Mamma, pappa, barn

Gerhardsen, Carin

| 2009

Spaningsgruppen på Hammarby polisstation på Södermalm i Stockholm måste handla snabbt. Tre olika fall hamnar inom kort på kriminalkommissarie Conny Sjöbergs bord. Lilla Hanna, tre år gammal, vaknar en morgon och finner att hon är alldeles ensam. Hennes pappa är utomlands och alla tecken tyder på att hennes mamma har tagit lillebror med sig och flyttat därifrån. Vilsen går hon hemifrån utan mål. Petra Westman vid Hammarbypolisen hittar under en tidig motionsrunda ett svårt medtaget spädbarn i en buske. När barnets mamma hittas död i närheten börjar jakten för att hitta Hanna innan mördaren gör det. Samtidigt hittas en sextonårig flicka med trassliga familjeförhållanden strypt på en toalett på en Finlandsfärja. Kvar finns hennes lillasyster som utsätter sig för situationer ingen fjortonåring borde vara i närheten av att hamna i. Och medan utredningsgruppen kämpar för att lösa fallen drabbas...

Hanna H

2018-02-27

Jag hoppade in på bok nr rvå i Hammarbyserien vilket var något rörigt i början innan jag fått benat ut alla poliser. Handlingen var bra och jag var fast från blad ett. Storyn om Hanna 3 år var något överdriven, för vilken 3 åring har förmåga att kunna allt som hon kunde? Jag såg förbi det och koncentrerade mig på boken som helhet. Är glad att jag har så många böcker kvar att läsa i denna serien. Ser fram emot dem alla.

Jan Banan

2015-08-19

inte så tokig, men delarna om treåringen är inte trovärdig.

2015-04-01

Denna bok var super bra tycker jag så denna kan jag allt rekommendera till er andra

Janna Vestberg

2014-12-10

Spännande på sina ställen. Gillade delen med lilla tre-åringen men håller med vissa föregående talare om att det inte känns helt trovärdigt alla ggr. Blir en trea.

2014-05-08

Bra, svensk deckare med ett språk som flyter. Ett språk med nyanser. Deckarstråket i boken är obehagligt, hur ett enda val kan leda till så mycket. Annars är det roligt att författarinnan fördjupar sig i karaktärerna, även om jag blir lätt besviken på Conny! Det, om något, är ju ett bevis att jag fastnat i boken. Jag vill inte att ett enda, enkelt, val i hans liv ska leda till så många fel. Och jag vill ge mig på nästa bok i serien direkt för att se vad som händer.

Helena Rasmusson

2014-03-29

En stark 3:a! Bra

Sara Frimodig

2013-09-23

Jag är verkligen inget fan av deckare, men plockade upp den här boken ändå en semester när allt annat var utläst... Och jag blev faktiskt positivt överraskad! Spännande, men inte bara "deckarspännande" utan med ordentliga personbeskrivningar och lite mer djup.

Anna Jensen

2013-08-09

Väldigt spännande och gripande, som mamma skär det i hjärtat att läsa denna.

2013-08-07

Den här andra delen i Hammarbyserien läser jag ganska tätt inpå den första och det var bra, eftersom många trådar fortsatte här. Även en del karaktärer dyker upp igen och då inte bara poliserna. Jag blev inte helt förtjust i Pepparkakshuset, men Mamma, pappa, barn var en klar förbättring. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/08/mamma-pappa-barn-av-carin-gerhardsen.html

Theresa Gyllander

2013-07-12

Oj vilken hemsk bok! Hade inte läst första delen i Hammarby trilogin, men jag kommer snart läsa den tredje. Svårt att lägga ifrån sig boken då jag ffa oroade mig för lilla Hanna.

2013-06-08

Katarina Ewerlöf läser fantastiskt bra, och boken är väldigt spännande och bitvis riktigt otäck!

Stefan Teppas

2013-03-07

Juli 2009 satte jag betyget 3,3. Läs Helgonet istället med Karin G.

Caroline Karlsson

2012-09-16

Intrigen är oerhört spännande och man bara måååste läsa ett kapitel till. Lika fängslad blir man av de respektive polisernas privatliv. Det som gör att den här boken inte får högsta betyg är att för många frågor kring själva intrigen saknar svar när boken är utläst...

För mej blir det inte någon 5:a som jag fått tipset om ,men gott och väl en stark 4. Känns lite märkligt med den lilla 3 åringen som jag inte tror är riktigt realistisk.

Helena Nielsen

2012-06-10

Tyckte att sista delen i sista kapitlet var onödig. Boken var bra och spännande, men trådarna blev aldrig ihop knutna.

Emma Johansson

2012-05-19

Mycket bra bok, svår att lägga ifrån sig.

Carina Olsson

2012-04-01

Spännande bok som lästes ut snabbt.

Jag tycker verkligen om när historier ?vävs ihop? både på film och i böcker och den här boken gjorde mig inte besviken.
Spännande, bitvis lite jobbig att läsa när det gäller barn och barns utsatthet.

