Magisk december

Genar, Katarina

En gnistrande julberättelse att läsa ett kapitel om dagen ända fram till julafton! Ingenting är som det brukar. Julias bästa kompis har just flyttat och hennes föräldrar bara jobbar och jobbar. Hon är inte ens säker på att det kommer att bli någon jul överhuvudtaget i år! Men när Julia gör en pappersstjärna i guld på fritids börjar allt förändras. Är det den som visar henne vägen till världens gulligaste hund och till Helmi? Helmi som ger Julia den magiska globen som får tiden och gränserna att suddas ut ? Det blir starten på en magisk december. En förtrollande adventsbok av Katarina Genar med glimrande illustrationer av Lotta Geffenblad. Tjugofyra kapitel fulla av stämning, längtan och förväntan att läsa tillsammans i magisk december.

Magisk December är en fin julberättelse om 24 kapitel att läsa ända fram till Julafton. Julias bästa kompis har flyttat från orten och Julias föräldrar jobbar jämt i deras bokhandel. Julia är väldigt ensam och har ingen att leka med. Men en dag träffar hon en äldre dam med en alldeles underbar liten hund i föräldrarnas bokaffär. Snart korsas Julia och den lilla hundens vägar igen och det leder till oväntade händelser.
Det är en förtjusande berättelse som jag blir varm i hjärtat av att läsa. Jag tror att många barn kan känna igen sig i den här berättelsen! De kanske känner sig ensamma för de inte har så många kompisar eller har föräldrar som liksom Julias jobbar jämt och sällan har tid. Då kan boken kännas som en tröstande vän då den inger hopp om att det blir bättre och att nya vänner kan dyka upp där man minst anar det. Att den dessutom bjuder på ett härligt litet äventyr som är lagom spännande för målgruppen är bara en bonus. Jag slår igen boken med välbehag och ser fram emot när sonen och jag ska läsa ett kapitel om dagen i den fram till Julafton. Boken har ett väldigt trevligt format och och omslaget är otroligt snyggt i lila och guld. Illustrationerna är sagolikt fina i lite gammaldags stil. Det är ren njutning att läsa denna julpärla!
Magisk December rekommenderas varmt till barn från 5 år och uppåt!

En ensam flicka med namnet Julia är huvudkaraktär i boken. Hennes föräldrar har en bokhandel och jobbar mycket. Julias bästa kompis har flyttat. Många kan nog känna igen sig i boken då den handlar om ensamhet och föräldrar som jobbar mycket. Det är mysigt att Julia får en magisk snöglob...

Rekommenderar varmt boken.

Detta är ett gnistrande magiskt juläventyr.

Det är en varm, berörande och stämningsfull julberättelse i 24 delar där både ensamhet, magi och mystik skickligt vävs samman, med en berättelse som är full av längtan och förväntan.

”Magisk december” är verkligen en tidlös berättelse där det säkert finns många som känner igen sig i. Som det stressande föräldrarna som bara jobbar och inte hinner med familjen. Att vara ensam var sig man har blivit av med en kompis, eller om man har skilda föräldrar och flyttar till en ny plats eller om man är gammal och bor ensam och till alla ensamma singlar. Julen är verkligen en tid man uppmärksammar hur viktigt det är med nära och kära och att ta vara på den tid vi har ihop.