Mn som hatar kvinnor

Larsson, Stieg

| 2005

Mikael Blomkvist, ekonomireporter, dms till fngelse fr frtal av finansmannen Wennerstrm, och beslutar sig fr att ta time-out frn sitt jobb p tidskriften Millennium. I samma veva fr han ett ovanligt uppdrag. Henrik Vanger, tidigare en av landets frmsta industriledare, vill att Blomkvist ska skriva slkten Vangers historia. Men det visar sig snart bara vara en tckmantel fr Blomkvists verkliga uppgift: att ta reda p vad som hnt Vangers unga slkting Harriet, som varit sprlst frsvunnen i snart fyrtio r. Till sin hjlp fr han Lisbeth Salander, en ung strulig tjej, tatuerad och piercad, men ocks professionell hacker och med unika egenskaper som gr henne till en oslagbar researcher. Stieg Larsson (1954-2004) var journalist. Han arbetade som chefredaktr p tidningen Expo frn 1999, och tidigare som featurereporter p TT i mnga r. Han var en av de frmsta experterna...

X

Spnnande

Mycket bra

Marre

2017-04-26

S spnnande och bra skrivet. Man kan inte lgga boken ifrn sej!

sa G

2017-03-05

Otroligt verskattad! Gillar ej!

Therese Dahlberg

2017-02-12

Fredrik Vidh

2017-01-21

Detta r ett mste. Helt briljant!

Per Englund

2016-10-12

Jag gillar historien om Vanger slkten, men frfattarens sikter r ett ovlkommet inslag.

Angelica Pilman

2016-04-07

Hur har jag lyckats med att missa bde boken och filmen? En riktigt bladvndare och nu terstr uppfljarna innan jag beger mig p filmerna.

John C

2016-01-02

Frsta delen av Millennium dr Mikael Blomqvist dms till fngelse fr frtal men i samma veva fr ett lukrativt uppdrag av fretagsledaren Henrik Vanger. Hans officiella uppdrag blir att skriva biografin om familjen Vanger, men det egentliga syftet r att ta reda p vad som egentligen hnde med Harriet Vanger som frsvann sprlst i mitten av 60-talet. Mikaels vgar korsas av Lisbeth Salander...
Tyckte den hr var jttebra nr jag lste den och den knslan kvarstr nr jag lser om den nstan tio r senare. Romanen och serien satte en orimligt hg ribba fr svensk kriminallitteratur oavsett vad herr Guillou!

Johan CB

2015-12-03

Lars Sthl

2015-11-09

Anna Johansson

2015-09-13

Svrt att stta betyg p en bok dr man har sett filmen 2 gnger innan. Handlingen r spnnande, dock tycker jag att sprket r rtt "platt" dvs inte mlande. Stter en trea i betyg, fr det r en bra bok. nskar bara att jag lst bckerna innan jag sg filmerna.

Anna Hedstrand

2015-06-29

Mycket bra bok

Camilla Carlsson

2015-06-18

Den frsta och bsta i Stieg Larssons spnnande trilogi.

Calle Kjell

2015-04-11

Spnnande men riktigt skruttigt sprk. Hur mnga gnger skriver han egentligen "konstaterade han"?

Elin Frans

2015-03-29

Trilogin i sin helhet r magisk. Det hr r en sn dr bok man nskar att man hade kvar att lsa. Vlskriven, spnnande och underhllande.

Camilla Gunnarsson

2015-01-19

Mycket spnnande bladvndare

Carola Sledd

2015-01-11

Strcklst denna och de tv uppfljarna inte bara en utan tre gnger i olika omgngar. Hittar nya vinklar varje gng. Inte helt plausibla intriger men gode tid s skarpt, vlformulerat och tnkvrt. Och S spnnande!

Janine Sj

2015-01-07

Riktigt rysligt bra svensk krim. Sprket p hgniv!

Birgitta Olai

2015-01-03

Enda deckaren jag gillat

Jessica Gunnarsson

2015-01-02

Historien. Personportrtten. Sprket. Makalst bra.

Lars Wekell

2014-12-23

Spnnande osvensk

Sandy Hanna

2014-11-11

Bland de bsta jag har lst, spnnande, ofrutsgbar och vlskriven

Extremt vlplanerad och skildrad intrig.

Ida Holmn

2014-11-02

Jag har sett filmerna, men det var helt klart vrt att lsa bckerna ocks. De lyckas till och med vara nnu grvre och hemskare i sina beskrivningar n vad filmerna visade. Gripande, och med ett bra sprk.

Emelie Gutebo

2014-09-18

Christina Nilsson

2014-07-13

Verkligen bra skriven och mycket spnnande. Har ocks sett filmerna vilka jag tyckte mycket om men som alltid enligt mig s r alltid bckerna mycket bttre

Otroligt spnnande!

Monika Jacobsson

2014-04-25

Ocks den som normalt inte gillar deckare mste lsa denna.

Katarina Johansson

2014-03-11

Underbar bok, oerhrt spnnande!

Mary Gransson

2014-02-28

Lite fr mycket vld annars spnnande

Linda Berntsson

2014-02-23

Frstr att denna bok o ven efterfljande skapade diskussioner. Bra skriven med en hemsk o gripande handling.

jenny pettersson

2013-12-04

Vrldens bsta triologi. Jag lskade den frn frsta stund!

Bengt Girvall

2013-11-20

Spnnande upplgg och hrliga twister. Synd att inte hans sambo fick rva!!

