Malma station

Schulman, Alex

| 2022

Hämta bokcirkelfrågor till Malma station här >> Alex Schulmans nya roman utspelar sig på ett tåg. Fem personer är på resa genom Sverige: ett gift par i kris, en ensamstående far och hans dotter, och en kvinna som söker svaret på en gåta som hennes mamma lämnat efter sig.De reser alla mot Malma station och varken de eller läsaren vet hur deras öden hänger samman, eller anar att det som händer på slutdestinationen kommer att omdefiniera deras liv. Malma station är en drabbande berättelse om familjehemligheter och oförrätter som gått i arv genom generationer ? och jakten på sanningen som kan förändra allt.

Inget fel på den.

Henrik Johansson

2023-09-12

Levde inte upp till förväntningarna. Bra läsning men den fastnar inte.

Andreas Nilsson

2023-06-13

Otroligt välskriven! En favorit.

Sonia Siropian

2023-03-10

Spännande och välskrivet. Jag gillar hur de olika historierna i sig själva är ganska komplexa, och hur de vävs in i varandra under läsningen. Att läsa den här boken var som att lösa ett pussel, där varje pusselbit liksom rymmer en hel värld!

Cecilia U

2023-02-20

Det här är seriöst en av de bästa böcker jag har läst. Hatten av för Alex Schulman, som gång på gång lyckas med konststycket att skapa liv i de små detaljerna. Som berättar en historia som berör, från första sidan. Tack.

Hanna Gyllberg

2023-02-10

Bra skriven bok. Mycket psykologi om barndom och hur ett sk bagage påverkar resten av ett liv.

Marcus Lind

2023-01-29

Helt ok

Karin Andersson

2022-12-16

Mycket bra skriven, skulle fått en femma om det inte hade varit så många lösa trådar i slutet.

Hjortronhyllan

2022-12-15

Detta är min 3e bok jag läser av schulman och i denna laddning har han träffat rätt. Texten flyter lätt och handlingen rör sig alltid framåt. Tillbakablickar, anekdoter och beskrivningar är relevanta och intressanta. Vem Oskar är baserad på blir klart ganska fort mellan raderna och är den karaktären som känns bekant.

Det knyts ihop fint och det hade inte gjort mig något alls med hundra sidor till.

Bara jag som tyckte Harriet påminner om Hanna Hellquist?

En stark 4a

2022-11-15

Betyg: 4,5 av 5 - 📚 - Jag har läst alla böcker som Alex Schulman har skrivit, och jag har tyckt mycket om dom allihopa, och dom har alla fått höga betyg från mig. Jag hade därför höga förväntningar på hans senaste bok, Malma station, men härligt nog så infriades dom absolut. Så jag kan absolut varmt rekommendera den här romanen, som är mycket välskriven, absolut inte förutsägbar, väldigt gripande och berörande, spännande, och riktigt, riktigt bra.

Björn Öijer

2022-11-05

Mästerligt om barns utsatthet

Hjärtat känns surrat, som en kassler. Jag citerar dessa ord därför att de så briljant formulerar kärnan i Alex Schulmans nya roman om människors oförmåga att hitta ut ur sina instängda känslor.

I tre parallella berättelser från lika många generationer är barns utsatthet det gemensamma temat. Barn vars föräldrar lever i grälsjuka och krackelerande äktenskap. Barn som fruktar att bli lämnade ensamma i en tillvaro utan kärlek och trygghet.

Alex Schulman är en mästare på att litterärt iscensätta denna utsatthet. Med en lantligt belägen järnvägsstation som navet i de tre berättelserna får vi ta del av karaktärernas fysiska förflyttningar i landskap sedda genom tågets fönster. De reser också i sina minnen sökande förståelse i förflutna händelser. Men de slipper inte undan tragedierna. Hemligheter ska röjas…

Som läsare vill jag uppmana de vuxna att skärpa sig, att minimera sina raseriutbrott, att uppträda just som vuxna människor. Att se och lyssna till barnen vilka annars kommer att upprepa föräldrarnas beteende.

Romanens struktur är medvetet labyrintisk. Bildspråket genialt i sin träffande enkelhet. Vad sägs om följande geometriska metaforer? Fyrkantiga obegripligheter (om bilderna i ett fotoalbum). Svarta trianglar på himlen (förbiflygande jaktplan). Eller en havsörn vars mäktiga rektangulära vingspann liknas vid ett bombplan från andra världskriget.

Med ”Malma station” fortsätter Alex Schulman sin svit av konfliktfyllda relationsromaner. Boken kan varmt rekommenderas.

2022-10-03

Ett vackert och målande språk! Berörande och samtidigt obehagligt. Mycket bra uppläsning!

Kerstin Kolm

2022-09-21

Tre tågresor mot samma mål, där tågen står stilla ibland för möte.
Om möten som uteblir, ord som aldrig sägs, känslor som kapslas in. Att våga få syn på sig själv.