Rekommenderas och läs, om möjligt, Hammarbyserien i ?rätt? ordning för mest behållning.

Carina Svensson

2012-03-12

Den här var nog snäppet vassare än "Pepparkakshuset"? Var iallafall ännu svårare att lägga ifrån. Väldigt spännande!

Ann Simonsson

2012-03-09

Lyssnade på boken.Spännande och otäck. Katarina Ewerlöf är en mästare på att läsa böcker.

Anita H

2012-02-12

Riktigt bra, spännande. Flera historier på gång samtidigt som fortsätter i nästa bok.
Rekommenderas! Men läs Pepparkakshuset först!

Eva Simonsson

2011-10-26

Spännande, otäck och välskriven!

inger ericsson

2011-09-01

jättespännande läsning, jag ger en mycket stark fyra och det bästa av allt jag var och hämtade Vyssan Lull på bibblan idag...

Lena A

2011-08-27

bra

Rasmusmatte .

2011-08-19

Som vanligt har Carin Gerhardsen lyckats skriva en otroligt spännande bok som man måste sträckläsa. Tre separata handlingar vävs ihop.

Åse Bandling

2011-08-01

Nja, säger jag, jag delar ut en svag 3:a.

kristina johansson

2011-07-17

Sträckläste boken som väckte många tankar...stark bok

Marie Johnson

2011-07-17

Sååå fruktansvärt bra!! Kunde inte lägga den ifrån mig. Började läsa den på fredag kväll och på lördag kväll var den utläst.

Sussie S

2011-06-27

Skrämmande och hemsk, kanske extra skrämmande för att jag själv har barn. Blev lite bortvirrad i slutet vem som var vem, därför föll en stjärna bort.

Tina Bolognini

2011-06-25

Spännande bok som jag sträckläste. Delen med den 3-åriga flickan känns dock lite överdriven.

h4l h4rtl3y

2011-04-27

ok, det är snabb- och lättläst -- en bok för semestern. Storyn intressant, men totalintrycket dras ner av det slutet som mer liknar något i LasseMaja-serien, än en mordgåta riktad mot en vuxen läsekrets ...

Linda Bohlin

2011-04-11

sjukt spännande, varje sida är proppfull med action och det är omöjligt att inte sträckläsa.

Jessica Nilsson

2011-04-05

Jättespännande bok.

Karin Lundberg

2011-02-17

Helt ok och bitvis riktigt spännande. Föredrar denna nr 2 framför 3an "Vyssan lull".

Maria Johnson

2011-02-14

Andra delen i Hammarbyserien. En riktig sidvändare som jag inte kunde lägga ifrån mig. En treårig flicka vaknar en morgon och är inlåst i lägenheten. Hennes mamma och bror är försvunna och hennes pappa är Japan på tjänsteresa. Två mord inträffar och kommisarie Conny Sjöberg får fullt upp. Intrigen är mycket skickligt sammanvävd!

Maria Johnson

2011-02-14

Annelie S

2011-01-24

Lyssnade på ljudboken och som vanligt är Katarina Ewerlöf helt suverän som uppläsare!!

Alexandra Ro

2010-12-07

Tycker att denna bok är starkare än pepparkakshuset. Den är väldigt lättläst tog bara några timmar att läsa igenom, men den blir aldrig tråkig. Dock är det många aspekter i boken jag ville veta mer om och vissa mindre om. Såsom polisen petra westmans sits osv. Tycker ibland att historien tappar fokus. Men vävs ihop väldigt bra i slutet dock lite för fort. Börjar läsa den tredje nu.

Anneli Johansson

2010-11-25

riktigt riktigt bra, vill bara läsa mer, väntar med spänning på bok nr 3.

Marie W

2010-08-14

Betyget är nära en fyra men inte riktigt. Hade det funnits halva poäng hade det blivit 3,5. Jag läste Pepparkakshuset och Mamma, pappa, barn på två dagar, mycket lättlästa alltså och spännande! Jag brukar inte läsa deckare och är glatt överraskad av de här böckerna. Jag retar mig dock på några detaljer: i Pepparkakshuset är de hemma hos en IT-människa och letar efter en kartbok!! Hört talas om Internet? I den här boken har en tonårstjej en traditionell adressbok, hur många tonåringar har det? Allt finns ju i mobilen. Jag tycker också att treåringens tankeresonemangen är lite väl avancerade för att vara trovärdiga.

2010-07-21

Carin Gerhadsen är sveriges bästa deckarförfattare. Så bra och nu väntar jag bara på att få börja på "Vyssan lull"

Charlotta Rylander

2010-07-12

Lika bra som den första, men det är egentligen polisernas privatliv som är mer intressant än själva deckargåtan.

Camilla Eriksson

2010-07-09

en av dom bästa deckare jag läst hoppas det kommer fler i serien Hammarby efter vyssan lyll.