Mona Hedestig

2013-11-02

Bra o spnnande

Mona Hedestig

2013-11-02

Grym och fantastiskt spnnande. Man vill bara lsa mer och vet nstan inte om man trs...

Den r suvern fr jag har ven filmerna

Martin Karlsson

2013-10-02

Fantastisk

Susanne Antonson

2013-09-27

En bok som har allt!

Anna Lindgren

2013-09-05

Hade vntat mig s mycket mer... Besviken!

Annelie Eriksson

2013-08-21

Tyckte den var tungjobbad i brjan, men sen kunde jag inte slppa den! Riktigt bra!

Maria Nilsson

2013-08-11

Jag blir inte vertygad av det feministiska perspektivet eller samhllskritiken verhuvudtaget i Mn som hatar kvinnor utan uppfattar den som spekulativ. Den frossar fr mycket i vldscener fr min smak.

Lars Martinsson

2013-08-07

Larssons ambitisa idroman utgr ifrn tv antaganden: a) mn i gemen vill skada/frnedra kvinnor i gemen

Christina Johansson

2013-07-23

Toppenbra bok m hrligt driv i lsningen!

Louise

2013-06-30

Den hr deckaren r ngot i hstvg! Jag blev helt svettig och jag blev frbannad nr ngon ringde. Jag minns att jag satt i mitt kk p en stol och fick gamnacke. Jag kunde inte sluta!! Helt beroendeframkallade och en av de bsta bckerna ngonsin!! Lite seg de frsta hundrafemtio sidorna, men sedan..... Wow!!

Louise

2013-06-30

Sara man

2013-05-29

Bra trilogi! Mycket bttre n filmerna

marlenes. nu

2013-02-24

Synd att Stieg valde en sn titel p en s underbart bra, spnnande vlskriven bok... en av de bsta jag lst men betyget blir bara en 4:a pga titel och frfattarens koncentration p MN som hatar kvinnor

Otroligt trkig!

Otroligt trkig!

Dan Tilert

2013-02-20

Och vad r det fr fel med att komma frn en annan planet nu d? N - det r frsts trkigt om mina sikter vcker sdan harm. Vill man nd frst vad jag menar har jag utvecklat det i avsevrt strre detalj hr:http://horvendile.wordpress.com/2012/12/16/en-plotslig-studie-i-ogenomtankta-adjektiv/(om det r okej att lnka i sina kommentarer)

Agneta Rosengren

2013-01-06

En underbar bok och jag fullkomligt lskar Reine Brynolfssons stt att lsa upp den.
Dan Tilert mtte komma frn en annan planet med sina egendomliga sikter om boken. LYSSNA p den r mitt rd.

Dan Tilert

2012-12-13

S dligt att det hisnar. Hur kunde en redaktr slppa det hr till tryck? Sprket r i bsta fall p gymnasieniv, yxigt och helt utan anpassning till vem som pratar eller ngot annat. Boken r fylld av sprkliga manr som jag personligen str mig p. Anslaget r patetiskt pretentist och boken genomsyras av en politisk analys, fr att fortstta med skoltermer, p mellanstadieniv. Sjlva historien r inte stort mer spnnande n Tidningskrnikan.
Jag borde skriva en recension fr att kunna slakta lite mer i detalj. Tills jag gr det fr jag nja mig att konstatera att smre har jag inte lst p lnge.

jojo bengtsson

2012-12-07

deckare r okej om dom inte r fr lskiga

Iren Bergius

2012-11-21

Mycket spnnande. Har det mesta.

Bjrn Math

2012-11-19

Ls, ls och ls.

Bea Bea

2012-11-05

Kanonbok!!

Kirran Bhm Berglund

2012-10-14

Den fascinerande mej brjan till slut
nskar att han inte lmna jorda livet s tidigt
Han var lysande frfattare

Linda Dahlhjd

2012-10-09

Efter att ha tvekat lnge, pga att boken kndes snderpratad, s blev jag positivt verraskad. Spnnande, ofrutsgbar och riktigt bra sprk.

Sofie Essestam

2012-10-09

En inte jttebra historia fngade mig totalt tack vare att den r s vlskriven!

Helena Flemstrm

2012-10-07

Hade svrt att komma in i boken tog lng tid

Gran Bergstrm

2012-10-05

En klassiker

Ulrika Fallenius

2012-10-04

Spnnande, ven om man visste hur den skulle sluta. Lite trg i brjan men det fick ju ox sin frklaring.

Sutra Stevens

2012-09-26

Vldigt seg i brjan. Mordmysterium p ett modernt stt.

A-K Lfgren

2012-09-18

Spnnande, lite seg i brjan bara

jessica hardiman

2012-09-04

spnnande! kunde inte sluta lsa

Rebecca Dahl

2012-08-19

Lite fr mycket intriger och invecklade familjefrhllanden fr att jag skulle ge den fullt betyg. Men bra och spnnande

Axel Tingman

2012-08-18

En bra bok, men frstr inte att den ftt sdan uppmrksamhet.

Fattar bara inte storheten i ngn av Larssons bcker. Dom r rtt o sltt mekaniska.

Josefine Gustafsson

2012-08-08

:-)

Anne-Sofie Hjelm

2012-07-29

Riktigt guldkorn, trodde dock mer p den n jag fick! Flickan som lekte med elden r mycket bttre!!! Men klart imponerad debut.

