Malkus testamente

Faber, Michel

| 2010

Flag from sv

15


Theo Griepenkerl r en oknd akademiker med ett olympiskt ego. Nr han besker ett skvlat museum i Irak p jakt efter skatter som han kan fra med sig tillbaka till Kanada, hittar han nio papyrusrullar som har legat gmda i tvtusen r. Nr dessa vl versatts frn arameiska visar det sig vara ett femte evangelium, skrivet av ett gonvittne till Jesu Kristi sista dagar. Men nr Theo bestmmer sig fr att delge vrlden denna sensationella upptckt, har han inte rknat med den stora effekt som det nya evangeliet ska f fr kristna, araber, mordiska galningar och beskare p boksajten Amazon. Michel Faber har tidigare bl a skrivit Sugar (2003) och A cappella (2006).

Visa mer

Skapa konto fr att stta betyg och recensera bcker

Recensioner

Anne M

2010-10-01

Betyg

Faber har tydligen terberttat myten om Prometheus. Inte speciellt engagerande.

Samuel Karlsson

2010-05-20

Betyg

Ska man skriva om Jesus fr man fan i mig skrpa sig. Har precis lst ut Malkus testamente och det r en ganska lttviktig och harmls liten bok. Den skildrar hur en expert p arameiska hittar en tidigare oknd gonvittnesskildring frn Jesus sista dagar. Huvudtemat handlar om bemtandet som frfattaren fr frn frlag, media och lsare och det r ocks bokens behllning. Och en ganska rolig skildring hur det branschen fungerar. Men sjlva Malkus testamente som finns i tergivet i kursiva utdrag i boken r fr bedrvligt. Fr det frsta frstr jag inte vad som r s upprrande med texten. Fr det andra saknar det avgrande bitar fr att den ska vara ngot s nr logisk. Varfr omvnds Malkus frn judendomen till den nya tron? Rcker det verkligen med att den korsfste Jesus pissar p honom. Fr vrigt verkar det vara det mest kontroversiella som Michel Faber orkar hitta p om Jesus att han skiter p sig p korset. Boken skulle vara betydligt mer intressant om den verkligen innehll ngra hrresande avsljanden som handlade om budskapet. Idag r det rtt ointressant att ifrgastta mirakler eller om Jesus dog eller inte. Det viktiga r vl nd revolutionen mot prsterskapet och verheten. Budskapet om alla mnniskors lika vrde. Hade Jesus varit en hycklande, girig och kt lgnare som lurade rika kvinnor p pengar och mdom d hade det kanske kunde ge lite fart t texten. Nu knns det ganska oengagerat.

Lotta Berling

2010-05-01

Betyg

En snabblst bok, rakt och enkelt berttad. Ingenting mrkvrdigt. Fabers Under skinnet r en fascinerande historia som jag aldrig glmmer. Jag kan inte sga detsamma om Malkus testamente.