Malibu Rising

I was such a fan of Daisy Jones and this certainly didn't disappoint.' HOLLY BOURNE'It's a full on escapist delight.' STYLIST, Best Fiction of 2021_________________________Praise for Daisy JonesThe Six 'Utterly believable .

2023-08-05

Vi förflyttar oss till Malibu, 1983 och får träffa syskonen Riva. Fyra syskon som alla har sitt bagage och hemligheter. Nu ska de ha sin årliga sommarfest och inom loppet av ett dygn har deras liv förändrats för alltid.

Jag hade först svårt att fastna i boken, tyckte att den var ganska seg. Men så lossnade det och jag sträckläste resterande sidor. Många familjehemligheter, kärlek, svartsjuka och vänskap. Författaren bjuder på många känslor och vi får en berättelse som växlar mellan 1983 och åren 1956 och framåt.

Det är en fin historia om syskonen som jag ändå tycker har en bra sammanhållning. Om sorgen de känner för sin pappa som valde bort dem. Om deras mamma som sliter och sörjer sin man.

Målande miljöbeskrivningar och väldigt intressanta karaktärer. En bra bok, men jag tycker att hennes bok ”Äkta kärlekar” är ännu bättre.

Men omslaget, galet snyggt!

🌸@tjenkinsreid har gjort det igen, dvs skrivit en outstanding roman som jag blev fast i direkt. Vilken familjehistoria. Vilka karaktärer. Älskar dem. Det känns tomt nu när boken är slut. Jag började läsa den kom på engelska (”Malibu rising”) men fortsatte nu på svenska, och det är en bra översättning. Älskar att historia varvas med nutid. Jag skulle så gärna vilja läsa en uppföljare om Nina Riva, en av huvudpersonerna. Och hur det går för alla syskon. Hur kommer relationen se ut med deras superkända pappa Mick Riva? Otroligt hur författaren igen lyckas hitta på sånna karaktärer att man typ googlar för att se om de finns på riktigt (Som både med ”Evelyn Hugos sju äkta man” och ”Daisy Jones & the six). ”Äkta kärlekar” är lite annorlunda och mer åt Colleen Hoover-hållet, men det är så coolt när en författare kan skriva så brett. Taylor Jenkins Reid är helt klart en av mina favoritförfattare. Hoppas ”Carrie Soto is back” också kommer på svenska. Behöver kanske inte förtydliga att jag älskade ”Malibu brinner”, men oj vad jag älskade den.

Frida Hemborg

2023-05-12

Taylor Jenkins Read har ett så speciellt sätt att skriva, att man tror man läser en biografi. Allt är så verklighetsförankrat och så detaljrikt att det är svårt att tro att detta inte hänt i verkligheten.

Hon har även en förmåga att få läsaren att känna som att vi är tillbaka i det tiden som boken utspelar sig, i detta fall 1983. Vi är tillbaka i det färgglada 80-talet i det soliga Kalifornien.

I denna bok får vi uppleva svidande kärlek, vänskap, komplicerade familjerelationer men också stora svek, förräderi och falskhet. Berömmelsens baksida.
Vår huvudperson möter vi direkt i boken, Nina Riva. Det äldsta syskonet i Riva familjen och känd fotomodell. Men vi får även möta de andra tre syskonen i Jay, Hudson och Kit. Under året 1983, som är vårt huvudsakliga år, får vi följa dessa fyra syskon under en dag, dagen då Ninas årliga fest sker. Vi får följa syskonen under en 24 timmars period och alla livsomvälvande händelser som sker under dessa 24 timmar. Men vi får även följa Ninas föräldrar Mick Riva och June Costa, under mitten på 50-talet och framåt till 1983 i tillbakablickar.

Taylor skriver väldigt karaktärsdrivande böcker, vi får lära känna alla karaktärer på ett väldigt personligt sätt, utan att behöva skriva ut dessa känslor med alltför många ord. Taylor låter även en stor del av sidokaraktärerna, även minsta lilla karaktär, få en del skriven ur deras perspektiv. Vilket jag upplever som väldigt unikt, och så himla bra. Ger ett helt annat djup och bidrar ännu mer till känslan av att man faktiskt är där.

Älskar även att vi får möta eller höra talas om flera av Taylors andra karaktärer, hennes ”big four” (Evelyn Hugos sju äkta män, Daisy Jones & the six, Malibu brinner och Carrie Soto is back) utspelar sig i samma universum och är sammankopplade på ett eller annat sätt.

Sammantaget var det en fantastisk bok och slutet var helt PERFEKT. Var så passande för den anda som boken hade. Instant classic.
Så hypen kring denna bok stämde helt för min del, älskade den ☀️