Sinikka Saarinen

2012-07-10

Spnnande bok

Y

Yvonne Fransson

2012-07-08

Veronica Kurtsson

2012-07-05

Jag lskar Stieg Larsson!!

Anders Elander

2012-07-03

Ojoj vilken fulltrff. Kunde inte lgga ner boken

Thomas Sievert

Vldigt bra bok.

Braa

Arieta Balaj

2012-05-08

Otrolig bra deckare som hller spnningen fram till slutet !

Jan Nilsson

2012-05-07

Urtrist! Otroligt att bckerna har blivit s uppblsta!

Elias Chougui

2012-04-29

Fy fan va bra! S fruktansvrt spnnande trots att det igentligen inte hnder s mycket i alla bckerna...

Eva Bill

2012-04-16

fantastiska bcker!!!

Anna Olsson Svahn

2012-03-22

Jag rekommenderar verkligen HELA Millenium-trilogin. Spnning nr den r som bst. Bra personskildringar. Om man sett filmerna r det ( som vanligt) verkligen vrt att lsa bckerna!

Eva Sonesson

2012-03-12

Trevligt sprk, rapp men otrevlig historia.

Lars Johansson

2012-02-16

Tyckte boken var lite trkig i brjan men vldigt spnnande efter ett tag, s den fr en femma

Anette Hkerberg

2012-02-11

Detta r frsta boken jag lser av Stieg Larsson, men definitivt inte den sista. De frsta 100 sidorna var lite sega. De kndes som en ?lr knna alla mnniskor?-period. Vilket i och fr sig var bra med tanke hur mnga olika karaktrer det finns med i boken. Stieg Larssons stt att skriva gr att texten nstlar sig in i din hjrna och man bara mste f reda p hur det gr. Trots att boken r p ver 500 sidor gick den snabbt att lsa. Han skriver lttlst med mycket stycken, s man kan alltid lsa lite till.

Lena Burghardt

2012-02-06

alskar de har bockern av Stieg Larsson

Mattias Green

2012-01-29

Trevlig bok, en frjd att lsa ven om den emellant blev lite smtrkig.

Kenneth Malm

2012-01-22

Bland det mest spnnande som skrivits i Sverige

Emma Wnni

2012-01-18

Tyckte den var seg

Frank Westdahl

2012-01-14

Trkig smrja!

sa Hrnstrm

2012-01-10

Lit fr mycket otrolig action fr att f ett hgre betyg, nd lsvrd

Sett alla filmer skulle grna vilja lsa den ;)

Lasse Nordenhem

2011-12-11

Stark fyra. Den ngot sega inledningen gr att den inte rcker hela vgen fr mig. Reine Brynolfsson r helt perfekt som berttare.

Johanna Ekstedt

2011-12-11

Att strcklsa denna var absolut ingen konst. Mycket bra!!

Maria Olsson

2011-11-29

Vrldens bsta bcker. Srjer att han dog och inte kunde fortstta skriva

Elin Rickmarker

2011-11-27

Mycket bra!!!

Sari Karlsson

2011-11-26

Spnnande, aktuell och vlskriven.

Lisbeth Olsson

2011-11-25

De bsta deckare som ngonsin skrivits. Alla bckerna lika spnnande.

malin norbck

2011-11-23

En av de absolut bsta deckarna jag lst. Spnnande historia, men mest fascinerande r personskildringarna.

Lars Hindgren

2011-11-21

Bland det bsta jag har lst!!

Marie Trumstedt

2011-11-20

En av de bsta bcker jag lst!!!

Amira Veletanlic

2011-11-20

En av dem mest spnnande bckerna jag lst sista ret. Rekommenderas!

Maria Karvonen

2011-11-14

Spnning och ovntade vndningar. En av de bsta bcker jag lst

Mn som hatar kvinnor var min allra frsta ljudbok. Det var den som grep tag i mig och som r anledningen till att jag fortfarande r fast i denna verlgsna bokform. En riktigt bra bok som med hjlp av Reine Brynolfssons upplsning hjs upp till nnu en niv.

Camilla Jardevall

2011-11-04

Ann Carlsson

2011-10-30

Ja vad sger man. Hur kan ngon skriva en triologi av detta slag och gra en intrig s explosiv rakt igenom...?

Paul Karlsson

2011-10-07

Finns det ngon svensk kriminalroman som berr s r det definitivt den hr. Man rycks snabbt med i datahackern Lisbeth Salanders vrld. Hr str hon inte i fokus s mycket. Hennes vger korsar bara huvudkaraktren Mikael Blomqvists. Och de brjar arbeta ihop fr att lsa en mordgta. Men det r Lisbeth som fngar lsarens intresse. Den coolaste kvinnliga hmnaren man ngonsin ftt skildrad i litteraturen. Mycket obehagliga scener med kvinnliga vergrepp fr man ta sig igenom. Men det vnder till det bsta och blir riktigt spnnande. Jag frstr varfr boken blivit en internationell succ ocks. Ls den! Du kommer inte att ngra dig.

Eva Kiani

2011-10-04

Fick lgga ner den frsta gngen eftersom det aldrig hnde ngot, otroligt seg inledning. Men den bttrar sig verkligen bara de frsta dryga 100 sidorna kommits igenom...

Jari Saarelainen

2011-09-25

En stjrna slocknade alltfr fort p den svenska frfattarhimlen! Mn som hatar.. har allt som man vill se i en deckare, en komplex hjltinna, en ngorlunda hllbar intrig och samhllskritik. Omstndliga tekniska beskrivningar drar ner betyget.