Annicka Olsson

2010-07-08

Åh, vilken spännande och bra bok .En stark 4:a

Ullis N

2010-06-13

Riktigt trevligare deckare, med lite mer djup än bara intrigen, så jag har redan ställt mig på kö till nästa bok i serien.

Mia Dahlstrand

2010-05-12

2010-05-10
Oj, vilken bok! Böcker där barn far illa, är ruskiga. Den här är en riktig nagelbitare. Längtar tills nr 3 kommer ut i pocket...

Anette B

2010-04-26

3 + skulle jag vilja sätta eftersom jag satte 3 på "Pepparkakshuset" men tyckte denna var snäppet bättre

Elisabeth E

2010-04-15

Ruskigt spännande. Man sitter som på nålar genom hela boken.

Matilda Ekdahl

2010-04-14

Den Bästa deckaren jag läst!!

Y

Yvonne Boqvist

2010-04-10

Riktigt bra deckare. Hon skriver realistiskt utan att "smöra till det" Ska genast ta itu med hennes nästa bok, blir så glad när jag hittar nya bra författare

Christina Nilsson

2010-02-14

Jag har precis läst ut Mamma, pappa, barn och jag tyckte mycket om den. Är inte överförtjust i deckare men det här är bra. Klurig handling, bra Stockholmsskildring och intressanta personer som man får följa genom böckerna.

Tycker att den här var precis lika bra, om inte bättre än Pepparkakshuset.

Cicci Harström

2009-12-21

En riktigt bra deckare. Den kryper riktigt ner under skinnet på en. Katarina Ewerlöf är en fantastisk bra uppläsare också. Ser fram emot nästa bok.

Maria Larsson

2009-11-30

Jag läste Gerhardsens debutdeckare "Pepparkakshuset" för ett par månader sedan och tyckte att den var riktigt lovande. På sina ställen mycket spretig eftersom hon vävde in väldigt många bihistorier, vilket inte alls är ovanligt i en debut. Författare tenderar att vilja mycket i sin första bok.
Andra boken i Hammarbyserien (det planeras flera) - "Mamma, pappa, barn" brottas med samma problematik. Det sker ett mord på en tonårsflicka på en Finlandsfärja, en motionerande polis hittar en nedkyld och övergiven bebis i ett buskage, en treåring vaknar upp alldeles ensam i sitt hem och försöker desperat få hjälp. Samtidigt följer man polisernas privatliv.
Minst tre bihistorier skulle man kunna sålla bort - de drar ner tempot lite för mycket ibland.

Trots alla spretiga historier så är detta en bra bok. Lättläst med en flytande text. Rent språkligt krånglar inte Gerhardsen till det i onödan. Hon har även anammat Camilla Läckbergs förkärlek till cliffhangers inför nästa bok, vilket gör att man som läsare ser fram emot uppföljaren för att få svar på sina frågor.

Båda böckerna i Hammarbyserien visar ett socialt engagemang och det är framförallt de utsatta barnen som Gerhardsen tar ställning för. Hon ger sina läsare en tankeställare och lindar inte in de otäcka styckena i bomull. Språket är ofta brutalt och realistiskt. På flera ställen i "Mamma, pappa, barn" skruvar jag på mig av obehag.

Det är en mycket läsvärd bok, framför allt på grund av den allvarliga undertonen. Gerhardsen berör viktiga ämnen som förhoppningsvis ger oss läsare någonting att fundera över.
Bok nummer tre - "Vyssan lull" - kommer ut till våren.

Maria Larsson

2009-11-30

En deckare utöver det vanliga som tar upp viktiga frågeställningar på ett brutalt och realistiskt sätt. Mycket läsvärd.

Anne-Lie Månsson

2009-11-29

Bok 2 i Hammarbyserien. Även den här liksom den första i serien har ett starkt socialt budskap. Barn som far illa, familjer som inte fungerar. Hon skriver mycket bra och historien engagerar. Det finns ytterligare trådar i berättelsen som väntar på en upplösning, som förmodligen fortsätter och kanske får en förklaring i nästa bok som kommer i mars 2010.

Sanna S

2009-10-15

Vilken deckare! Jag kunde inte lägga den ifrån mig förrän den var slut.

Johanna Falkered

2009-08-28

En härlig nyhet på deckarfronten! Superbra bok!

2009-08-06

Blir en 5 : istället för en 4:a tack vara Katarina Ewerlöfs fenomenala uppläsning. Jag tyckker att allt hon läser blir bra. Men denna deckare var riktigt bra. Spännande.

Kristine Hedén

2009-07-12

Den har allt jag kräver av en deckare!

Karin Karlsson

2009-07-10

Svår att släppa, händer saker hela tiden!

Maud Helena

2009-05-09

Som jag har längtat efter fortsättningen på Hammarbyserien och i veckan fick jag den i min hand.
Lika bra och lättläst som jag hade hoppats!
Men nu är den slut, färdigläst, bara att lämna tillbaka. *snyft*
Boken är lättläst, har flera intriger och fall pågående samtidigt, men flätas samman finurligt och självklart.
Nu längtar jag redan efter nästa bok.