Majakkamestarin tytr

Rosman, Ann

| 2020

Flag from fi

Merentuoksuinen ruotsalaisdekkariAnn RosmaninMajakkamestarin tytr aloittaa rikostutkija Karin Adlerista kertovan dekkarisarjan, jota lukiessa voi tuntea suolaiset prskeet kasvoillaan. Pienell saarella Marstrandin ulkopuolella rakennetaan uutta kokouskeskusta. Vanhoja rakennuksia kunnostetaan, ja 1868 rakennettu majakka palautetaan korjattuna alkuperiselle paikalleen. Majakanvartijoiden asunnon kellaria remontoidessaan rakennusmiehet kohtaavat jrkyttvn nyn: umpeen muuratusta huoneesta lytyy miehen ruumis.Karin Adler Gteborgin rikospoliisista saa jutun tutkittavakseen, ja pian hn saa selville, ett ihmeen hyvin silynyt ruumis on ollut piilossa nelisenkymment vuotta. Sitten edess onkin umpikuja. Karinin ainoat johtolangat ovat lista vuosikymmeni sitten kadonneista ihmisist ja vihkisormus. Tilannetta ei helpota se, ett Karinin ihmissuhteet ovat pahasti...

Solveig Andersson

2020-10-10

talbok, storytel
Pminner mig mycket om kiosklitteratur, men boken underhller frn brjan till slut s jag anser trots det banala innehller, den nd vara godknd.

Karin Johansson

2018-02-19

Inte den bsta boken av Rosman.

Mats Lindstedt

2017-10-22

Jag har svrt att frst de hga betygen? Intrigen r krnglig och orealistisk, slutet icke trovrdigt och ologiskt. En hel del onaturliga reaktioner, kommentarer och beslut igenom hela boken. Halva boken gr ocks t till att frolmpa mn, inte en enda man i boken verkar kunna byta bljor, laga mat eller ens ta hand om sig sjlv. Dremot verkar kvinnorna i boken kunna allt. Fast kanske drfr svenska kvinnor gillar boken, de fr sina frdomar bekrftade?

2017-07-24

Dussindeckare men Rosman skriver bra s det kan nog bli bttre i kommande bcker. Hr knns det som om frfattaren vill lite fr mycket i sin debut. Stark 2:a.

Maria Olofsson

2017-01-03

Bra bok! Kul med en ny frfattarbekantskap. Nu ska jag fortstta med de andra bckerna i serien som jag hrt ska vara nnu bttre. Ser jag fram emot!

Theresa Gyllander

2016-12-18

Extra plus fr miljn :) Marstrand r ett utflyktsstlle i min barndom.
Blir lite rrigt med alla karaktrer att hlla reda p, men berttelsen var spnnande. Ser fram emot att lsa nsta bok!

2016-11-26

En trivsam, ny bekantskap! Pusseldeckare i svensk skrgrdsmilj, Marstrand med omnejd. Kanske lite rriga slkt-och bekantskaper men det redde ut sig till slut. Krleken till det marina r stark och skildras s bra att man nstan r beredd att bostta sig p en bt ... Jag lser grna fler i den hr serien.

Marina Pedersen

2016-10-31

Sdr

2016-05-10

Lttlst och helt okej. Vare sig mer eller mindre.

2015-04-26

En lovande debut. Lite av turistdeckare vilket jag gillar.

Anne Hansson

2015-02-21

Lätt läst bok, tycker om det här med nu och då kapitel, och ganska spännande

2015-01-02

Oj, det hr tyckte jag om!

Susanna Sjdahl

2014-11-12

Trkig. Inte det minsta spnnande

Therese stman

2014-06-19

Spnnande, men den var lite rrig p sluten om man inte riktigt hngde med. Betyg: 4

En av de bsta bcker jag lst. Dr du fr lsa om vad som hnde med karaktrerna det handlar om om lngt tillbaka i tiden p deras frfders tid. En nu och d, enormt spnnande och vldigt ltt att komma karaktrerna nra roman. Den r s spnnande hela boken igenom s man knappt kan lgga boken ifrn sig en enda gng.

