Magikernas tid 1

Cowell, Cressida

Förr fanns magi. Den levde i de mörka skogarna. Så kom krigarna. Vår historia har två hjältar. Magikerpojken Xar, som inte har någon magi och skulle kunna göra vad som helst för att få det. Och krigarflickan Wish som har något förbjudet i sin ägo - något magiskt - som hon gör vad som helst för att behålla. Deras familjer ligger i strid med varandra, men de tvingas samarbeta när de konfronteras med en mäktig och fruktansvärd varelse. En varelse som sovit sedan tidernas begynnelse, men som nu verkar vara på väg att vakna . Cressida Cowell är en av Storbritanniens mest älskade och lästa författare. Hennes bästsäljande böcker om draktränaren Hicke har sålt i miljoner exemplar och gett upphov till flera filmer och en TV-serie. Nu kommer den första delen i hennes nya trilogi, som snabbt hamnat i topp på Englandslistan.Detaljrikedomen i Cowell's värld är en njutning, den här...

den var mycket lustigt och oväntat

Om man gillar fantasi och magi så kommer du att gilla denna bok

Boken utspelar sig i en skog där det finns många olika väsen och två större folkslag.
Dels magikerna men också krigarna. Förut fanns även häxor men när de magihatande krigarna kom så försvann häxorna.
Magikerna i sin tur håller sig långt bort från krigarna som försöker utrota all slags magi. Boken har två st huvudkaraktärer, dels magikerprinsen Xar som själv verkar sakna magiska förmågor. Samt krigarprinsessan Wish.
Motståndarna tvingas dock samarbeta kring ett magiskt problem trots att de från de var nyfödda har lärt sig att hata varandra.

Cressida har tidigare skrivit om draktränaren Hicke och även i denna boken kan man känna igen den humoristiska stilen blandad med en fantasyberättelse. Min A uppskattade boken mycket men jag som vuxen har lite svårt för Hicke-böckerna och även denna.

Illustrationerna hade min A väldigt svårt för, han tyckte de såg kladdiga och slarviga ut. Så jag slutade rätt fort visa illustrationerna och högläste enbart istället, vilket inte påverkade historian så mycket.

Om ens barn tidigare gillat böckerna om draktränaren Hicke samt facineras av magi tror jag Magikernas tid passar toppen!