Måna är död

Lo-Johansson, Ivar

| 1985

Ivar Lo-Johansson är med sina stora prosaverk den moderna svenska litteraturens främste samhällsförfattare. I Måna möter vi en annan sida av den stora författaren. Måna är hans debutroman från 1932. Ivar Lo-Johansson föddes 1901 och dog 1990. "Hade jag inte kommit att älska henne som kvinna, så skulle jag kanske ha mött henne hos någonting annat. Jag skulle ha kommit att älska henne som man älskar en bok, en tavla, en tanke. /?/ Nu efteråt inser jag att vi var alltför besläktade." Den unge Bo Propst står i valet mellan Månas kärlek, som kräver allt och hotar att uppsluka honom, och sin ärelystnad som förutsätter att han viger sitt liv åt arbetet, åt diktens uppdrag. Under en sommar på en norrländsk fäbodvall utspelas ett brinnande passionsdrama som leder fram till att Bo Propst offrar kärleken för att kunna genomföra sitt verk. Romanen om författaren Bo Propst och hans liv...

Emma Fägerlind

2016-10-29

Så tråkig bara. Tyckte att det började bra, men så gick historien i stå och jag tappade fokus, blandade ihop mansnamnen trots att de inte var många.

Sanna Carlborg

2016-06-16

Ganska tråkig bok om en man som dödar en kvinna för sitt arbetes skull och av svartsjuka. Mycket fånigt, generaliserande sägs om kvinnor. Beskriver bra hur klaustrofobiska kärleksrelationer kan vara, men inte fängslande.

Inger Jonsson

2014-04-15

Något svårt att förstå huvudpersonernas liv. Många esistensiella frågor. Bra berättande.