Män som hatar kvinnor

Larsson, Stieg

| 2005

Mikael Blomkvist, ekonomireporter, döms till fängelse för förtal av finansmannen Wennerström, och beslutar sig för att ta time-out från sitt jobb på tidskriften Millennium. I samma veva får han ett ovanligt uppdrag. Henrik Vanger, tidigare en av landets främsta industriledare, vill att Blomkvist ska skriva släkten Vangers historia. Men det visar sig snart bara vara en täckmantel för Blomkvists verkliga uppgift: att ta reda på vad som hänt Vangers unga släkting Harriet, som varit spårlöst försvunnen i snart fyrtio år. Till sin hjälp får han Lisbeth Salander, en ung strulig tjej, tatuerad och piercad, men också professionell hacker och med unika egenskaper som gör henne till en oslagbar researcher. Stieg Larsson (1954-2004) var journalist. Han arbetade som chefredaktör på tidningen Expo från 1999, och tidigare som featurereporter på TT i många år. Han var en av de främsta experterna...

X

Spännande

Sara Länk

2017-07-30

Mycket bra

Marre

2017-04-26

Så spännande och bra skrivet. Man kan inte lägga boken ifrån sej!

Åsa G

2017-03-05

Otroligt överskattad! Gillar ej!

Therese Dahlberg

2017-02-12

Fredrik Vidh

2017-01-21

Detta är ett måste. Helt briljant!

Per Englund

2016-10-12

Jag gillar historien om Vanger släkten, men författarens åsikter är ett ovälkommet inslag.

Angelica Pilman

2016-04-07

Hur har jag lyckats med att missa både boken och filmen? En riktigt bladvändare och nu återstår uppföljarna innan jag beger mig på filmerna.

John C

2016-01-02

Första delen av Millennium där Mikael Blomqvist döms till fängelse för förtal men i samma veva får ett lukrativt uppdrag av företagsledaren Henrik Vanger. Hans officiella uppdrag blir att skriva biografin om familjen Vanger, men det egentliga syftet är att ta reda på vad som egentligen hände med Harriet Vanger som försvann spårlöst i mitten av 60-talet. Mikaels vägar korsas av Lisbeth Salander...
Tyckte den här var jättebra när jag läste den och den känslan kvarstår när jag läser om den nästan tio år senare. Romanen och serien satte en orimligt hög ribba för svensk kriminallitteratur oavsett vad herr Guillou!

Johan CB

2015-12-03

Lars Ståhl

2015-11-09

Anna Johansson

2015-09-13

Svårt att sätta betyg på en bok där man har sett filmen 2 gånger innan. Handlingen är spännande, dock tycker jag att språket är rätt "platt" dvs inte målande. Sätter en trea i betyg, för det är en bra bok. Önskar bara att jag läst böckerna innan jag såg filmerna.

Anna Hedstrand

2015-06-29

Mycket bra bok

Camilla Carlsson

2015-06-18

Den första och bästa i Stieg Larssons spännande trilogi.

Calle Kjell

2015-04-11

Spännande men riktigt skruttigt språk. Hur många gånger skriver han egentligen "konstaterade han"?

Elin Frans

2015-03-29

Trilogin i sin helhet är magisk. Det här är en sån där bok man önskar att man hade kvar att läsa. Välskriven, spännande och underhållande.

Camilla Gunnarsson

2015-01-19

Mycket spännande bladvändare

Carola Sledd

2015-01-11

Sträckläst denna och de två uppföljarna inte bara en utan tre gånger i olika omgångar. Hittar nya vinklar varje gång. Inte helt plausibla intriger men gode tid så skarpt, välformulerat och tänkvärt. Och SÅ spännande!

Janine Sjöö

2015-01-07

Riktigt rysligt bra svensk krim. Språket på högnivå!

Birgitta Olai

2015-01-03

Enda deckaren jag gillat

Jessica Gunnarsson

2015-01-02

Historien. Personporträtten. Språket. Makalöst bra.

Lars Wekell

2014-12-23

Spännande osvensk

Sandy Hanna

2014-11-11

Bland de bästa jag har läst, spännande, oförutsägbar och välskriven

Extremt välplanerad och skildrad intrig.

Ida Holmén

2014-11-02

Jag har sett filmerna, men det var helt klart värt att läsa böckerna också. De lyckas till och med vara ännu grövre och hemskare i sina beskrivningar än vad filmerna visade. Gripande, och med ett bra språk.

Emelie Gutebo

2014-09-18

Christina Nilsson

2014-07-13

Verkligen bra skriven och mycket spännande. Har också sett filmerna vilka jag tyckte mycket om men som alltid enligt mig så är alltid böckerna mycket bättre

Otroligt spännande!

Monika Jacobsson

2014-04-25

Också den som normalt inte gillar deckare måste läsa denna.

Katarina Johansson

2014-03-11

Underbar bok, oerhört spännande!

Mary Göransson

2014-02-28

Lite för mycket våld annars spännande

Linda Berntsson

2014-02-23

Förstår att denna bok o även efterföljande skapade diskussioner. Bra skriven med en hemsk o gripande handling.

jenny pettersson

2013-12-04

Världens bästa triologi. Jag älskade den från första stund!

