Mamma sa att jag var sjuk: En sann historia

Gregory, Julie

Julie Gregory överlevde Münchhausen by proxy (MBP), förmodligen den mest komplicerade och dödsbringande formen av barnmisshandel som är känd idag. Från sin tidiga barndom blev Julie regelbundet röntgad, opererad och medicinerad i en kamp mot sjukdomar som skapades i hennes mors fantasi. MBP är världens hemligaste och farligaste form av barnmisshandel där vårdnadshavaren, oftast modern, uppfinner symtomen hos sitt barn därför att hon eftersträvar läkarnas uppmärksamhet. Många MBP-barn dör men Julie inte bara överlevde, hon undkom sin mors dödsbringande galenskap och byggde upp en ny identitet som en levande, frisk ung kvinna.Mamma sa att jag var sjuk visar de band av kärlek och terror som håller Julies familj samman, och även den kärlek som gör ett barn villigt att offra sig själv för sin mammas lycka.

Maria Olofsson

2018-09-17

Skrämmande läsning! Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan vilja göra illa sitt eget barn!

O.M.G. Man trodde inte att det förekom, men det här var mycket intressant att läsa om. True story, tyvärr.

Eva Möller

2017-07-15

En skrämmande berättelse om hur det är att leva under en MBP-mammas våld och vad det innebär för ens självbild i vuxen ålder. Rekommenderas verkligen.

Teresia Kjellgren

2016-03-12

Flera gånger vill jag bara kliva in i boken och rädda Jullie. En fruktansvärd barndom men ändå skriven på ett lättsamt sätt. Ler ibland i allt elände. Läs den!

Jessica Dahlberg

2012-06-14

Jag gav upp, dåligt språk och tråkig

Johanna Jigström

2012-01-05

Läste den som bakgrund till en uppsats. Grym bok som jag aldrig kommer glömma.

Therese Simar

2011-12-01

Obehaglig, spännande mkt läsvärd!

Lisa Johansson

2011-08-22

En helt ofattbart hemsk bok. Jag kunde inte lägga ifrån mig den utan streckläste den på två dagar. Sjukdomen Münchhausen by proxy är ganska okänd i samhället, här lär man sig verkligen allt om vad sjukdomen innebär. Läs!

Line Hill

2011-03-10

Julie Gergory heter hon som skrivit boken och som är huvudpersonen. Julie växer upp i Ohio med sin mamma Sandy och sin pappa och efter ett tag föds hennes lillebror Danny. Redan när hon var liten använde hennes mormor Julie för att få uppmärksamhet av poliser och läkare. Men sen börjar hennes mamma göra samma sak som mormodern. Sandy åker in och ut till massa olika sjukhus landet runt med Julie så fort sjukhuset säger att dom inte kan hitta något fel på henne så åker hon till ett annat. Jämt är det något fel med henne säger Sandy till läkarna massa olika fel, huvudet,magen,hjärtat,Ja precis allt är det fel på. Julie måste ständigt röntgas,genomsökas,opereas,skäras i.
Men hon är ett fullt friskt barn som gör allt för att hennes mamma ska vara lycklig och glad.
Jag tycker boken var en toppenbok.
Jag tycker bäst om självbiografer, den här är att man får precis se in i hennes liv och det är svårt att förstå hur man kan utsätta någon för sådan stor fara som hennes mamma jämt gjorde mot henne. Julie skriver så att man blir rörd. Den är verkligen läsvärd därför får den fyra stjärnor utav mig.

Lotta Svensson

2010-10-18

Kunde vara en bra story. "Har själv upplevt föräldrar som gjort sina barn sjuka" Men tyvärr gillade jag inte denna bok.

Kom på att jag ju har läst denna. Men kommer inte ihåg så mycket. Bra ämne. Inrtessant. Men inte särskilt bra skriven.

Ullis N

2010-08-30

Viktigt ämne, men inte särskilt bra skriven.

En bok som känns lite för extrem på något vis.