodd av gudinnorna utan de delar den med många olika väsen och själar som gjort den till sitt hem. Än så länge har de levt sida vid sida i fred men avskilda och avskurna från varandra. Men allt kan inte fortsätta gå i samma invanda spår och förändringen är nära....

Gudinnan Aria har så länge hon kan minnas levt i dalen där de har sitt tempel. Hon är mild, god och älskar sina själar så mycket att hon är villig att tänja på vissa gränser för att se till att de mår bra och finner sitt öde. Men när hon i en sådan handling vill hjälpa en människosjäl så sker det otänkbara.

Hennes egen själ upptäcker hur livet skulle kunna vara utanför templets väggar, ett liv fullt av kärlek och vänskap. Det dröjer inte länge innan andra får nys om hennes svaghet och hennes liv blir hotat från flera håll på grund av detta och hon tvingas fly. Ett förgörande krig utbryter i dimensionen och hennes själar hamnar i dess mitt. Men ödet är obevekligt och det har en plan för alla... Även gudinnor.

I Månfolkets land fortsätter berättelsen om gudinnorna, alverna och demonerna. Caroline Hurtig har byggt upp en mycket trovärdig värld. Det känns som om jag skulle kunna resa dit och besöka platserna hon beskriver.

I andra boken får vi följa tvillingarna Vilda och Vilja. De är två helt olika personligheter och Caroline Hurtig har lyckats få fram deras karaktärer på ett mycket bra sätt.

Vilda är precis som sitt namn, vild och oförutsägbar. Hon älskar naturen och har funnit en vän i ett lejon som hon ofta träffar i skogen. Hon berättar om sina innersta tankar, drömmar och fantasier för lejonet. En vän som inte har några ord, men verkar nog så förstående.

Vilja läser och vill utvecklas. Hon kämpar med känslor för en person som aldrig kan besvara dem.

De båda tvillingarna får ett uppdrag av gudinnorna. Kanske kommer de aldrig att kunna återvända hem? Men endast dem två tillsammans är tillräckligt starka för att utföra uppdraget att rädda många av landets invånare. Därför godtar de uppdraget och tar hjälp av demoner.

Armarna knottrar sig av välbehagliga rysningar, när jag tas med i en fantastisk värld där allting är möjligt. Det är bara din fantasin som sätter gränser. I Månfolkets land finns det inga gränser för fantasin, det är bara att följa med på den magiska resan och njuta! En bok jag rekommenderar varmt.

Kärlek, spänning och magi i en värld där ödet styr över alla själar.

Månfolkets land är andra boken i serien Själarnas Öden.