Mammutjgarna

Auel, Jean M.

| 1986

Cromagnonflickan Ayla lmnar sin dal tillsammans med Jondalar, den man hon lskat sedan hon hittat honom svrt srad nra sin dal. De mter Mamutoifolket - Mammutjgarna, och Ayla nrmar sig dem med bde rdsla och nyfikenhet. Hon fascineras av deras musikinstrument, av deras bostder med vggar av mammutben och draperier av mammuthud. Och Mammutjgarna fascineras av henne, av hennes lkekonst, av hennes skicklighet som jgare och av hennes frmga att tmja vilda djur. Mamut, Mamutoifolkets gamle schaman, adopterar Ayla och gr henne till medlem av Mammut-hrden. Den som beundrar henne mest r Ranec, en gladlynt och sjlvsker elfenbenssnidare. Ayla dras till Ranec mot sin vilja. Hon slits mellan sina knslor fr honom och sin krlek till Jondalar. I Mammutjgarna beskriver Jean M Auel dramatiskt och fngslande farliga jakter och storslagna fester men ocks vardagen s som den kan ha tett...

Betyget hade varit 4 om den frsta halvan av boken var lika spnnande som den andra halvan! Seg i brjan med andra ord men intensiv mot slutet.

Grottbjrnen var bra, Hstarnas dal gick att lsa, men efter det var jag s less. Fr detaljerarde beskrivningar av ointressanta saker, fr mycket text i frhllande till handling helt enkelt. Man skumlser den. Eller nnu bttre - ls den inte alls.

Sara Eriksson

2012-09-27

Historien r intressant, men den hr boken var s vldans lng. 840 sidor ungefr fr ett enda velande.... hoppas att serien inte fortstter s hr fr d blir det tuuungt :)

Madeleine Evaldsson

2012-01-07

Orkade inte lsa klart den ens...

Kamali 

2011-11-17

Jondalars svullna lem fortstter att leverera.

Lisa Svensson

2011-07-21

Var en ovrderlig lsupplevelse fr mig nr jag var 14. :)

Iris Eriksson

2011-06-24

Den r bra, men det r s typiskt att Ayla och Jondalar ska brka hela tiden! Och jag str mig p Ranec...Jaja.

2011-03-24

Spnnande och intagande bok som knns vlarbetad och genomtnkt.

KR

2010-08-15

Auel har hittat ett vinnande koncept och viker inte en mikron. Pulserande lemmar + varma skten = njutningens gva.

2010-01-07

Det hr var verkligen slukarbcker, hela serien. Lste ngra kapitel senare i livet, drav det lga betyget. D hade jag nog givit boken en femma, minst :)