Kan verkligen rekommendera!

2013-09-21

Ganska s trkig och smtt makaber dussindeckare. Dremot r Ann Rosman en vldigt duktig berttare!

Anna Jensen

2013-08-08

Mer som en roman n deckare. Inte alls spnnande, men heller inte dlig.

Anki Vincent

2013-07-20

Har gjort tre frsk men historien fngar mig inte.

annika berg

2013-05-03

Bra, vill lsa mera av denna frfattare :-)

Carina Svensson

2013-04-11

Mnga karaktrer att "lra knna", bde i nu- och dtid, innan handlingen kom igng p allvar. Rrig och seg, s den fr en svag trea. Gillar dock huvudkaraktren, s jag ger bokserien en chans till.

Stefan Teppas

2013-03-07

Lste den Juli 2009. Okey

Amelie Adrielsson

2012-12-16

S mnga karaktrer att hlla reda p och ett konstant hoppande mellan dessa och olika rtal. etta gjorde boken svr att hantera, det tog ett antal sidor att komma in i karaktren igen och lagom tills att man kommit igng byttes det karaktr igen och s fick man brja om att frska minnas vad som hnt just denna tidigare... Lite vl rrigt! Tyvrr

Sussie S

2012-10-20

Jag lser hennes bcker i alldeles fel ordning, men det gr det ocks. Bde storyn och sprket r ren njutning.

A H

2012-09-12

Bra karaktrer. Trevlig lsning. Ingen direkt spnning .

Tobbe Fransson

2012-07-23

Mycket bra, spnnande, rolig och hrlig milj.

2012-06-23

Av ngon anledning har den hr boken sttt olst i min hylla i nstan tv r. Nu, med facit i hand, ngrar jag lite att den ftt vnta s lnge, men det positiva r att det redan finns ytterligare tre utgivna bcker i serien.

Brjan var lite vl tillkrnglad med, fr mig, vldigt invecklade slktfrhllanden. Jag hade svrt att hlla isr alla personer, vem de var slkt med/gifta med. Faktum r att jag har ngot slags aversion mot beskrivningar av slktskap som strcker sig lngre n en generation och har fr mnga grenar t hger och vnster. Det r helt enkelt ngot jag inte klarar, inte heller i verkligheten. Ls resten p http://bokslut.blogspot.se/2012/06/fyrmastarns-dotter-av-ann-rosman.html

Caroline Karlsson

2012-05-31

Det hr var riktigt bra!! Det r en spnnande och vlskriven historia dr alla lsa trdar slutligen binds samman till en trovrdig helhet.

Helena Rasmusson

2012-03-29

Bra story och trevliga karaktrer! Tyvrr r den lite rrig och jag tycker att den inte riktigt gr p djupet! Handlingen utspelar sig bde i nutid och dtid, vilket jag gillar, men jag skulle vilja lsa lite mer och ingende om personerna i dtid. Jag r inte bekant med miljn p Marstrand och tycker att det r svrt att hnga med ibland och frst hur det ser ut!

Annelie S

2012-02-04

Neej, vad rrigt..... Saknar frklaringar till vissa hndelser /personer som aldrig kom ?? Grymt irriterande.

cecilia westman

2012-01-15

Hr ville frfattaren lite fr mycket, det blev ganska rrigt o lite osammanhngande... Ger mig nd p nsta bok, fr ge henne ytterligare en chans!

2012-01-04

Mysig deckare som var spnnande rakt igenom. Flera har jmfrt Ann Rosman med Lckberg, men lagt till att Rosman r vassare. Jag hller med. Rosman lyckas pussla ihop en deckare med vldigt mnga inblandade karaktrer och en snygg bakgrundshistoria som knns ganska originell. Jag r sld p Rosman och tnker lsa mer av henne. Sknt med deckare dr jag inte lyckas lista ut allt direkt.