Bengt Girvall

2013-11-20

Spännande upplägg och härliga twister. Synd att inte hans sambo fick ärva!!

Mona Hedestig

2013-11-02

Bra o spännande

Mona Hedestig

2013-11-02

Grym och fantastiskt spännande. Man vill bara läsa mer och vet nästan inte om man törs...

Den är suverän för jag har även filmerna

Martin Karlsson

2013-10-02

Fantastisk

Susanne Antonson

2013-09-27

En bok som har allt!

Anna Lindgren

2013-09-05

Hade väntat mig så mycket mer... Besviken!

Annelie Eriksson

2013-08-21

Tyckte den var tungjobbad i början, men sen kunde jag inte släppa den! Riktigt bra!

Maria Nilsson

2013-08-11

Jag blir inte övertygad av det feministiska perspektivet eller samhällskritiken överhuvudtaget i Män som hatar kvinnor utan uppfattar den som spekulativ. Den frossar för mycket i våldscener för min smak.

Lars Martinsson

2013-08-07

Larssons ambitiösa idéroman utgår ifrån två antaganden: a) män i gemen vill skada/förnedra kvinnor i gemen

Christina Johansson

2013-07-23

Toppenbra bok m härligt driv i läsningen!

Louise Ö

2013-06-30

Den här deckaren är något i hästväg! Jag blev helt svettig och jag blev förbannad när någon ringde. Jag minns att jag satt i mitt kök på en stol och fick gamnacke. Jag kunde inte sluta!! Helt beroendeframkallade och en av de bästa böckerna någonsin!! Lite seg de första hundrafemtio sidorna, men sedan..... Wow!!

Louise Ö

2013-06-30

Sara Åman

2013-05-29

Bra trilogi! Mycket bättre än filmerna

marlenes. nu

2013-02-24

Synd att Stieg valde en sån titel på en så underbart bra, spännande välskriven bok... en av de bästa jag läst men betyget blir bara en 4:a pga titel och författarens koncentration på MÄN som hatar kvinnor

Otroligt tråkig!

Otroligt tråkig!

Dan Tilert

2013-02-20

Och vad är det för fel med att komma från en annan planet nu då? Nå - det är förstås tråkigt om mina åsikter väcker sådan harm. Vill man ändå förstå vad jag menar har jag utvecklat det i avsevärt större detalj här:http://horvendile.wordpress.com/2012/12/16/en-plotslig-studie-i-ogenomtankta-adjektiv/(om det är okej att länka i sina kommentarer)

Agneta Rosengren

2013-01-06

En underbar bok och jag fullkomligt älskar Reine Brynolfssons sätt att läsa upp den.
Dan Tilert måtte komma från en annan planet med sina egendomliga åsikter om boken. LYSSNA på den är mitt råd.

Dan Tilert

2012-12-13

Så dåligt att det hisnar. Hur kunde en redaktör släppa det här till tryck? Språket är i bästa fall på gymnasienivå, yxigt och helt utan anpassning till vem som pratar eller något annat. Boken är fylld av språkliga manér som jag personligen stör mig på. Anslaget är patetiskt pretentiöst och boken genomsyras av en politisk analys, för att fortsätta med skoltermer, på mellanstadienivå. Själva historien är inte stort mer spännande än Tidningskrönikan.
Jag borde skriva en recension för att kunna slakta lite mer i detalj. Tills jag gör det får jag nöja mig att konstatera att sämre har jag inte läst på länge.

jojo bengtsson

2012-12-07

deckare är okej om dom inte är för läskiga

Iren Bergius

2012-11-21

Mycket spännande. Har det mesta.

Björn Math

2012-11-19

Läs, läs och läs.

Bea Bea

2012-11-05

Kanonbok!!

Den fascinerande mej början till slut
Önskar att han inte lämna jorda livet så tidigt
Han var lysande författare

Linda Dahlhöjd

2012-10-09

Efter att ha tvekat länge, pga att boken kändes sönderpratad, så blev jag positivt överraskad. Spännande, oförutsägbar och riktigt bra språk.

Sofie Essestam

2012-10-09

En inte jättebra historia fångade mig totalt tack vare att den är så välskriven!

Helena Flemström

2012-10-07

Hade svårt att komma in i boken tog lång tid

Göran Bergström

2012-10-05

En klassiker

Ulrika Fallenius

2012-10-04

Spännande, även om man visste hur den skulle sluta. Lite trög i början men det fick ju oxå sin förklaring.

Sutra Stevens

2012-09-26

Väldigt seg i början. Mordmysterium på ett modernt sätt.

A-K Löfgren

2012-09-18

Spännande, lite seg i början bara

jessica hardiman

2012-09-04

spännande! kunde inte sluta läsa

Rebecca Dahl

2012-08-19

Lite för mycket intriger och invecklade familjeförhållanden för att jag skulle ge den fullt betyg. Men bra och spännande

Axel Tingman

2012-08-18

En bra bok, men förstår inte att den fått sådan uppmärksamhet.

Fattar bara inte storheten i ngn av Larssons böcker. Dom är rätt o slätt mekaniska.

Josefine Gustafsson

2012-08-08

:-)

Anne-Sofie Hjelm

2012-07-29

Riktigt guldkorn, trodde dock mer på den än jag fick! Flickan som lekte med elden är mycket bättre!!! Men klart imponerad debut.

