Mamma Mu och Kråkans jul

Wieslander, Jujja

| 2008

Snön faller och det är självaste julafton. Men för Kråkan vill ingen riktig julstämning infinna sig. Inte nog med att det är kallt och mörkt i kråkboet, han har dessutom redan kvällen före julafton råkat öppna alla julklappar han hade ordnat till sig själv. Då är det tur att det finns vänner som Mamma Mu. Hon vet precis hur man ska ordna mysigt juligt både för en ko och en kråka. Ålder: 3-6 år Jujja Wieslander har tidigare skrivit sex bilderböcker och två kapitelböcker om Mamma Mu och Kråkan. De första skrev hon tillsammans med Tomas Wieslander. Tillsammans skrev de också böckerna om Dagspöket och om Lillebror och Billan. Sven Nordqvist är en av Sveriges mest omtyckta illustratörer som förutom illustrationerna till böckerna om Mamma Mu bland annat skrivit och illustrerat böckerna om Pettson och Findus. Han fick Augustpriset för den egna bilderboken Var är min syster? år 2007.

ACS Bokhylla

2022-11-22

Philip 10 år:
Detta är en bra och ganska rolig bok. Kråkan är lite knasig som vanligt.

Det ska bli julafton och Kråkan slår in massor av paket och öppnar sedan alla sina julklappar innan det är julafton. Det är roligt när Kråkan öppnar paketen men sen blir Kråkan ledsen. Mamma Mu ger Kråkan en fin julklapp. Kråkan blir glad igen och Kråkan har en fin julklapp till Mamma Mu. Jag tycker om bilderna.

AC (mamma):
Mamma Mu är nostalgi för mig och denna bok känns extra passande nu inför jul. Stackars Kråkan som inte kan hålla sig och Mamma Mu som är duktig på att få Kråkan att lugna ner sig något. Fint att se deras vänskap.

Illustrationerna är fantastiska och det finns många saker att titta på. Rekommenderar varmt denna bok.

My.loved.books

2020-12-19

Två Älskade barnbokskaraktärer som bjuder på Så mycket mysig julstämning!

Den här boken börjar dagen före julafton. Mamma Mu och hennes kokompisar är väl medvetna om detta. Det är INTE Kråkan... Han får panik då han kommer på att han har GLÖMT fixa julklappar... Till sig själv!

Stackars Kråkan! Hur ska han nu göra? Jo han börjar leta efter passande julklappar. Men hur överraskar man sig själv?
Det är även den tanken som slagit Mamma Mu så hon sätter igång och fixar på Mamma Mu vis!

En söt bok om vänskap! Underbara illustrationer av Sven Nordqvist.

Eva Sörensson

2015-12-15

2010-12-01

Fin saga för de lite yngre