Lena A

2011-08-27

Anneli Lyxell

2011-08-15

vldigt bra bok med mycket spnning som gjorde att jag inte kunde sluta lsa...

Jenny Andersson

2011-08-10

nnu ett mste lsa, bland det bsta som skrivits p senare r!

Magnus Mrtensson

2011-07-13

Lnge sen jag lste den , men den var mycket bra och vlskriven .

Emma Olsson

2011-07-05

bra men seg

Isolde Eriksdotter

2011-07-04

Kan inte bli s mycket bttre. Ett helt nytt grepp!

Lars Andersson

2011-06-29

Kommentar efter drygt halva boken. Det r bra, men s pinsamt ungdomligt, som en modern amerikansk teveserie.

Du slpper den inte!

2011-06-08

spnnande bcker

Magdalena V

2011-05-15

Jag blev fast. Visst kanske lite seg i brjan, men sen gick det av bara farten. Tog inte lng tid innan den var utlst

Martina Nilsson

2011-05-14

Det tog lng tid innan jag kom in i boken, men dr ngonstans i mitten av boken blev jag helt sld och strcklste den.

Sofia Rylander

2011-04-27

Jag pljer glatt det mesta inom svensk litteratur med epiteten deckare/spnningsromaner/kriminalromaner. Stieg Larsson tar denna genre till nya hjder med sin Milleniumtrilogi. Boken r vlskriven,minutist genomtnkt med lysande portrtt och diverse kngor till svensk psykiatri. Hgaktuell, lysande, briljant!

Mikael Blomkvist r den nya tidens hjlte, som brinner fr rttvisa och alla mnniskors lika rtt. Oerhrt vl beskrivna karaktrer, knns som personer man knner!

I likhet med mnga andra som lst hela Milennium-trilogin tycker ven jag att den frsta boken r allra bst,helt outstanding! Den bsta svenska bok jag lst p mycket mycket lnge.

Josefine Ejebjrk

2011-04-17

Historien i sig r otroligt bra och jag frstr varfr s mnga tycker om den, men sprket var p vissa stllen lite klumpigt och drfr frlorar den en stjrna.

Ulrica Sandell

2011-04-08

Sanslst bra!!!!

Ulrica Sandell

2011-04-05

Bst!

Birgitta Johansson

2011-04-05

lst den tv gnger och kan tnka mig att lsa den igen.

Elin Stenblom

2011-03-23

Den frsta boken i serien r den bsta. Spnnande, otck och bra. I frsta boken s lockades jag av att personportrtten var vridna och uppfrstorade, i de senare bckerna blir det mer trttsamt.

hanna skkinen

2011-03-15

strcklste serien och avundas de som inte lst den n..

Anette Marcusson

2011-03-15

Redan en klassiker som mste lsas

ronja eriksson

2011-03-03

tror den kommer att vara bra

Eva Svensson

2011-02-15

Spnning p hgsta niv. Ett fantastiskt sprk och ovntade vndningar. lskar sdana deckare.

Alla hade talat om denna bok som fantastisk, som något helt nytt. "Du måste läsa den!". Förväntningarna var alltså väldigt stora då jag närmade mig boken. Och det var med växande förvåning jag läste - men inte av en postiv art. Hade inte förväntningarna varit så stora och uppståndelsen kring boken så gigantisk så skulle jag bara överseende ha lagt ifrån mig boken och tänkt att detta bara var en i mängden svenska lycksökande deckarförfattare med dåligt språk och alltför vidlyftig intrig vad gäller blod, sex, sensation och hemligheter. Kan någon förklara VAD som är bra med denna bok? Jag kan till och med tycka att Liza Marklund har vissa poänger i jämförelse.

Språkstil: Först och främst är stilistiken platt och ointressant och ibland till och med schablonmässig. Larsson verkar bara vara inriktad på att berätta en historia. För mig kan en dålig historia räddas av ett bra språk men ett dåligt språk gör även den bästa historia ointressant.....

LÄS HELA RECENSIONEN PÅ MIN BLOGG SKÖNA KONSTER

Rasmus. C Johansson

2011-01-18

Ls den om ni inte har gjort det!

Annette Fischer

2011-01-06

Alla hade lst bckerna och jag var sen att komma igng, men sen gick det inte att sluta lsa!

2011-01-05

Nr jag brjade lsa den hr boken trodde jag att den var verskattad. Jag hade fel! Stieg Larsson skriver p ett mycket intressant stt och han vver verkligen olika historier in i varandra. ven de minst intressanta saker blir spnnande med hans stt att skriva. (r grymt ointresserad av ekonomi).
Karaktrerna r underbara, men frstr inte varfr alla verkar bli kra i Mikael Blomqvist fr det? Lisbeth r riktigt hrligt intelligent, hrd, strd och bra! En spnnande blandning, och det r definitivt henne jag gillar bst i den hr boken. En karaktr man inte r van att lsa om.

Elin Hess

2010-12-22

Fruktansvrt vlskriven, nyskapande och spnnande. Tidvis dock fr cklig i de grova frnedrande sexscenerna, s jag fr bokstavligen hlla fr gonen samtidigt som jag lser.