Sinikka Saarinen

2012-07-10

Spännande bok

Y

Yvonne Fransson

2012-07-08

Veronica Kurtsson

2012-07-05

Jag älskar Stieg Larsson!!

Anders Elander

2012-07-03

Ojoj vilken fullträff. Kunde inte lägga ner boken

Thomas Sievert

Väldigt bra bok.

Braa

Arieta Balaj

2012-05-08

Otrolig bra deckare som håller spänningen fram till slutet !

Jan Nilsson

2012-05-07

Urtrist! Otroligt att böckerna har blivit så uppblåsta!

Elias Chougui

2012-04-29

Fy fan va bra! Så fruktansvärt spännande trots att det igentligen inte händer så mycket i alla böckerna...

Eva Bill

2012-04-16

fantastiska böcker!!!

Anna Olsson Svahn

2012-03-22

Jag rekommenderar verkligen HELA Millenium-trilogin. Spänning när den är som bäst. Bra personskildringar. Om man sett filmerna är det ( som vanligt) verkligen värt att läsa böckerna!

Eva Sonesson

2012-03-12

Trevligt språk, rapp men otrevlig historia.

Lars Johansson

2012-02-16

Tyckte boken var lite tråkig i början men väldigt spännande efter ett tag, så den får en femma

Anette Hökerberg

2012-02-11

Detta är första boken jag läser av Stieg Larsson, men definitivt inte den sista. De första 100 sidorna var lite sega. De kändes som en ?lär känna alla människor?-period. Vilket i och för sig var bra med tanke hur många olika karaktärer det finns med i boken. Stieg Larssons sätt att skriva gör att texten nästlar sig in i din hjärna och man bara måste få reda på hur det går. Trots att boken är på över 500 sidor gick den snabbt att läsa. Han skriver lättläst med mycket stycken, så man kan alltid läsa lite till.

Lena Burghardt

2012-02-06

alskar de har bockern av Stieg Larsson

Mattias Green

2012-01-29

Trevlig bok, en fröjd att läsa även om den emellanåt blev lite småtråkig.

Kenneth Malm

2012-01-22

Bland det mest spännande som skrivits i Sverige

Emma Wänni

2012-01-18

Tyckte den var seg

Frank Westdahl

2012-01-14

Tråkig smörja!

Åsa Härnström

2012-01-10

Lit för mycket otrolig action för att få ett högre betyg, ändå läsvärd

Sett alla filmer skulle gärna vilja läsa den ;)

Lasse Nordenhem

2011-12-11

Stark fyra. Den något sega inledningen gör att den inte räcker hela vägen för mig. Reine Brynolfsson är helt perfekt som berättare.

Johanna Ekstedt

2011-12-11

Att sträckläsa denna var absolut ingen konst. Mycket bra!!

Maria Olsson

2011-11-29

Världens bästa böcker. Sörjer att han dog och inte kunde fortsätta skriva

Elin Rickmarker

2011-11-27

Mycket bra!!!

Sari Karlsson

2011-11-26

Spännande, aktuell och välskriven.

Lisbeth Olsson

2011-11-25

De bästa deckare som någonsin skrivits. Alla böckerna lika spännande.

malin norbäck

2011-11-23

En av de absolut bästa deckarna jag läst. Spännande historia, men mest fascinerande är personskildringarna.

Lars Hindgren

2011-11-21

Bland det bästa jag har läst!!

Marie Trumstedt

2011-11-20

En av de bästa böcker jag läst!!!

Amira Veletanlic

2011-11-20

En av dem mest spännande böckerna jag läst sista året. Rekommenderas!

Maria Karvonen

2011-11-14

Spänning och oväntade vändningar. En av de bästa böcker jag läst

Män som hatar kvinnor var min allra första ljudbok. Det var den som grep tag i mig och som är anledningen till att jag fortfarande är fast i denna överlägsna bokform. En riktigt bra bok som med hjälp av Reine Brynolfssons uppläsning höjs upp till ännu en nivå.

Camilla Jardevall

2011-11-04

Ann Carlsson

2011-10-30

Ja vad säger man. Hur kan någon skriva en triologi av detta slag och göra en intrig så explosiv rakt igenom...?

Paul Karlsson

2011-10-07

Finns det någon svensk kriminalroman som berör så är det definitivt den här. Man rycks snabbt med i datahackern Lisbeth Salanders värld. Här står hon inte i fokus så mycket. Hennes väger korsar bara huvudkaraktären Mikael Blomqvists. Och de börjar arbeta ihop för att lösa en mordgåta. Men det är Lisbeth som fångar läsarens intresse. Den coolaste kvinnliga hämnaren man någonsin fått skildrad i litteraturen. Mycket obehagliga scener med kvinnliga övergrepp får man ta sig igenom. Men det vänder till det bästa och blir riktigt spännande. Jag förstår varför boken blivit en internationell succé också. Läs den! Du kommer inte att ångra dig.

Eva Kiani

2011-10-04

Fick lägga ner den första gången eftersom det aldrig hände något, otroligt seg inledning. Men den bättrar sig verkligen bara de första dryga 100 sidorna kommits igenom...

