Män är från Mars, kvinnor är från Venus

Gray, John

| 1994

Det finns två sorters människor. De bor på varsin planet, Venus och Mars. På planeten Venus odlar invånarna sitt känsloliv. Invånarna på Mars är inte intresserade av känslor..." Egentligen är det lika bra att inse det - vi kommer från olika planeter. Vi män och kvinnor. Och egentligen är det underligt att vi någonsin kan mötas. Med den här jämförelsen visar läkaren John Gray hur det vanligaste konflikterna uppstår mellan män och kvinnor. Han ger råd om hur vi rent praktiskt skall hantera dessa skillnader, och hur förståelsen mellan parterna kan öka. John Gray är en amerikanska pyskolog och äktenskapsrådgivare. förutom bästsäljaren Män från är från Mars Kvinnor är från Venus har på svenska utkommit Mars åtrår Venus - Venus älskar Mars, Mars och Venus tillsammans för alltid, Mars och Venus i kärlekens tecken, Mars träffar Venus, Att börja om, Hur man får det manönskar...

Mita Zackrisson

2015-02-19

Klassiker

Lite besviken, har längtat länge efter att läsa den här. Hela grejen med boken är bra och kul egentligen men det känns som om det är samma tio meningar som mals om och om igen genom varenda kapitel..

Kamali 

2011-10-12

Haha, är det här på riktigt???

Marilyn Monroe

2011-06-10

jag börjar inse mer och mer att John Gray nog har rätt i rätt mycket.

Sofie Petersson

2011-05-27

Män är från Mars kvinnor är från Venus är en starkt generaliserande bok som ska tolkas därefter. Kvinnor är ömma små varelser som mannen aldrig vill lyssna på och mannen vill känna sig behövd och behöver stundtals bege sig in i sin ?grotta?. Tyvärr kände jag igen mig i vissa delar, annars är boken mest larvig och bidrar till att bevara könsrollerna. Mannen ska bjuda sin fru på bio och kvinnan ska sluta ge råd till sin man.

Ett fånigt exempel som ges i boken är när författaren John Gray själv berättar om hur jobbigt det var när hans fru alltid påminde honom om att ta med sig passet. Givetvis berättade han detta för sin maka och därefter glömde han givetvis passet. Då skulle frun säga: Vad duktig du är som kan hitta andra lösningar. Fucker. Män är från Mars kvinnor är från Venus kan säkert vara bra för människor som är stöpta i exakta könsrollsmallar. Ni andra kan strunta i den eller bajsa på den. Boken får en etta.

Gunilla Jönsson

2011-03-15

Kvinnor är sentimentala våp och män tysta och starka? Vi har väl ändå kommit längre än så. Känns helt förlegad.

ivan utomlands

2011-01-25

A guide to explain a grown up man (or a woman) why we grow up so differently, and still can explore why after so many years we still need so much time to argue. Easy to read, but takes time before the examples hit the right place in the brain.

Cissi Rosenqvist

2011-01-23

Urtråkig! Trodde att man åtminstone skulle få sig några skratt, lite igenkänningshumor förväntade jag mig i alla fall men det blev platt fall.

Annika Lönneborg

2010-01-31

Rolig, men måste tas med en nypa salt, eller två.