Claes-Gran Mrlind

2010-12-22

Lite seg i brjan, men blir bttre ju mer man lser. Svrt att lgga den t sidan innan den r slut

Tobias Ek

2010-11-24

Blev helt fngslad av alla delar i denna trilogi. Jag lste dem lngt innan de kom ut som film, vilka jag inte sett n, och inte r intresserad av heller. Det r rtt ra brutala bcker, med riktigt bra karaktrer. Storyn hller ocks hg klass.

Anna Liljeby

2010-10-06

Seg i brjan men sen oemotstndlig

Malin Nslund

2010-09-25

Jag lser vanligtvis bara deckare p semestern. Men denna bok slank igenom i "kura skymning" timmen trots att den r en deckare, och trots att jag drog mig i det lngsta fr att den var s hypad av alla. Frmodligen fr att jag fick den som present av jobbet. Och jag mste nog tyvrr slla mig till hyllningskren. Fr Stig Larsson skrev fngslande. Han hade en frmga att bekriva karaktrerna s att man hela tiden vill veta mer. Och i Lisbeth Salander har han hittad den perfekta hjltinnan - en underdog som man s grna identifierar sig med. Redan nr jag lste boken visste jag att den en dag kommer filmatiseras och d ville jag inte missa Lisbets hmnd scen dr hon tertar makten ver sitt liv. Och nu skall den filmatiseras av Hollywood och nstan p mig egen bakgrd i det vackra Segerstad - det hade jag dock inte kunnat fruse nr jag lste boken.

Anna Petersson

2010-09-18

Fascineras av detaljrikedomen, knslan och den gastkramande spnningen i denna bok. Personskildringarna r fantastiska. Allt och mycket mer en kriminalroman behver.

Elisabeth Kling

2010-09-10

lite seg,rtt ok,men inte riktigt min sorts deckare

Sandra Svensson

2010-08-22

i det stora hela, mkt bra. hade lite svrt att komma in i boken i brjan. beskrivningen av salander var det bsta i boken.

Karin Sder

2010-08-14

En lysande strcklsning, fungerar inte att lgga den ifrn sig. Stdning, matlagning, tvtt, barn? Vad r vl det i jmfrelse...
Rekommenderas varmt!

Svr att komma in i - rent trkig frsta delen, men sen!

Sara Eriksson

2010-08-01

Underbar frfattare, en s sorg att han tog livet av sig. En ohygglig bok som jag inte kunde slppa. nskar s att han hade ftt briljera med fler n denna och de som fljer.

Franciska Haldemo

2010-07-29

Extremt verskattad. Lste den ganska sent och hade vldigt hga frvntningar. Den var vldigt svr att komma in i och jag var nra att ge upp flera gnger. Tills slut kom jag igenom den, men jag frstr inte var all uppstndelse kommer ifrn om jag ska vara rlig. Har inte ens lst de andra tv bckerna, utan bara sett filmerna. Knns inte som ett dligt val s hr i efterhand.

2010-07-28

Det tog lng tid innan jag kom in i den ordentligt. rligt talat var den lite seg i brjan. Men sedan, jsses, s bra.

Isabel Brattkull

2010-07-23

Jag brjade p den fem gnger innan jag var i rtt sinnesstmning. Sedan kunde jag inte slppa den. Jag lste p bussen, i sngen p kvllen, p gende fot ... Det r en bok man saknar nr man lst ut den, och det gller hela trilogin.

S Inka

2010-07-15

Kanske vrd mer n tre stjrnor.

Anders Eklund

2010-07-04

Svrvertalat lstes denna bok och den verraskade verkligen ! Jag tycker att den r spnnande och stundtals knns som den faktiskt utspelar sig i Stockholm och terigen stundtals som den r realistisk .

Margareta Johansson

2010-06-27

Ja vad kan jag sga. Jag fastnade fr Stieg Larssons sprk och stt att bertta, frn frsta stund och kommer snart att lsa om denna och de tv andra bckerna i triologin!

Inger Lundqvist

2010-06-26

Superbra.

Rasmusmatte .

2010-06-21

Absolut den bsta i Millineniumtriologin.

rebecca dahlstrm

2010-06-07

ointressant och orelevant fakta som gjorde boken svrlst och ojmn.

Nils Thor

2010-05-26

Ja, det var en otck historia. Inte srskilt trovrdiga personbeskrivningar heller. Nej, den var inte bra.

Johanna Sch

2010-05-25

Lng och detaljrik

Johan Balck

2010-05-22

Frstr inte riktigt heller vad som r det exceptionella med denna bok och de andra i serien fr den delen. Lste igenom boken med en trghet som r sllsynt fr mig och den enda karaktren jag hade intresse fr var Lisbeth, ven om det inte var mycket.

Arne Johansson

2010-05-22

Frstr inte riktigt hypen kring Millenumbckerna. Pippi Lngstrump i cybervlden vore en bttre beskrivning. Men den hr frsta delen r i alla fall en hygglig deckare.

Annica Bark

2010-05-17

Inget fr mig, frstr inte tjusningen med hans bcker.

Rebeqah Villandt

2010-05-11

Klyschigt sprk men fngslande historia.

Rasmusmatte .

2010-05-09

Stieg Larsson r precis som JRR Tolkien. Frsta boken superbra sen br det utfr. Var riktigt trtt nr jag skulle lsa Luftslottet. Samma med Tolkiens triologi. Frsta boken toppen sedan nedfrsbacke.

