Män som hatar kvinnor

Larsson, Stieg

| 2005

Mikael Blomkvist, ekonomireporter, döms till fängelse för förtal av finansmannen Wennerström, och beslutar sig för att ta time-out från sitt jobb på tidskriften Millennium. I samma veva får han ett ovanligt uppdrag. Henrik Vanger, tidigare en av landets främsta industriledare, vill att Blomkvist ska skriva släkten Vangers historia. Men det visar sig snart bara vara en täckmantel för Blomkvists verkliga uppgift: att ta reda på vad som hänt Vangers unga släkting Harriet, som varit spårlöst försvunnen i snart fyrtio år. Till sin hjälp får han Lisbeth Salander, en ung strulig tjej, tatuerad och piercad, men också professionell hacker och med unika egenskaper som gör henne till en oslagbar researcher. Stieg Larsson (1954-2004) var journalist. Han arbetade som chefredaktör på tidningen Expo från 1999, och tidigare som featurereporter på TT i många år. Han var en av de främsta experterna...

Maria Schönqvist

Safira Blom

2020-12-06

Beyaz

2020-08-21

Läst serien flera gånger. Så jävla bra!

Maria B

2020-07-28

Ruskigt spännande och ett enormt driv i texten, svår att lägga åt sidan.

Lena Dufvenberg

2020-02-24

Gillar den verkligen!

Michael Jansson

2020-01-26

Svår att lägga ifrån sig!

Anders S

2019-10-19

Lyssnade som ljudbok före jag läste den. Både varianterna är lika bra. Hade innan jag lyssande haft svårt för Reine Brynolfsson som skådespelare men som uppläsare är han i mitt tycke svårslagen.

Karin Johansson

2019-10-12

Så här ska en bok vara, svår att lägga ifrån sig.

Mikaela Metafor

2019-09-17

Stieg Larsson som inte blev erkänd förrän efter sin egen död. Nu har jag alltså läst igenom den stora världsuccen Millennium. Jag tycker handlingen är rå och naken. De är när kriminalromaner är som bäst.Jag är inte så inne på denna typ av genre därav min trea. Jag är dock glad att jag läst böckerna och sett filmerna. Första delen (boken) är bäst. Ämnet som tas upp och bakgrunden till varför dessa böcker skrevs är allt.

Anne Winterfeldt

2019-04-27

Fantastisk läsning, väl att man hade två till att läsa!

Niklas

Emmy Nilsson

2018-06-30

Anders Jansson

2018-05-24

Stieg Larsson var framför allt en sjuhelvetes berättare och skicklig på att skapa en berättelse man inte vill sluta läsa. Men storyn i denna första bok är faktiskt ganska usel - mörande som går i arv. Salander som man förstås bara måste gilla är hans Hamilton. Det finns inget hon inte kan fixa med en dator - alternativt har hon en kompis som löser det.

Ian Brandt

2018-05-13

Lätt bland de bästa jag har lästoch lyssnat på.

Anki Hedberg

2018-04-04

En av de bästa böcker som går att läsa!

Niklas Dahlström

2018-02-12

Tycker den var lite seg men bra uppbyggnad för de andra blckerna

Anna Andersson

2017-07-30

Mycket bra

Marre

2017-04-26

Så spännande och bra skrivet. Man kan inte lägga boken ifrån sej!

Åsa G

2017-03-05

Otroligt överskattad! Gillar ej!

Therese Dahlberg

2017-02-12

Fredrik Vidh

2017-01-21

Detta är ett måste. Helt briljant!

Per Englund

2016-10-12

Jag gillar historien om Vanger släkten, men författarens åsikter är ett ovälkommet inslag.

Angelica Pilman

2016-04-07

Hur har jag lyckats med att missa både boken och filmen? En riktigt bladvändare och nu återstår uppföljarna innan jag beger mig på filmerna.

John C

2016-01-02

Första delen av Millennium där Mikael Blomqvist döms till fängelse för förtal men i samma veva får ett lukrativt uppdrag av företagsledaren Henrik Vanger. Hans officiella uppdrag blir att skriva biografin om familjen Vanger, men det egentliga syftet är att ta reda på vad som egentligen hände med Harriet Vanger som försvann spårlöst i mitten av 60-talet. Mikaels vägar korsas av Lisbeth Salander...
Tyckte den här var jättebra när jag läste den och den känslan kvarstår när jag läser om den nästan tio år senare. Romanen och serien satte en orimligt hög ribba för svensk kriminallitteratur oavsett vad herr Guillou!

Johan CB

2015-12-03

Lars Ståhl

2015-11-09

Anna Johansson

2015-09-13

Svårt att sätta betyg på en bok där man har sett filmen 2 gånger innan. Handlingen är spännande, dock tycker jag att språket är rätt "platt" dvs inte målande. Sätter en trea i betyg, för det är en bra bok. Önskar bara att jag läst böckerna innan jag såg filmerna.

Anna Hedstrand

2015-06-29

Mycket bra bok

Camilla Carlsson

2015-06-18

Den första och bästa i Stieg Larssons spännande trilogi.

Calle Kjell

2015-04-11

Spännande men riktigt skruttigt språk. Hur många gånger skriver han egentligen "konstaterade han"?

Elin Frans

2015-03-29

Trilogin i sin helhet är magisk. Det här är en sån där bok man önskar att man hade kvar att läsa. Välskriven, spännande och underhållande.

Camilla Gunnarsson

2015-01-19

Mycket spännande bladvändare

Carola Sledd

2015-01-11

Sträckläst denna och de två uppföljarna inte bara en utan tre gånger i olika omgångar. Hittar nya vinklar varje gång. Inte helt plausibla intriger men gode tid så skarpt, välformulerat och tänkvärt. Och SÅ spännande!

Janine Sjöö

2015-01-07

Riktigt rysligt bra svensk krim. Språket på högnivå!

Birgitta Olai

2015-01-03

Enda deckaren jag gillat

Jessica Gunnarsson

2015-01-02

Historien. Personporträtten. Språket. Makalöst bra.

Lars Wekell

2014-12-23

Spännande osvensk

Sandy Hanna

2014-11-11

Bland de bästa jag har läst, spännande, oförutsägbar och välskriven

Extremt välplanerad och skildrad intrig.

Ida Holmén

2014-11-02

Jag har sett filmerna, men det var helt klart värt att läsa böckerna också. De lyckas till och med vara ännu grövre och hemskare i sina beskrivningar än vad filmerna visade. Gripande, och med ett bra språk.