Make Love! the Bruce Campbell Way

Campbell, Bruce

| 2005

An autobiographical novel by the popular B-movie actor and author of If Chins Could Kill follows his imagined efforts to debut on the "A" list by starring in a big-budget film with high-profile stars, an endeavor he attempts to legitimize by attending a crash course in method acting. Reprint. 100,000 first printing.

David Larsson

2010-10-29

Jag måste medge att förväntningarna var rätt högt ställda efter Campbells lysande självbiografi, som var bland det absolut roligaste jag någonsin läst.

Campbell medger själv på bokens baksida att det inte är någon direkt uppföljare till debutboken, utan att det istället rör sig om en slags roman med han själv i huvudrollen. Det är alltså fiktion vi talar om, vilket man märker rätt fort in i den minst sagt bizarra intrigen. Handlingen kretsar kring att Campbell blir erbjuden en biroll i en Mike Nichols-film, där även stora skådisar som Richard Gere och Renee Zellweger ska medverka. Detta ser han som sin stora chans till att komma med på Hollywoods A-lista, men självklart börjar saker kärva rätt fort.

Man får i princip följa Bruce i hans research för rollen som en allvetande dörrvakt; något som tar honom till vitt skilda platser där han får möta allt ifrån gamla sexfilmsregissörer till Secret Service-agenter. Det hela är väldigt absurt skildrat, och även om det utspelar sig i vår värld är det så långt draget att man förstår det fiktiva.

Campbell har ett roligt språk med ett bra driv i och det blir aldrig direkt tråkigt att läsa boken, som dessutom är fylld med allehanda mer eller mindre galna bilder som till större del är skapade för bokens syfte. Tyvärr är det inte lika intressant eller engagerande som i hans självbiografi, och det är väl egentligen där bokens svaghet ligger, om man nu måste peka ut något sådant.

Dock är det fortfarande en hejdundrande läsupplevelse, och gillar man Campbell och hans kultskådisskap så är det en bok som är helt klart värd att läsa. Det är bara inte riktigt lika bra som "If Chins Could Kill", men det är det ju å andra sidan inte många böcker som är.