Maddes Bokblogg

2011-10-27

Ullis N

2011-10-25

Fr att vara en vanlig deckare tyckte jag att den var riktigt bra.
Lite stillsamt spnnande utan att g in p blodiga, makabra detaljer.

Maria Johnson

2011-10-10

Helt ok deckare med lite vl mnga karaktrer att hlla reda p.

Jenny Wikander

2011-09-17

Hennes frsta bok. r lite skeptisk till nya frfattare, men denna var riktigt bra, och har ftt mig att fortstta lsa hennes bcker....

Peter Allanson

2011-08-02

Bra skrivet, ltt underhllande.

Rasmusmatte .

2011-06-14

Jag gillar verkligen Ann Rosmans deckare.

Jessica Nilsson

2011-06-09

Bra bok. Tog ett tag att komma in i den med alla personer bde nu och d.

Maria Eriksson

2011-03-22

Bra upplsning!

Anette Marcusson

2011-03-17

Hanna *

2011-01-27

Stod att hon skulle vara bttre n Lckberg, fick drfr lite vl hga frvntningar. Lngdragen, trist och frutsgbar!

Claes Nilsson

2010-11-09

En trevlig bok, jag knde sympati med Karin. Lite fr mnga personer inblandade som blir svra att hlla ordning p. Ingen nagelbitare men som sagt trevlig o lsvrd

Lotta Svensson

2010-11-07

Denna bok tyckte jag mycket om. En fantastisk historia. Och nu efter att lst denna bok och Viveca Stens bcker har jag lrt mig mycket om havet och btar. Jag som r en riktig landsrtta som helst betraktar havet frn land. Och i denna bok har man ven ftt lite grammatik lektion av karaktren Folke, och det behvs ju alltid, lite repetion av denna inte s enkla grammatik. Bokens historia bygger p det hemska, grymma stt som Judarna utsattes fr i andra vrlds kriget av tyskarna och det kan inte skrivas nog om detta, fr det fr aldrig glmmas !

Marina Larsson

2010-07-26

lskade denna bok historia spnning och relationer ;)

Litet rrigt ibland med alla olika personer och hopp i tiden. Personerna i mnga fall rtt endimensionella. Dlig redigering - att vren fick ett 'bakslag' varje gng det blev kallare, blev till slut ett irritationsmoment. Betyget borde ligga nrmare 3.5 n 3.

Patricia B

2010-06-07

Lite rrigt men godknt. Inte mer.

Pia W

2010-06-04

Brjar bra, men alltfr osammanhngande och otrolig intrig. Frfattaren vill mycket men fr inte ihop det riktigt.

Karin Karlsson

2010-05-27

nnu en ny deckarfrfattarinna fr min del. Denna bok utspelas p Marstrand och det r en mycket lttlst deckare. Visst den har en hel del likheter med Camilla Lckberg, men det r ju nd ett annat upplgg, s jag gillar den. Tycker dock det var lite mnga namn och hlla iordning p, vilket gjorde den lite rrig i brjan, men det tog sig mot slutet!

2010-03-23

Man ska vl kanske egentligen inte jmfra frfattare med varandra, men den hr boken "Fyrmstarens dotter" av Ann Rosman, tyckte jag var vldigt lik Camilla Lckbergs bcker.

Boken var en riktigt klassisk svensk deckare. Den var spnnande, fngslande, lttlst och bra. Jag ser fram emot att lsa fler bcker av debutanten Ann Rosman. Och jag kan helt klart rekommendera boken.

(Ls grna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg" - http://bim.blogg.se)

Marita Ivarsbo

2010-02-14

Mycket intressant lsning och man fr inte ihop lsningen frren man har lst klart, mycket spnnade, frsta gngen jag lst ngot an henne, mycket verraskad.