Män kan inte våldtas

Maddox

2020-04-16

Jan Svensson

2015-06-24

Klassiker, men kändes som om historien inte riktigt räcket till för hela boken och då var den ändå ganska tunn. Ämnet är däremot lika aktuellt nu som då boken skrevs.

2014-06-27

Bra och lättläst, men 70talsfilmen med Anna Godenius är så mycket bättre!

Det var svindlande och upprymmande att läsa om Tovas hämnd, hennes revansch på mannen som våldtog henne, eller alla män som våldtar.

Klinga

2011-02-08

Bitvis är Tova en förmoder till Lisbet Salander och i vissa stycken säger författaren något viktigt om relationen mellan kvinnor o män. Men det är pratigt och lite rörigt och inte helt fokuserat. Hur blev det nu till slut?

Anette Karjalainen

2010-11-16

känns lika aktuell än idag.

Maria Nordström

2010-09-26

Läste den som tonåring. Slutet tog tag i mig.

Calle Lindström

2010-09-02

Det här hade nog funkat bättre som novell. Det känns som en novell utdragen till romanlängd med hjälp av en massa, ofta meningslösa, sidospår och tillbakablickar. Tikkanen verkar ha väldigt svårt med språket, meningsbyggnad och interpunktion och har uppenbarligen inte fått någon hjälp att redigera manuskriptet. Rent språkligt är det här något av det sämst skrivna jag någonsin läst. Stilen påminner om Mats Kolmisoppis usla novellsamling "Jag menar nu", fullt med meningar med ofullständiga satser, byte av stycke mitt i en mening och liknande egenheter. Kanske är det avsiktligt men fyller knappast något syfte annat än att störa läsningen.

Amanda Nilsson

2010-02-16

Bra och väldigt viktig bok, som känns lika aktuell idag. Filmen är också hemskt bra, lite annorlunda än boken bara.

2009-12-19

Det är så länge sedan jag läste denna bok. Kommer bara ihåg att den var upprörande och engagerande.

Erika Sörqvist

2009-10-07

Jag tycker att Märta Tikkkanen på ett väldigt bra sätt visar på kvinnans offerstatus i samhället och samtidigt pekar på mannens trånga könsroll som innebär att han aldrig kan erkänna sig förnedrad av en kvinna.

Andrea Zackrisson

2009-04-28

Enligt finsk lag går det visst inte att våldta en man, vilket har gett upphov till bokens titel. Boken genomsyras av en omvänd sexism, som jag skulle vilja kalla det.