Makten

Koontz, Dean

Du kan kan inte vänta. Befäst ditt ditt öde.  Din belöning blir berömmelse. Orden upprepas gång på gång i den vänliga och älskade läraren Cora Gundersuns huvud medan hon spränger sig själv och sin bil på öppen gata. Offren för det kallblodiga dådet är många. Dagboksanteckningar som hittas i utredningen tyder på att Cora måste ha varit galen, men FBI-agenten Jane Hawk vet bättre. Hennes utredning leder henne till en hemlig sammanslutning, som konspirerar att ta makten över USA med ny skrämmande teknik. USA:s framtid står och faller med Jane Hawk. Jane Hawk, FBI-agenten som blivit en ostoppbar jägare efter att ha förlorat sin man och tvingats förtränga minnet av sin son, fortsätter sin kamp mot ondskan i uppföljaren till Tystnaden. Del tre, Hotet, utkommer 2020.

Hanna Melin

2020-03-02

Har läst ”Maken”, inte denna. Maken, som för övrigt är en ganska missvisande och rätt dålig titel, rent ut sagt. Romanen har en klassisk kidnappningsplot, och jag känner verkligen med huvudpersonen trots allt han åstadkommer i sin lilla trädgårdsmästarkostym. Förstod ingenting av kidnapparens Mexico-fetisch. Älskar att boken utspelar sig under cirka 1,5 dygn. Skrattade plötsligt och överraskat GOTT åt sista sidorna som var ett sånt löjligt onödigt tillägg i ett annars ganska ruskigt krypande avslut. Satt på helspänn fram tills dess. Heja Mitch!

Jennifer Johansson

2019-11-21

Tack för recex Bokfabriken!

Makten handlar om Jane Hawk som försöker sätta dit en grupp personer som jobbar med nanoteknik och att försöka styra människor med insatta chip inne i dem. Hon vet att det är ett sånt chip som Cora Gundersuns bär inom sig, då hon spränger sig själv med många andra med hjälp av sin bil. Jane Hawk måste därefter ta upp kampen, medan hon själv är jagad, för att sätta dit denna grupp.

Jag gillade verkligen nytänkandet i denna bok. Det är inte många gånger jag läst en thriller med lite Sci-Fi-element i sig - såsom nanoteknik och att styra människor. Detta gav en alldeles unik touch på hela berättelsen då man aldrig visste om personerna hade blivit utsatta för detta eller var sig själv. Själva brottet som Cora begår tycker jag behandlas lite för lite, då det på en gång nästan medför sig att vara att hon är påtvingad till det - enbart på grund av att alla tyckte att hon var snäll.

Många stunder så älskar jag denna bok, men många andra så känner jag att tempot sinar. Trots sina korta kapitel så har jag svårt att alltid hänga med i berättelsen, då jag tycker att den har en ojämn takt. Många gånger händer det även att jag inte riktigt förstår vem som är vem och vad den har för roll i boken, då det är en väldigt stor mängd karaktärer. Detta gör det svårt för mig att känna något för någon annan än Jane Hawk och ett fåtal andra karaktärer.

Men boken är actionfylld, har väldigt mycket intressanta vändningar och ställer krav på den värld vi lever i och vad som kanske kan hända i framtiden. Det är mycket diskussioner kring mäns våld mot kvinnor och vad män vill göra med makt - men även att världen vi lever i håller på att dö.

En riktig intressant thriller med nytänkande innehåll och spännande och unika karaktärer, och jag ser väldigt mycket fram emot att läsa del 3 som kommer ut under 2020.

2019-11-16

Dean Koontz har alltid varit en av mina favoritförfattare. Jag läste min första bok av honom, Viskningar (Whispers), redan för över trettiofem år sedan. Har sedan genom åren läst alla hans böcker som har översatts till svenska, drygt fyrtiofem stycken. I början innehöll hans böcker mycket övernaturligt, men på senare år är dom mera som kriminalromaner, men ibland fortfarande även med lite övernaturligt i.

År 2012 slutade hans böcker att översättas till svenska, så cirka sex böcker har jag missat av honom. (Jag klarar tyvärr inte av att läsa böcker på engelska).

Men från och med förra året så har hans böcker börjat att översättas igen. Då kom boken Tystnaden (The Silent Corner) ut på svenska. Det var den första boken i en serie om FBI-agenten Jane Hawk. Och nu så har alltså den andra boken i serien, Makten (The Whispering Room), kommit ut i Sverige.

Jag gillade Tystnaden, och jag gillade Makten, och jag kommer definitivt läsa den tredje boken i serien, Hotet, som kommer ut i Sverige nästa år.

Och nog tycker jag allt att Dean Koontz författarskap håller än. Böckerna om Jane Hawk är lättlästa, medryckande, spännande, actionfyllda, och bra.

Rekommenderas absolut.