Camilla Skans

2010-05-07

kanonbok

Marie Merenius

2010-05-01

Underbart spnnande

Nenne No

2010-04-30

Tidvis en riktigt bra deckare, och jag sitter faktiskt klistrad en stor del av tiden vid den. Salander r inte lika jobbig som i filmerna heller, ven om hon r nnu mer psykotisk. Tappar tyvrr i slutet som r lngdraget, smetigt och ganska ointressant.

2010-04-27

Jag blev KR i Lisbeth Salander! Boken var som drog. Nu nr triologin blivit s stor s hller man p trttna och det knns lite trkigt att gilla det s mnga gillar. Men FAN vad frldst jag var! Bor utomlands och nu r bckerna versatta till spanska varav Stieg Larsson febern nu drabbar den ena efter den andra.... som en pandemi:)

Anita Bruder

2010-04-16

mycket underhllande, stilsker.
vi kvinnor kanske gillar bckerna fr vi identifierar oss med den urstarka lisbeth

Elisabeth Grahn

2010-04-13

Jag tycker boken r klart verskattad, handlingen overklig, den r tidvis trkig o lngrandig, kunde kortas av...

Elisabeth Grahn

2010-04-13

Martin Gransson

2010-04-08

Dussindeckare.

Bengt Mnsson

2010-04-04

Del 1 i trilogin. Hr upprknad i tidsordning. Filmad med gott resultat.

Birgitta Heiwe

2010-04-02

Ser inte det stora i Millennium-triologin. Sprket tilltalar mig inte, handlingen r torftlig och Lisbeth knns inte alls "speciell".

Ulrika Karlsson

2010-03-26

Efter hga frvntningar p boken blev jag besviken till en brjan. Alla talade om denna fantastiska trilogi om Millenium, hm! Frst tnkte jag inte lsa den, men men... nyfiken som jag r s ville jag ju bilda mig en egen uppfattning. Som sagt undrade jag var detta fantastiska & enormt spnnande fanns till en brjan... som tur var gav jag mig inte! fr efter halva boken s r den verkligen skitbra.

Kjerstin Vogel

2010-03-23

trg, inte srskilt trovrdig i vare sig personskildring eller annat...

Kaj Westergrd

2010-03-21

Boken ger mig mindervrdeskomplex fr jag kan fr mitt liv inte frst vad som r s fantastiskt med boken och jag har frskt, frskte mig till och med p att lsa om boken hrom veckan.
Ngon kommenterade att "boken r bra fr att vara svensk" s jag fr vl nja mig med den frklaringen :-)

Maria B Hansson

2010-03-21

Ovanligt spnnande fr att vara svensk.

Roger Gyllensten

2010-03-17

En av senare tids bsta

* Mazuli *

2010-03-14

Otroligt verskattad bok som bara r vidrig enligt min mening. Frstr inte hajpen med Stieg Larssons bcker.

Mats T

2010-03-04

jag tyckte denna bok var super lngtar tills jag kan ta mig fr de andra tv bckerna i serien

Christina Rydell

2010-03-03

Hade svrt att slppa boken.

Annicka Olsson

2010-02-27

Alla borde lsa den

Eva Pettersson

2010-02-23

Mycket spnnande och en riktig bladvndare! Men den var s lskig, s jag vgade aldrig lsa 2:an och 3:an...

Bibliotek Askersund

2010-02-22

Helt suvern

Fick hra frn s mnga personer att denna bok skulle alla lsa, den var s bra. Det tyckte jag inte! Medelmttig i mina gon!

C L

2010-02-02

Nr jag sg filmen undrade jag hur en svensk thriller kunde vara bttre n en bok? Allts mste boken ha varit fruktansvrt dlig!!

Freja Larsson

2010-01-14

Det tog fr lng tid innan det brjade hnda ngot. Men nr handlingen kom igng var den bra, och hade kunnat f ett hgre betyg om det brjat tidigare.

Jerry Andersson

2010-01-13

verskattad bok som br brnnas

Tomas Lindh

2010-01-10

Det mste vl vara ngot fel p mig men jag tycker inte boken var bra. S seg s seg och personerna ger mig bara asociationer till seriefigurer. Fr mig r denna sorts lsning bortkastad tid.

harriet karlsson

2010-01-09

Bra!!

Victoria Granqvist

2010-01-08

Otroligt seg i brjan men den kom igng ungefr efter halva boken. Man vill nd inte vara utan frsta halvan d all info beskrivs. Det r i sista halvan dr allt faller samman. Otroligt spnnande, kunde inte slita mig!

2010-01-03

Det var trgt att komma in i boken. Men sen! Jag ville inte att den skulle ta slut. Berttelsen levde verkligen! S mycket ondska och beskriven precis som den r. // Ngra hackiga stycken dr jag undrade om det var en ny frfattare eller om redaktren somnat, men helhetsupplevelsen var magisk! Nr sen fortsttningen gavs ut var det bara att ntligen fortstta resan. Tillsammans med Sallander.

Anna Granstrm

2010-01-01

r det bara jag som varken r vervldigad eller srskilt imponerad?

Johanna Galenpanna

2009-12-28

Helt okej deckare. Salander r vl kanske lite vl orimligt frsedd med styrka och hackekunskaper, men visst. Om man gillar sdant s varfr inte?

Sabine Minell

2009-12-08

Oj vilken underbart spnnande och fantastisk bra bok! Jag satt som p nlar genom hela boken. Den frtjnar verkligen alla hyllningar den har ftt, fantastisk!

