Månfågel

Angerborn, Ingelin

| 2012

Det kom inget mer brev. De väntade och väntade, men förgäves. Brevlådan förblev tyst och tom och oron knöt sig i Vendelas mage. Hade det varit för sent, trots allt? En kväll när Vendela känner sig ensammast i världen sätter hon sig ner och skriver det. Brevet. Om hur orättvist allt är. Hur Gabriel har slutat bry sig om henne, hur mamma inte längre finns och hur bästa vännen försvunnit iväg till London. Vendela vet inte riktigt varför, men hon tar med sig brevet ner till ån och stoppar in det mellan två stenar vid strandkanten. Kanske kommer någon att hitta det där. Någon som också känner sig ensam och behöver en vän. Och det dröjer inte länge innan Vendela får svar. Men vem är det egentligen som svarar? Är det Minna som skojar? Eller är det konstiga Cornelia, som har flyttat in i lägenheten under? Eller är det någon helt annan, någon som inte alls hör hemma i Vendelas värld? Någon från...

Den var väldigt skön och mysig.

Den var en av de bästa böcker jag har läst, den är spännande och lite sorgligt.

Spännande och läskig

Spännande och läskig

Nytorpsskolan 4

2021-10-05

Bra och spännande bok jag kanske blev lite beroende lite sorglig faktiskt jag tycker den är en av de bäst böckerna jag läst det känns typ som om man kommer in i boken LÄS BOKEN NUUUU !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nathalie Zettersten

2020-04-26

Min favorit av ingelins böcker

Ilirwen

2016-12-15

Det här är min favorit bland Ingelin Angeborns böcker. Precis som de andra handlar de om en ensam flicka som upptäcker att världen inte var precis som hon trodde. Hon får kontakt med en mystisk vän, men när hon letar efter honom är det svårt att hitta honom. Kan det vara så att han kommer från en annan tid?

Inger Jonsson

2016-02-01

Mystik, vänskap mm. Passar bra för högläsning på mellanstadiet.

Kerstin Lidström

2015-10-25

Väldigt bra bok tycker både jag(53) och mina mellanstadietjejer. Spännande, mystisk, sorglig och man känner igen sig.
Och, man kan säga både vattenkoppor och vattkoppor, fast själv minns jag inte att den sjukdomen nämndes i boken.

Elsa Berg

2014-09-08

En lite mystisk och bra bok! ( ...ursäkta grammatiken...)

Denna bok var bara såå bra LÄS & njut =)

Gunilla Peters

2012-11-28

Magisk realism för mellanstadiet. Vendela får kontakt med Wilhelm från år 1887. Inte så hemskt mer romantiskt.

2012-11-26

Mysig, gåtfull och lättläst. +++++ för att hon har så fina omslag.

Rianna Celebraz

2012-11-18

Magisk och spännande bok. Helt klart superbra och läsvärd. Jag tror det här är en av mina favoritböcker från och med nu.

Marianne Skoglund

2012-09-25

Inte en av Angerborns bästa, men med ett väldigt inbjudande omslag, lite lagom dos mystik och övernaturlighet är detta en bok som inte skrämmer bort några läsare. Vänskap, kärlek, sorg och längtan är evigt aktuella teman och jag tror säkert att denna blir lika populär som de tidigare Sorgfjäril och Rum 213. Minus för några korrekturfel: vattenkoppor istället för vattkoppor, till exempel, men annars en trevlig och uppdaterad bok där det används chatt och googlas - och skickas vanliga brev.

Anna-klara Akar

2012-09-06

Var sådär förtjusning denna berättelse om vänskap som överlever svårigheter . Vardaglig fantastik med mystisk stämning som inte skrämmer utan förundrar. Inte en av mina favoriter men en åttaårig låntagare hade ett klagomål på denna bok, den tog slut. Så Angerborn har väl lyckats, igen!