Jari Saarelainen

2011-09-25

En stjärna slocknade alltför fort på den svenska författarhimlen! Män som hatar.. har allt som man vill se i en deckare, en komplex hjältinna, en någorlunda hållbar intrig och samhällskritik. Omständliga tekniska beskrivningar drar ner betyget.

Lena A

2011-08-27

Anneli Lyxell

2011-08-15

väldigt bra bok med mycket spänning som gjorde att jag inte kunde sluta läsa...

Jenny Andersson

2011-08-10

Ännu ett måste läsa, bland det bästa som skrivits på senare år!

Magnus Mårtensson

2011-07-13

Länge sen jag läste den , men den var mycket bra och välskriven .

Emma Olsson

2011-07-05

bra men seg

Isolde Eriksdotter

2011-07-04

Kan inte bli så mycket bättre. Ett helt nytt grepp!

Lars Andersson

2011-06-29

Kommentar efter drygt halva boken. Det är bra, men så pinsamt ungdomligt, som en modern amerikansk teveserie.

Du släpper den inte!

2011-06-08

spännande böcker

Magdalena V

2011-05-15

Jag blev fast. Visst kanske lite seg i början, men sen gick det av bara farten. Tog inte lång tid innan den var utläst

Martina Nilsson

2011-05-14

Det tog lång tid innan jag kom in i boken, men där någonstans i mitten av boken blev jag helt såld och sträckläste den.

Sofia Rylander

2011-04-27

Jag plöjer glatt det mesta inom svensk litteratur med epiteten deckare/spänningsromaner/kriminalromaner. Stieg Larsson tar denna genre till nya höjder med sin Milleniumtrilogi. Boken är välskriven,minutiöst genomtänkt med lysande porträtt och diverse kängor till svensk psykiatri. Högaktuell, lysande, briljant!

Mikael Blomkvist är den nya tidens hjälte, som brinner för rättvisa och alla människors lika rätt. Oerhört väl beskrivna karaktärer, känns som personer man känner!

I likhet med många andra som läst hela Milennium-trilogin tycker även jag att den första boken är allra bäst,helt outstanding! Den bästa svenska bok jag läst på mycket mycket länge.

Josefine Ejebjörk

2011-04-17

Historien i sig är otroligt bra och jag förstår varför så många tycker om den, men språket var på vissa ställen lite klumpigt och därför förlorar den en stjärna.

Ulrica Sandell

2011-04-08

Sanslöst bra!!!!

Ulrica Sandell

2011-04-05

Bäst!

Birgitta Johansson

2011-04-05

läst den två gånger och kan tänka mig att läsa den igen.

Elin Stenblom

2011-03-23

Den första boken i serien är den bästa. Spännande, otäck och bra. I första boken så lockades jag av att personporträtten var vridna och uppförstorade, i de senare böckerna blir det mer tröttsamt.

hanna säkkinen

2011-03-15

sträckläste serien och avundas de som inte läst den än..

Anette Marcusson

2011-03-15

Redan en klassiker som måste läsas

ronja eriksson

2011-03-03

tror den kommer att vara bra

Eva Svensson

2011-02-15

Spänning på högsta nivå. Ett fantastiskt språk och oväntade vändningar. Älskar sådana deckare.

Alla hade talat om denna bok som fantastisk, som något helt nytt. "Du måste läsa den!". Förväntningarna var alltså väldigt stora då jag närmade mig boken. Och det var med växande förvåning jag läste - men inte av en postiv art. Hade inte förväntningarna varit så stora och uppståndelsen kring boken så gigantisk så skulle jag bara överseende ha lagt ifrån mig boken och tänkt att detta bara var en i mängden svenska lycksökande deckarförfattare med dåligt språk och alltför vidlyftig intrig vad gäller blod, sex, sensation och hemligheter. Kan någon förklara VAD som är bra med denna bok? Jag kan till och med tycka att Liza Marklund har vissa poänger i jämförelse.

Språkstil: Först och främst är stilistiken platt och ointressant och ibland till och med schablonmässig. Larsson verkar bara vara inriktad på att berätta en historia. För mig kan en dålig historia räddas av ett bra språk men ett dåligt språk gör även den bästa historia ointressant.....

LÄS HELA RECENSIONEN PÅ MIN BLOGG SKÖNA KONSTER

Rasmus. C Johansson

2011-01-18

Läs den om ni inte har gjort det!

Annette Fischer

2011-01-06

Alla hade läst böckerna och jag var sen att komma igång, men sen gick det inte att sluta läsa!

2011-01-05

När jag började läsa den här boken trodde jag att den var överskattad. Jag hade fel! Stieg Larsson skriver på ett mycket intressant sätt och han väver verkligen olika historier in i varandra. Även de minst intressanta saker blir spännande med hans sätt att skriva. (Är grymt ointresserad av ekonomi).
Karaktärerna är underbara, men förstår inte varför alla verkar bli kära i Mikael Blomqvist för det? Lisbeth är riktigt härligt intelligent, hård, störd och bra! En spännande blandning, och det är definitivt henne jag gillar bäst i den här boken. En karaktär man inte är van att läsa om.

Elin Hess

2010-12-22

Fruktansvärt välskriven, nyskapande och spännande. Tidvis dock för äcklig i de grova förnedrande sexscenerna, så jag får bokstavligen hålla för ögonen samtidigt som jag läser.