Liv levg

2009-12-07

Mycket spnning

Jonna sterlund

2009-12-05

De 30 frsta sidorna var extremt trga och jag lade boken p hyllan i ngra mnader innan jag tog upp den igen. Men sen fick den fart och oj vad bra den blev!

M W

2009-12-01

Yvonne Mostrm

2009-11-24

Den tog tag i mej med en gng. Svr att slppa, ville bara lsa frdigt. Mycket spnnande

Katrine Hammarstedt

2009-11-18

Bland det bsta jag lst

Helena Eriksson

2009-11-14

Hade jag varit en av de frsta som snubblat ver den hr boken hade jag kanske knt lite mer "wow". Nu blev det istllet mer av "jaha? var det inte mer n s hr - varfr denna hype?"

Ann Mntzing

2009-11-13

Jag tyckte alla hans 3 bcker var bra, gillar spnningen. Hans frsta film av boken var ocks bra, har inte hunnit att se den andra nnu men de kommer.

Annie Fredriksson

2009-11-12

Boken r lite seg i brjan och det r mnga personer att hlla reda p och hlla koll p slktfrhllanden. Boken blir bttre och bttre, men det tar ett tag att komma in i den. Stundvis r det riktigt bra.

Robert Krook

2009-11-08

Mycket bra thriller. Boken man vill inte lgga ifrn sig.

sa Fredriksson

2009-11-04

Lite fr mycket text fr mig. Vill grna komma snabbare in i bokens handling.

Harriet Frohm

2009-11-01

Det r ngot visst med norrlndska journalister,hrligt att huvudpersonen r en tjej. Bra sammanvvd historia

Ann-Sofie Lindmark

2009-10-25

En bra bok i samhllsdebatten. Vld mot kvinnor och hur mycket plats funktionshindrade ska f i samhllet. fr visst kan man sga s att Lisbeth ven om Kalle Blomkvist vill bevisa motsatsen verkligen har ftt en psykisk skada-ett funktionshinder.

Pia W

2009-10-10

Enorm! S vlskriven. Slr alla svenska deckare. Man grter ver att Stig Larsson inte lngre lever och skriver.

Sophie Almlf

2009-10-07

Lisbeth Salander r den coolaste karaktren jag ngonsin sttt p. Stig Larsson har verkligen lyckats f fram mer n bara en toppendeckare, han har ftt fram budskap via Lisbeth ocks.

Susanna Gyllenbga

2009-10-07

Vilken fulltrff! I den hr genren

Lena Persson

2009-10-06

Skala bort 150-200 sidor och den blir bttre. Har svrt fr overkliga superhjltar a la Sallander som drar ned betyget.

Nenne N

2009-09-26

Det hr r det bsta jag lst och jag befarar att jag inte kommer att lsa ngot lika bra ngonsin igen... Fr kan det bli bttre n s hr?? Hela serien r underbar och man vill bara ha mer!!

Kicki Levin

2009-09-14

Denna bok har jag inte lst men jag har sett filmen, och den tyckte jag var kanonbra, den bsta film jag sett p lnge.

Sina J. Saouk

2009-09-12

En av de bsta och mest spnnande bckerna jag har lst. Jag minns att brjan var lite trg, men nr jag kom in i boken s kunde jag inte lgga ifrn mig den.

Emma Andersson

2009-09-05

Frsta boken tyckte jag var lite svr att komma in i... men sen!! Jag kan inte vara nog tacksam fr att Stieg Larsson fick ihop de hr bckerna och knde mig helt uppriven nr tredje boken var slut och jag frsttt att det inte skulle komma fler. Ls!

maria hansson

2009-08-28

4,5 egentligen
Trg som den de frsta 50 sidorna, men sedan otroligt bra uppbyggnad, och man slukas med av berttelsen, ska lna 2an snarast..=)

Charlotta Petersson

2009-08-26

Man mste verkligen frbereda sig mentalt i en vecka innan man ger sig in p Stieg Larsson igen....

Pernilla Hjertzell

2009-08-24

Vilken inlevelse man fick redan frn frsta brjan.

ingela lindgren

2009-08-24

En otroligt spnnande och bra bok...man kan nstan inte lgga ifrn sig den...HGSTA BETYG!!!!

Eyez Only

Superbra! Ls, ls...

A Bookaholic Swede

2009-08-24

Wow. Jag trodde att boken skulle p sin hjd vara underhllade d jag tycke att Stieg Larsson och hans bcker var en aning verhypade, men efter att ha sett filmen tnkte jag att nu skulle jag ta och ge boken en chans men inte i min vildaste fantasi kunde jag ana att den skulle vara s vansinnigt bra!

Maria Edstrm

2009-08-18

Otroligt nog den frsta kriminalromanen jag lst. Jag lskade den, s spnnaned. Hoppade dock ver vissa lngdragna meningar om politik och ekonomi.

Daniel Jonsson

2009-07-28

Mn som hatar kvinnor utspelar sig i ett parallellt universum dr alla mnniskor har blivit ersatta av robotar. Det r i alla fall s det knns nr man lser boken fr ingen upptrder som ngon mnniska jag ngonsin har trffat gr. Sjlva storyn utgrs av ett ganska sedvanligt deckartrams som r alldeles fr verdrivet fr att verka trovrdigt. Att ngot snt hr skulle ha tagit plats i Sverige r ett skmt. Sprket i boken r knastertorrt bortom all rim och reson, med knappt en enda liknelse eller antydan till mlande sprkbruk. Stieg Larsson envisas med ndlsa beskrivningar av de minsta detaljer som alla r totalt ovidkommande. Vrst av allt r nog dock alla dessa engelska uttryck som slngs in hr och dr fr att boken ska verka "hipp" eller "cool", men som fr helt motsatt verkan. Utan att avslja ngot r sjlva upplsningen s lttkpt att man bgnar.

