Magiska Marja Matterhorn

Salqvist, Eva

När Marja drar på sig capen och superhjältemasken kan hon göra stordåd. I alla fall tror hon det. Och med tron kommer man långt. Med sparkcykeln Sixten tar hon sig fram bland bovar, igelkottar och sjuka. Ibland kan det ändå vara lite ensamt att vara superhjälte, speciellt då bästa kompisen Mia tycker att hon är töntig. Inte ens en hemlig manöver i skolmatsalen får Mia att vilja hänga med på äventyr. Följ med i Marjas värld, som är både magisk och helt vanlig. Vi alla människor är jättespeciella och vanliga på en och samma gång. Det säger moster Märy i alla fall och hon brukar ha rätt. Magiska Marja Matterhorn är en feelgood-bok för barn om en udda hjälte med en udda uppsättning kromosomer. Modigt tar hon sig an världen och gör den lite bättre. "Bokens glada budskap, att alla bör få vara precis som de är, tillsammans med ett språk som är bubblande och fartfyllt gör att boken passar...

Stinas_boksida

2021-02-10

När Marja föddes var hon väldigt liten och hade problem med hjärtat. När hon låg där på sjukhuset räddade hon livet på en liten pojke och blev då en superhjälte.

När Marja är superhjälte har hon capen och masken på och då kan hon göra stordåd. För tror man på det så är det så.

Vi följer med Marja på en massa äventyr. I hennes värld finns både magi och spänning.

En helt underbar bok. En feelgood för barn. Man blir så glad när man läser den. Att tro på sig själv och vara den man är och vill vara. Marja är så lätt att tycka om. Så mycket glädje och tro på sig själv pepp. Jag sitter med ett leende genom hela boken.

Boken har ett bra språk och är en kapitelbok som passar bra att läsa själv om man gjort det ett tag.