Lite seg i början, men blir bättre ju mer man läser. Svårt att lägga den åt sidan innan den är slut

Tobias Ek

2010-11-24

Blev helt fängslad av alla delar i denna trilogi. Jag läste dem långt innan de kom ut som film, vilka jag inte sett än, och inte är intresserad av heller. Det är rätt råa brutala böcker, med riktigt bra karaktärer. Storyn håller också hög klass.

Anna Liljeby

2010-10-06

Seg i början men sen oemotståndlig

Malin Näslund

2010-09-25

Jag läser vanligtvis bara deckare på semestern. Men denna bok slank igenom i "kura skymning" timmen trots att den är en deckare, och trots att jag drog mig i det längsta för att den var så hypad av alla. Förmodligen för att jag fick den som present av jobbet. Och jag måste nog tyvärr sälla mig till hyllningskören. För Stig Larsson skrev fängslande. Han hade en förmåga att bekriva karaktärerna så att man hela tiden vill veta mer. Och i Lisbeth Salander har han hittad den perfekta hjältinnan - en underdog som man så gärna identifierar sig med. Redan när jag läste boken visste jag att den en dag kommer filmatiseras och då ville jag inte missa Lisbets hämnd scen där hon återtar makten över sitt liv. Och nu skall den filmatiseras av Hollywood och nästan på mig egen bakgård i det vackra Segerstad - det hade jag dock inte kunnat föruse när jag läste boken.

Anna Petersson

2010-09-18

Fascineras av detaljrikedomen, känslan och den gastkramande spänningen i denna bok. Personskildringarna är fantastiska. Allt och mycket mer en kriminalroman behöver.

Elisabeth Kling

2010-09-10

lite seg,rätt ok,men inte riktigt min sorts deckare

Sandra Svensson

2010-08-22

i det stora hela, mkt bra. hade lite svårt att komma in i boken i början. beskrivningen av salander var det bästa i boken.

Karin Söder

2010-08-14

En lysande sträckläsning, fungerar inte att lägga den ifrån sig. Städning, matlagning, tvätt, barn? Vad är väl det i jämförelse...
Rekommenderas varmt!

Svår att komma in i - rent tråkig första delen, men sen!

Sara Eriksson

2010-08-01

Underbar författare, en så sorg att han tog livet av sig. En ohygglig bok som jag inte kunde släppa. Önskar så att han hade fått briljera med fler än denna och de som följer.

Franciska Haldemo

2010-07-29

Extremt överskattad. Läste den ganska sent och hade väldigt höga förväntningar. Den var väldigt svår att komma in i och jag var nära att ge upp flera gånger. Tills slut kom jag igenom den, men jag förstår inte var all uppståndelse kommer ifrån om jag ska vara ärlig. Har inte ens läst de andra två böckerna, utan bara sett filmerna. Känns inte som ett dåligt val så här i efterhand.

2010-07-28

Det tog lång tid innan jag kom in i den ordentligt. Ärligt talat var den lite seg i början. Men sedan, jösses, så bra.

Isabel Brattkull

2010-07-23

Jag började på den fem gånger innan jag var i rätt sinnesstämning. Sedan kunde jag inte släppa den. Jag läste på bussen, i sängen på kvällen, på gående fot ... Det är en bok man saknar när man läst ut den, och det gäller hela trilogin.

S Inka

2010-07-15

Kanske värd mer än tre stjärnor.

Anders Eklund

2010-07-04

Svårövertalat lästes denna bok och den överraskade verkligen ! Jag tycker att den är spännande och stundtals känns som den faktiskt utspelar sig i Stockholm och återigen stundtals som den är realistisk .

Margareta Johansson

2010-06-27

Ja vad kan jag säga. Jag fastnade för Stieg Larssons språk och sätt att berätta, från första stund och kommer snart att läsa om denna och de två andra böckerna i triologin!

Inger Lundqvist

2010-06-26

Superbra.

Rasmusmatte .

2010-06-21

Absolut den bästa i Millineniumtriologin.

rebecca dahlström

2010-06-07

ointressant och orelevant fakta som gjorde boken svårläst och ojämn.

Nils Thor

2010-05-26

Ja, det var en otäck historia. Inte särskilt trovärdiga personbeskrivningar heller. Nej, den var inte bra.

Johanna Sch

2010-05-25

Lång och detaljrik

Johan Balck

2010-05-22

Förstår inte riktigt heller vad som är det exceptionella med denna bok och de andra i serien för den delen. Läste igenom boken med en tröghet som är sällsynt för mig och den enda karaktären jag hade intresse för var Lisbeth, även om det inte var mycket.

Arne Johansson

2010-05-22

Förstår inte riktigt hypen kring Millenumböckerna. Pippi Långstrump i cybervälden vore en bättre beskrivning. Men den här första delen är i alla fall en hygglig deckare.

Annica Bark

2010-05-17

Inget för mig, förstår inte tjusningen med hans böcker.

Rebeqah Villandt

2010-05-11

Klyschigt språk men fängslande historia.

Rasmusmatte .

2010-05-09

Stieg Larsson är precis som JRR Tolkien. Första boken superbra sen bär det utför. Var riktigt trött när jag skulle läsa Luftslottet. Samma med Tolkiens triologi. Första boken toppen sedan nedförsbacke.

