Malkus testamente

Faber, Michel

| 2010

Flag from sv

15


Theo Griepenkerl är en okänd akademiker med ett olympiskt ego. När han besöker ett skövlat museum i Irak på jakt efter skatter som han kan föra med sig tillbaka till Kanada, hittar han nio papyrusrullar som har legat gömda i tvåtusen år. När dessa väl översatts från arameiska visar det sig vara ett femte evangelium, skrivet av ett ögonvittne till Jesu Kristi sista dagar. Men när Theo bestämmer sig för att delge världen denna sensationella upptäckt, har han inte räknat med den stora effekt som det nya evangeliet ska få för kristna, araber, mordiska galningar och besökare på boksajten Amazon. Michel Faber har tidigare bl a skrivit Sugar (2003) och A cappella (2006).

Visa mer

Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker

Recensioner

Anne M

2010-10-01

Betyg

Faber har tydligen återberättat myten om Prometheus. Inte speciellt engagerande.

Samuel Karlsson

2010-05-20

Betyg

Ska man skriva om Jesus får man fan i mig skärpa sig. Har precis läst ut Malkus testamente och det är en ganska lättviktig och harmlös liten bok. Den skildrar hur en expert på arameiska hittar en tidigare okänd ögonvittnesskildring från Jesus sista dagar. Huvudtemat handlar om bemötandet som författaren får från förlag, media och läsare och det är också bokens behållning. Och en ganska rolig skildring hur det branschen fungerar. Men själva Malkus testamente som finns i återgivet i kursiva utdrag i boken är för bedrövligt. För det första förstår jag inte vad som är så upprörande med texten. För det andra saknar det avgörande bitar för att den ska vara något så när logisk. Varför omvänds Malkus från judendomen till den nya tron? Räcker det verkligen med att den korsfäste Jesus pissar på honom. För övrigt verkar det vara det mest kontroversiella som Michel Faber orkar hitta på om Jesus att han skiter på sig på korset. Boken skulle vara betydligt mer intressant om den verkligen innehöll några hårresande avslöjanden som handlade om budskapet. Idag är det rätt ointressant att ifrågasätta mirakler eller om Jesus dog eller inte. Det viktiga är väl ändå revolutionen mot prästerskapet och överheten. Budskapet om alla människors lika värde. Hade Jesus varit en hycklande, girig och kåt lögnare som lurade rika kvinnor på pengar och mödom då hade det kanske kunde ge lite fart åt texten. Nu känns det ganska oengagerat.

Lotta Berling

2010-05-01

Betyg

En snabbläst bok, rakt och enkelt berättad. Ingenting märkvärdigt. Fabers Under skinnet är en fascinerande historia som jag aldrig glömmer. Jag kan inte säga detsamma om Malkus testamente.