Mamma försökte

Lapidus, Jens

| 1905

Nya sidor av Jens Lapidus Vi har lärt känna Jens Lapidus som en författare med ambitioner att beskriva stora rörelser och brokiga kollektiv i Stockholms kriminella värld. Här ges en annan sida av berättaren, där den enskilda händelsen, det utmejslade minnet, den förtätade scenplatsen får sin alldeles särskilda laddning. I ett dussintal noveller, några nyskrivna och andra publicerade i olika sammanhang, får vi möta enskilda personer ur Lapidus Stockholm noir-värld, en och en i sina egna historier. Här finns också en del mer oväntade inslag, som ligger nära den klassiska skräck- och sf-novellen. Men rösten är densamma, den skarpa blicken för lögner och självbedrägerier, och känslan för både tragiken och komiken i denna värld av stora egon, alldeles för mycket vapen och ett outtömligt behov av cash.Det är inte minst den moraliska aspekten av brottet som intresserar Jens Lapidus i denna...

Lars Willfors

2014-07-09

Lapidus rensar skrivbordslådorna och mallar hårt efter novellens dramaturgiska struktur. Berättelserna ur fängelse- och ekobrottsmiljö håller jämnhög klass med t.ex. "Livet deluxe". De mest intressanta inslagen här är dels de när juristen Lapidus skymtar fram, dels den lite längre katastrofskildringen av en lavin och den närmast sci/fi-artade riktning som denna historia tar. Sammantaget: en mycket aptitlig och stilistiskt sammanhållen novellsamling.

Maria Linder

2014-03-04

Välskrivna och genomtänkta noveller.
Alla lämnar en med obehag, spänning och en gapande mun.
Jag blir mest chockerad och berörd av allt dubbelspel som pågår på båda sidor av lagen, alla fördomar som finns och människosynen och behandlingen av människor.
Det är lätt att uppskatta både de gamla och de nya karaktärerna.
Min personliga favorit är "Ett fax från evigheten".

Victoria Antonsson

2013-01-25

Vissa noveller var jättebra, men många av novellerna hade så abrupta och avhuggna slut så jag blev mest irriterad. Andra noveller fattade jag inte meningen eller syftet med.

Pia Stendahl

2013-01-04

Att lyssna på novellerna i "Mamma försökte" som ljudbok var inte helt ultimat. Det var svårt att förstå när en novell slutade och när en annan började. Det i sin tur gjorde att jag blandade ihop dom olika novellerna. Tyvärr påverkar detta min läsupplevelse negativt.

Jag gillar Lapidus intensiva språk i novellerna och det kommer verkligen till sin rätt i novellformatet. Det märks också att författaren lekt med språket vilket är glädjande och underhållande.

"Mamma försökte" är en helt okej novell-samling och jag tror att jag hade gett den ett högre betyg om jag istället läst boken istället för att lyssna. Men helt säker är jag inte.

Det finns fler ljudboksrecensioner på www.bokbrus.se.

harriet karlsson

2012-12-18

Anna-klara Akar

2012-10-04

Skulle så hemskt gärna velat gilla den här boken. Men är osäker på om Lapidus har hittat rätt i novell formen. Det glimmar inte riktigt till. Karaktärerna som är starka har ingen chans att slå igenom de blir bara klichéer och mest osympatiska eller jobbiga.
Språket är lätt men anonymt.

Jag hade hoppats på lite moraliska förklaringar. Lite gnagande frågeställningar men allt förblir ytligt och ointressant. Återgå till romaner Lapidus eller bli vassare.

Ulla Englund

2012-10-03

Minst två av novellerna beskriver hur advokaten blir lurad av sin klient, en novell visar vad hur en eko-brottsling kan skapas ur en duktig flicka. Andra beskriver impulsmord, hämnd, hur osäkert det är även i den kriminella toppen, lojalitet.. En mycket bra om än deprimerande läsning om den kriminella världen.

Eyez Only

2012-09-27

Olika författare, kritiker och förläggare kan tjata bäst de vill om hur bra noveller är och vilken skicklighet och teknik som krävs för att kunna skriva dem. Det ändrar inte det faktum att noveller suger. Jag har aldrig läst en bra novell i hela mitt liv, förutom ett par pärlor av Stephen King. Och den här samlingen är inget undantag. Totalt ospännande och oengagerande, och den där urlöjliga berättelsen om rymdskeppet, vad i helvete gör den här??? Alla andra noveller handlar om Stockholms-kriminalitet. Helt malplacerat. Allt man gör blir inte bra bara för att man råkar vara en känd författare.... Skäms, Jens.

Anna Nyman

2012-09-21

Lapidus är otroligt bra på att skildra stämningar, på att få en att känna som karaktärerna känner. I det här urvalet finns det en del noveller som inte når riktigt ända fram tyvärr. Det biter inte till och många texter är mer just texter än noveller. Andra är betydligt bättre. Helhetsintrycket blir dock att det hela inte riktigt är färdigarbetat. Och i första och sista novellen märks det kanske lite väl mycket att Lapidus är väldigt förtjust i tyske Ferdinand von Schirachs böcker.