Camilla Skans

2010-05-07

kanonbok

Marie Merenius

2010-05-01

Underbart spännande

Nenne No

2010-04-30

Tidvis en riktigt bra deckare, och jag sitter faktiskt klistrad en stor del av tiden vid den. Salander är inte lika jobbig som i filmerna heller, även om hon är ännu mer psykotisk. Tappar tyvärr i slutet som är långdraget, smetigt och ganska ointressant.

2010-04-27

Jag blev KÄR i Lisbeth Salander! Boken var som drog. Nu när triologin blivit så stor så håller man på tröttna och det känns lite tråkigt att gilla det så många gillar. Men FAN vad fräldst jag var! Bor utomlands och nu är böckerna översatta till spanska varav Stieg Larsson febern nu drabbar den ena efter den andra.... som en pandemi:)

Anita Bruder

2010-04-16

mycket underhållande, stilsäker.
vi kvinnor kanske gillar böckerna för vi identifierar oss med den urstarka lisbeth

Elisabeth Grahn

2010-04-13

Jag tycker boken är klart överskattad, handlingen overklig, den är tidvis tråkig o långrandig, kunde kortas av...

Elisabeth Grahn

2010-04-13

Martin Göransson

2010-04-08

Dussindeckare.

Bengt Månsson

2010-04-04

Del 1 i trilogin. Här uppräknad i tidsordning. Filmad med gott resultat.

Birgitta Heiwe

2010-04-02

Ser inte det stora i Millennium-triologin. Språket tilltalar mig inte, handlingen är torftlig och Lisbeth känns inte alls "speciell".

Ulrika Karlsson

2010-03-26

Efter höga förväntningar på boken blev jag besviken till en början. Alla talade om denna fantastiska trilogi om Millenium, hm! Först tänkte jag inte läsa den, men men... nyfiken som jag är så ville jag ju bilda mig en egen uppfattning. Som sagt undrade jag var detta fantastiska & enormt spännande fanns till en början... som tur var gav jag mig inte! för efter halva boken sååå är den verkligen skitbra.

Kjerstin Vogel

2010-03-23

trög, inte särskilt trovärdig i vare sig personskildring eller annat...

Kaj Westergård

2010-03-21

Boken ger mig mindervärdeskomplex för jag kan för mitt liv inte förstå vad som är så fantastiskt med boken och jag har försökt, försökte mig till och med på att läsa om boken härom veckan.
Någon kommenterade att "boken är bra för att vara svensk" så jag får väl nöja mig med den förklaringen :-)

Maria B Hansson

2010-03-21

Ovanligt spännande för att vara svensk.

Roger Gyllensten

2010-03-17

En av senare tids bästa

* Mazuli *

2010-03-14

Otroligt överskattad bok som bara är vidrig enligt min mening. Förstår inte hajpen med Stieg Larssons böcker.

Mats T

2010-03-04

jag tyckte denna bok var super längtar tills jag kan ta mig för de andra två böckerna i serien

Christina Rydell

2010-03-03

Hade svårt att släppa boken.

Annicka Olsson

2010-02-27

Alla borde läsa den

Eva Pettersson

2010-02-23

Mycket spännande och en riktig bladvändare! Men den var så läskig, så jag vågade aldrig läsa 2:an och 3:an...

Bibliotek Askersund

2010-02-22

Helt suverän

Fick höra från så många personer att denna bok skulle alla läsa, den var så bra. Det tyckte jag inte! Medelmåttig i mina ögon!

C L

2010-02-02

När jag såg filmen undrade jag hur en svensk thriller kunde vara bättre än en bok? Alltså måste boken ha varit fruktansvärt dålig!!

Freja Larsson

2010-01-14

Det tog för lång tid innan det började hända något. Men när handlingen kom igång var den bra, och hade kunnat få ett högre betyg om det börjat tidigare.

Jerry Andersson

2010-01-13

Överskattad bok som bör brännas

Tomas Lindh

2010-01-10

Det måste väl vara något fel på mig men jag tycker inte boken var bra. Så seg så seg och personerna ger mig bara asociationer till seriefigurer. För mig är denna sorts läsning bortkastad tid.

harriet karlsson

2010-01-09

Bra!!

Victoria Granqvist

2010-01-08

Otroligt seg i början men den kom igång ungefär efter halva boken. Man vill ändå inte vara utan första halvan då all info beskrivs. Det är i sista halvan där allt faller samman. Otroligt spännande, kunde inte slita mig!

2010-01-03

Det var trögt att komma in i boken. Men sen! Jag ville inte att den skulle ta slut. Berättelsen levde verkligen! Så mycket ondska och beskriven precis som den är. // Några hackiga stycken där jag undrade om det var en ny författare eller om redaktören somnat, men helhetsupplevelsen var magisk! När sen fortsättningen gavs ut var det bara att äntligen fortsätta resan. Tillsammans med Sallander.

Anna Granström

2010-01-01

Är det bara jag som varken är överväldigad eller särskilt imponerad?

Johanna Galenpanna

2009-12-28

Helt okej deckare. Salander är väl kanske lite väl orimligt försedd med styrka och hackekunskaper, men visst. Om man gillar sådant så varför inte?

