Maisie Dobbs

A favorite mystery series of Hillary Clinton (as mentioned in What Happened, The New York Times Book Review, and New York Magazine) A New York Times Notable Book of the Year Agatha Award Winner for Best First Novel Macavity Award Winner for Best First Novel Alex Award Winner Fiercely independent Maisie Dobbs has recently set herself up as a private detective. Such a move may not seem especially startling. But this is 1929, and Maisie is exceptional in many ways. Having started as a maid to the London aristocracy, studied her way to Cambridge and served as a nurse in the Great War, Maisie has wisdom, experience and understanding beyond her years. Little does she realise the extent to which this strength of character is soon to be tested. For her first case forces her to uncover secrets long buried, and to confront ghosts from her own past . . . 'In Maisie Dobbs, Jacqueline...

Anna Jensen

2015-06-28

Jag sträckläste de tre första böckerna och sätter betyget fem stjärnor som ett samlat betyg. En mycket bra, välskriven och mysig deckarserie som utspelar sig 1914-1930. Jättekul med en kvinlig hjälte (-inna!) och intressant att läsa om hur det var förr. Väldigt bra skildringar och intressanta personer. Läs den!

A Bookaholic Swede

2013-01-08

En intetsägande bok med en tråkig och väldigt irriterande perfekt hjältinnan. Fallet i boken var inte så mycket att ha och tillbakablickarna var långtråkiga, slutet var dock inte så illa, men jag känner att jag kommer nog inte läsa några fler böcker om Maisie Dobbs.

Sofie Petersson

2011-06-14

Boken bjuder på mysig läsning och bara namnet Maisie Dobbs får det att spritta till i anglofilgenerna. Jag ska defintivt läsa mer om denna detektiv!

Pia Stendahl

2010-05-09

Maisie Dobbs är en charmig och stundtals tänkvärd bok. Det mesta i boken känns tillrättalagt och allt är stereotypt men eftersom det är en sån myspysbok så stpr det mig inte.

Det är inte så ofta man läser nyskrivna deckare som utspelar sig på tjugotalet och det inte heller så ofta man stöter på böcker som har med första världskriget i storyn, andra världskriget är mycket oftare förekommande i litteraturen.

Precis som i Lätta bevis och i Lögnen använder Dobbs sig av sin intuition på ett mer eller mindre magiskt sätt och jag tycker fortfarande inte att detta passar in i storyn som för övrigt känns så trovärdig och sann.

Läs gärna fler av mina ljudboksrecensioner på www.bokbrus.se.
/Pia

2010-02-12

Charmig och trevlig bok. Vi befinner oss i London 1929 och får Maisies liv berättat från år 1913. Om hennes kärlek till Simon och om första världskriget då hon var sjuksköterska i Frankrike. Billy som blir hennes medhjälpare. Om Maurice hennes mentor och Lady Rowan Compton hennes välgörare. Myspys.

Tove Skarstedt

2009-09-03

London 1929. Ung kvinnlig detektiv löser ett mysterium som har sina rötter i första världskriget.
Inte alls dåligt! Maisie Dobbs är en mycket trevlig bekantskap och man vill gärna lära känna henne närmare!

Mats Dahlström

2009-05-15

En pigroman, det måste vi erkänna. Den har en del goda förutsättningar: brittiskt 20tal, melankoli, detektivgåtor, t.o.m. cambridge är insprängt. Men det blir mycket romantik på ett för klichéaktigt sätt. Mysteriet blir för förutsebart. Flera figurer för platta. Man har sett allt i gäspserier på teve. Synd. Protagonisten var lite intressant till en början.