Mammornas bebisresa

Ett barn växer i magen. Isa och Anna längtar. De får vänta länge. En kväll mitt i vintern är det äntligen dags för bebisen att komma ut. Följ med på resan från ett litet frö till en färdig bebis. En resa fylld av kärlek och nyfikenhet.

Jag har läst Mammornas bebisresa med text av Hedvig van Berlekom och med illustrationer av Adrian van Berlekom, boken är utgiven av Idus förlag 2018. Mammornas bebisresa handlar om Isa och Anna som är kära och hur de åker till ett sjukhus för att få hjälp att så ett frö i Annas mage. Det är en fin berättelse om hur två mammor längtar efter sitt blivande barn. Illustrationerna är spännande och vackra i en ovanlig stil. Texten är på rim och jag kan tycka att det känns lite onödigt i denna bok. Berättelsen och bilderna lyfter boken så bra ändå. Jag fick boken precis innan jag skulle gå på semester men hann läsa den tillsammans med en femåring på förskolan. Han tyckte att boken var fin, men tyckte att det var lite konstigt att det var två mammor. Jag påminde honom om att vi ibland på förskolan pratar om att flickor kan bli kära i flickor och att pojkar kan bli kära i pojkar och att familjer kan se olika ut. En fin och viktig bok för barn i åldern 3-5 år och jag vill rekommendera Mammornas bebisresa till förskolor och småbarnsfamiljer!

Detta är en bilderbok som skildrar en process för två kvinnor att bli mammor, från barnlängtan, diskussion och insemination till att bebisen är född och familjelivet tar sin start.
På ett smart sätt vävs årstiderna in i text och illustrationer som gör den långa väntan mer konkret för barnen - smart! Också naturvetenskap! Boken är fylld av kärlek mellan Isa och Anna - man nästan känner kärleken mellan dom när man läser boken. Fint fångat av Hedvig och Adrian tycker vi!
Jag blir otroligt glad över denna bok för jag ser framför mig 3-4-åringar som ofta älskar att höra berättelser om hur de kom till världen och var bebisar osv. Med denna boken får även barn med två mammor få känna igenkänning som så många barn i den åldern verkar uppskatta otroligt mycket. Utöver det tänker jag att den är en bra bok att läsa för alla barn för att visa på olika sätt att bilda familjer och utseendet på familjer. Normaliserar vi inkluderar vi tänker jag, när normen breddas kommer även barnen också inkludera och respektera mer. Vi har läst mycket normkreativ barnlitteratur för barnen och för dom verkade knappt tänka på bokens upplägg som något annorlunda, för barnlitteratur har sån otrolig kraft och makt tänker jag. Denna bok använder den makten väldigt bra! Den första frågan min I ställde efter boken var inget kring familj med mammor - utan varför spjälsängen på sista sidan var tom. Det var det som var underligt enligt henne. Så jag tycker fler borde kritiskt granska sin barnbokshylla och se hur inkluderande den är. Tyvärr så blir den rätt normativ när man köper mycket billiga böcker på loppis osv enligt mig. Men finns mycket nyutgivet bra nu för tiden - så låna på biblioteket och variera litteraturläsningen - bland annat med denna bok! Rekommenderar!

@barnbokstips

2018-06-17

Familj och föräldrar kan man bli på så många sätt och därför behövs det också böcker som visar olika typer av familjer och hur de blir till. Som tur är kommer det fler och fler sådana böcker och här är en skriven av Hedvig van Berlekom och illustrerad av hennes bror Adrian van Berlekom. En bok på rim om två mammor som längtar efter att få barn. En berättelse om längtan, glädje, väntan och första mötet med den lilla människan som bott inne i magen i 9 månader. En bok man kan läsa för barnen och berätta hur det var när man själv längtade efter dem oavsett om de låg i en förälders mage eller till exempel adopterades från ett annat land.
Bokens huvudsyfte tänker jag är att visa hur det kan gå till när två kvinnor blir föräldrar. Extra plus för att boken har med hen om bebisen och att det är en manlig barnmorska. Illustrationerna är annorlunda på ett bra sätt och förmedlar Anna och Isas tankar och känslor på ett fint sätt.