Sabine Minell

2009-12-08

Oj vilken underbart spännande och fantastisk bra bok! Jag satt som på nålar genom hela boken. Den förtjänar verkligen alla hyllningar den har fått, fantastisk!

Liv levåg

2009-12-07

Mycket spänning

Jonna Österlund

2009-12-05

De 30 första sidorna var extremt tröga och jag lade boken på hyllan i några månader innan jag tog upp den igen. Men sen fick den fart och oj vad bra den blev!

M W

2009-12-01

Yvonne Moström

2009-11-24

Den tog tag i mej med en gång. Svår att släppa, ville bara läsa färdigt. Mycket spännande

Katrine Hammarstedt

2009-11-18

Bland det bästa jag läst

Helena Eriksson

2009-11-14

Hade jag varit en av de första som snubblat över den här boken hade jag kanske känt lite mer "wow". Nu blev det istället mer av "jaha? var det inte mer än så här - varför denna hype?"

Ann Müntzing

2009-11-13

Jag tyckte alla hans 3 böcker var bra, gillar spänningen. Hans första film av boken var också bra, har inte hunnit att se den andra ännu men de kommer.

Annie Fredriksson

2009-11-12

Boken är lite seg i början och det är många personer att hålla reda på och hålla koll på släktförhållanden. Boken blir bättre och bättre, men det tar ett tag att komma in i den. Stundvis är det riktigt bra.

Robert Krook

2009-11-08

Mycket bra thriller. Boken man vill inte lägga ifrån sig.

Åsa Fredriksson

2009-11-04

Lite för mycket text för mig. Vill gärna komma snabbare in i bokens handling.

Harriet Frohm

2009-11-01

Det är något visst med norrländska journalister,härligt att huvudpersonen är en tjej. Bra sammanvävd historia

Ann-Sofie Lindmark

2009-10-25

En bra bok i samhällsdebatten. Våld mot kvinnor och hur mycket plats funktionshindrade ska få i samhället. för visst kan man säga så att Lisbeth även om Kalle Blomkvist vill bevisa motsatsen verkligen har fått en psykisk skada-ett funktionshinder.

Pia W

2009-10-10

Enorm! Så välskriven. Slår alla svenska deckare. Man gråter över att Stig Larsson inte längre lever och skriver.

Sophie Almlöf

2009-10-07

Lisbeth Salander är den coolaste karaktären jag någonsin stött på. Stig Larsson har verkligen lyckats få fram mer än bara en toppendeckare, han har fått fram budskap via Lisbeth också.

Susanna Gyllenbåga

2009-10-07

Vilken fullträff! I den här genren

Lena Persson

2009-10-06

Skala bort 150-200 sidor och den blir bättre. Har svårt för overkliga superhjältar a la Sallander som drar ned betyget.

Nenne N

2009-09-26

Det här är det bästa jag läst och jag befarar att jag inte kommer att läsa något lika bra någonsin igen... För kan det bli bättre än så här?? Hela serien är underbar och man vill bara ha mer!!

Kicki Levin

2009-09-14

Denna bok har jag inte läst men jag har sett filmen, och den tyckte jag var kanonbra, den bästa film jag sett på länge.

Sina J. Saouk

2009-09-12

En av de bästa och mest spännande böckerna jag har läst. Jag minns att början var lite trög, men när jag kom in i boken så kunde jag inte lägga ifrån mig den.

Emma Andersson

2009-09-05

Första boken tyckte jag var lite svår att komma in i... men sen!! Jag kan inte vara nog tacksam för att Stieg Larsson fick ihop de här böckerna och kände mig helt uppriven när tredje boken var slut och jag förstått att det inte skulle komma fler. Läs!

maria hansson

2009-08-28

4,5 egentligen
Trög som den de första 50 sidorna, men sedan otroligt bra uppbyggnad, och man slukas med av berättelsen, ska låna 2an snarast..=)

Charlotta Petersson

2009-08-26

Man måste verkligen förbereda sig mentalt i en vecka innan man ger sig in på Stieg Larsson igen....

Pernilla Hjertzell

2009-08-24

Vilken inlevelse man fick redan från första början.

ingela lindgren

2009-08-24

En otroligt spännande och bra bok...man kan nästan inte lägga ifrån sig den...HÖGSTA BETYG!!!!

Eyez Only

Superbra! Läs, läs...

A Bookaholic Swede

2009-08-24

Wow. Jag trodde att boken skulle på sin höjd vara underhållade då jag tycke att Stieg Larsson och hans böcker var en aning överhypade, men efter att ha sett filmen tänkte jag att nu skulle jag ta och ge boken en chans men inte i min vildaste fantasi kunde jag ana att den skulle vara så vansinnigt bra!

Maria Edström

2009-08-18

Otroligt nog den första kriminalromanen jag läst. Jag älskade den, så spännaned. Hoppade dock över vissa långdragna meningar om politik och ekonomi.