Det r inte helt svrt att lista ut vad Larsson har frskt stadkomma med huvudkaraktrerna i boken, det ska vara "vanliga" mnniskor med fel och brister men som man nd ska kunna identifiera sig med drfr att de trots alla sina fel och brister r snlla innerst inne. Enda problemet r att de inte har ngra drag som gr s att man kan sympatisera med dem, detta gller i synnerhet Lisbeth Salander. Hon drivs av en illvilja och hmndlystnad som gr att hon p mnga stt r svr att srskilja ifrn de ondskefulla karaktrerna i boken, om det inte vore fr det faktum att hon r en av huvudkaraktrerna. Om du vill lsa en bok om en trtt medellders man som sitter i en stuga och knappar p sin ibook, s vnta inte en sekund till med att lsa Mn som hatar kvinnor!

Eva Wilander

2009-07-19

Boken r superbra och spnnande, MEN, jag hller med Catrine I, som r den frsta vad jag vet att kommentera det som r verkligt irriterande i boken: alla beskrivningar av hans Mac (har visserligen sjlv Mac), fr att inte tala om alla trttande beskrivningar av kaffedrickande!

Helena Wikstrm

2009-07-19

super kan inte sluta lsa

Jonas Zejlon

2009-07-17

Hller med mnga hr. Denna bok r mest en inledning till Flickan som lekte med elden och Luftslottet som sprngdes, som r helt fantastiskt spnnande och bra!

Hamphus Kjellman

2009-07-16

Det tog skert 200-300 sidor innan jag tyckte att boken var bra. Introduktionen var lng och jobbig men skert ndvndig. Men sen s jvlar... Jag har nog inte lst en bok som har varit shr spnnande frut. Boken var (urskta) jvligt bra trots att det tog halva boken att komma in i den.

johanna larsson

2009-07-14

Helt ok som sllsning.
Men S himla fantastisk var den inte!

Karin Karlsson

2009-07-10

Seg i brjan, men den tar sig rejlt. Svr och slppa i slutet.

Katarina Kjellberg

2009-07-09

Inte den bsta boken jag lst, men verkligen vl vrd att lsa! Jag ville inte lgga ifrn mig den...och DET r ett gott betyg fr en bok...Ls den!

Helene Enstrm

2009-07-07

verskattad och seg...

Bear Edgefield

2009-07-06

Hmm, godknt, men jag gillar inte egentligen deckare. Lttlst, men ondigt lng.

Anton Andersson

2009-07-02

verskattad.

Johanna Falkered

2009-07-01

Kommentar verfldig.

Karin R-g

2009-06-23

h, vilken underbar bok! Jag blev helt frlst och har rekommenderat den till massor av mnniskor.
Ett plus i kanten r att nr jag sg filmen, s var den precis lika bra - fljde bokoriginalet i stort sett helt och hllet!

Lina Waara

2009-06-22

den r sa hypad att det r inte ett dugg konstigt att jag blev besviken.. den var okej i vilket fall men verkligen inte fantastisk.

Jimmy Hassel

2009-06-20

Hade det inte vart fr att boken kom igng frst efter 300 sidor hade den kanske ftt hgre betyg. :^)

Agneta Lehnert

2009-06-15

Cecilia Johansson

2009-06-14

Fantastiskt bra och spnnande!!!

Catrine Ibsen

2009-06-13

Spnnande, gripande och lite egen men ven lngsam och tjatig. Jag kan rekommendera boken fr den som inte r knslig fr vld och har lite tlamod. Kan dock sga att jag blev besviken efter all uppstndelse som de ftt.

Som lsare knns jag dumfrklarad eftersom karaktrerna beskrivs ingende vid upprepade tillfllen. Hller ven med Mattia Hedstrm angende karaktrernas trovrdighet och sexet. Vill man ha en mordhistoria kryddat med sex skulle jag hellre rekommendera Evelyn Anthony.

Varifrn kommer nojjan med produktbeskrivningar av alla datorer? Frutom att det mrks att frfattaren inte r nn "datanrd" r ju bckerna gamla innan de ens lmnat tryckeriet. Fortstter man i samma anda skulle det kunna bli ngot liknande:

... jag sitter vid mitt GALANT skrivbord frn IKEA med T-ben och skiva av bjrkfanr och skriver p min DELL PC Laptop som har skrmupplsningen 1024x768 pixlar samtidigt som jag funderar p att ta frukost bestende av Frebacos ostade Frukosthjrtan och Norrmejeriers mellanmjlk i rd TetraPak... (inte frn boken)

Jack Russel

2009-05-23

Riktigt bra bok, inte s mycket fr att det skulle vara ngon sensationell mordplott utan fr helheten - krinberttelserna, faktadetaljer och de detaljrika portrtten av huvupersonerna som vvs in naturligt.

Magnus Hoem

2009-03-31

Skriven p ett extremt bra stt tycker jag! Kunde helt enkelt inte lgga ner den, utan lste ut den p tv kvllar. r lite trtt idag, men vad gr vl det?

Nu mste jag se filmen (och troligen bli beskviken...)