Daniel Jonsson

2009-07-28

Män som hatar kvinnor utspelar sig i ett parallellt universum där alla människor har blivit ersatta av robotar. Det är i alla fall så det känns när man läser boken för ingen uppträder som någon människa jag någonsin har träffat gör. Själva storyn utgörs av ett ganska sedvanligt deckartrams som är alldeles för överdrivet för att verka trovärdigt. Att något sånt här skulle ha tagit plats i Sverige är ett skämt. Språket i boken är knastertorrt bortom all rim och reson, med knappt en enda liknelse eller antydan till målande språkbruk. Stieg Larsson envisas med ändlösa beskrivningar av de minsta detaljer som alla är totalt ovidkommande. Värst av allt är nog dock alla dessa engelska uttryck som slängs in här och där för att boken ska verka "hipp" eller "cool", men som får helt motsatt verkan. Utan att avslöja något är själva upplösningen så lättköpt att man bågnar.

Det är inte helt svårt att lista ut vad Larsson har försökt åstadkomma med huvudkaraktärerna i boken, det ska vara "vanliga" människor med fel och brister men som man ändå ska kunna identifiera sig med därför att de trots alla sina fel och brister är snälla innerst inne. Enda problemet är att de inte har några drag som gör så att man kan sympatisera med dem, detta gäller i synnerhet Lisbeth Salander. Hon drivs av en illvilja och hämndlystnad som gör att hon på många sätt är svår att särskilja ifrån de ondskefulla karaktärerna i boken, om det inte vore för det faktum att hon är en av huvudkaraktärerna. Om du vill läsa en bok om en trött medelålders man som sitter i en stuga och knappar på sin ibook, så vänta inte en sekund till med att läsa Män som hatar kvinnor!

Eva Wilander

2009-07-19

Boken är superbra och spännande, MEN, jag håller med Catrine I, som är den första vad jag vet att kommentera det som är verkligt irriterande i boken: alla beskrivningar av hans Mac (har visserligen själv Mac), för att inte tala om alla tröttande beskrivningar av kaffedrickande!

Helena Wikström

2009-07-19

super kan inte sluta läsa

Jonas Zejlon

2009-07-17

Håller med många här. Denna bok är mest en inledning till Flickan som lekte med elden och Luftslottet som sprängdes, som är helt fantastiskt spännande och bra!

johanna larsson

2009-07-14

Helt ok som slöläsning.
Men SÅ himla fantastisk var den inte!

Karin Karlsson

2009-07-10

Seg i början, men den tar sig rejält. Svår och släppa i slutet.

Katarina Kjellberg

2009-07-09

Inte den bästa boken jag läst, men verkligen väl värd att läsa! Jag ville inte lägga ifrån mig den...och DET är ett gott betyg för en bok...Läs den!

Helene Enström

2009-07-07

Överskattad och seg...

Bear Edgefield

2009-07-06

Hmm, godkänt, men jag gillar inte egentligen deckare. Lättläst, men onödigt lång.

Anton Andersson

2009-07-02

Överskattad.

Johanna Falkered

2009-07-01

Kommentar överflödig.

Karin R-g

2009-06-23

Åh, vilken underbar bok! Jag blev helt frälst och har rekommenderat den till massor av människor.
Ett plus i kanten är att när jag såg filmen, så var den precis lika bra - följde bokoriginalet i stort sett helt och hållet!

Lina Waara

2009-06-22

den är sa hypad att det är inte ett dugg konstigt att jag blev besviken.. den var okej i vilket fall men verkligen inte fantastisk.

Jimmy Hassel

2009-06-20

Hade det inte vart för att boken kom igång först efter 300 sidor hade den kanske fått högre betyg. :^)

Agneta Lehnert

2009-06-15

Cecilia Johansson

2009-06-14

Fantastiskt bra och spännande!!!

Catrine Ibsen

2009-06-13

Spännande, gripande och lite egen men även långsam och tjatig. Jag kan rekommendera boken för den som inte är känslig för våld och har lite tålamod. Kan dock säga att jag blev besviken efter all uppståndelse som de fått.

Som läsare känns jag dumförklarad eftersom karaktärerna beskrivs ingående vid upprepade tillfällen. Håller även med Mattia Hedström angående karaktärernas trovärdighet och sexet. Vill man ha en mordhistoria kryddat med sex skulle jag hellre rekommendera Evelyn Anthony.

Varifrån kommer nojjan med produktbeskrivningar av alla datorer? Förutom att det märks att författaren inte är nån "datanörd" är ju böckerna gamla innan de ens lämnat tryckeriet. Fortsätter man i samma anda skulle det kunna bli något liknande:

... jag sitter vid mitt GALANT skrivbord från IKEA med T-ben och skiva av björkfanér och skriver på min DELL PC Laptop som har skärmupplösningen 1024x768 pixlar samtidigt som jag funderar på att äta frukost bestående av Frebacos osötade Frukosthjärtan och Norrmejeriers mellanmjölk i röd TetraPak... (inte från boken)

Jack Russel

2009-05-23

Riktigt bra bok, inte så mycket för att det skulle vara någon sensationell mordplott utan för helheten - krinberättelserna, faktadetaljer och de detaljrika porträtten av huvupersonerna som vävs in naturligt.

Magnus Hoem

2009-03-31

Skriven på ett extremt bra sätt tycker jag! Kunde helt enkelt inte lägga ner den, utan läste ut den på två kvällar. Är lite trött idag, men vad gör väl det?

Nu måste jag se filmen (och troligen bli beskviken...)