Magiker och glas

King, Stephen

| 2007

För att bereda väg för de avslutande delarna i sagan om Det mörka tornet innehåller den trollbindande fjärde delen i serien en specialintroduktion av författaren. Roland och hans följeslagare har med knappa livet undflytt staden Lud och bordat Blaine, ett tåg som kommer att ta dem till Kansas, av alla ställen, där spökstaden Topeka har blivit avfolkad av en superinfluensa, och där, vid sidan av Motorväg 70, ett smaragdpalats förtrollande reser sig. Innan Roland och medlemmarna av hans ka-tet fortsätter sin resa längs Strålens väg, måste Roland berätta historien som definierar honom både som man och hjälte, en riddarhistoria för länge sedan om magi och ondska, om den vackra och oförglömliga Susan Delgado, om Kistjägarna och Reah av Coös, för sina färdkamrater. Och när hans berättelse är slut konfronterar Roland en man som går under många namn och som kanske äger nyckeln till Det mörka tornet.

Izabela Horn

2021-07-05

Älskar serien om det mörka tornet, varje bok är bättre än den förra .
Magiker Och Glas är bok nr 4 och den absolut bästa.
Hela boken handlar om Roland som ung, hans första uppdrag som nykläckt revolverman.

Nicklas Björk

2021-02-06

728 sidor lång bok och sällan tråkig. Här introduceras Rolands resa till Det mörka tornet och Daily Express beskrev boken som bäst i sin recension: Stephen King är "en enastående berättare som förmår att skapa en hel värd och få läsaren att leva i den."

Min kritik mot MAGIKER OCH GLAS är att det blir en aning svårt att hålla koll på alla karaktärer och samt att förstå den värld som historien utspelar sig i, men med det skrivet så är detta är episkt del i Kings livsverk.

Jan Banan

2020-09-16

Bra, men onödigt lång och seg. Överlag är jag lite besviken på den här bokserien. Känns lite som om Mr. King själv inte riktigt vet vart han ska ta vägen med den.

Jessica Lindh

2014-05-08

Väldigt spännande bok! Tog ett tag att läsa ut den så att säga ;) Skulle fått en 5:a om man tog bort delar från boken som enligt mig var långdragiga och tråkiga.

Patrick Fransson

2013-10-23

Serien som helhet får en 4:a av mig. Den här delen ger jag dock en 5:a. Så bra!

Tomas G

2013-07-03

Betyget gäller för hela bokserien. En del historier är riktigt bra, King som bäst. Tyvärr så får King spel totalt (när han blir påkörd i verkliga livet?) och börjar blanda in sig själv i handlingen. Det tog mig ur inlevelsen helt och hållet. En del guldkorn men som helhet en besvikelse.
Är kluven mellan en 2:a och en 3:a.

Paul Karlsson

2011-10-06

Efter färden med det elaka tåget som var rena plågan och mardrömmen att färdas med så kommer våra hjältar till ännu ett öde land i form av staden Topeka. Där slår de lägger för att lyssna på hela Rolands historia och bakgrund. Man får ta del av hur det hela började för honom innan den punkt där vi läsare blev inryckta i historien. Ibland lite segt att det bara är bakgrund och inte går framåt i kronologisk ordning. Men väldigt bra bok. Den är viktig att läsa för att begripa de andra böckerna.

Jenny Li

2011-06-25

Jag är väldigt förtjust i Det mörka tornet-serien, och den här boken hör nog till favoriterna i sviten (tillsammans med Tre blir dragna!) så här långt. Möjligen kan jag tycka att den dispositionsmässigt känns en smula märklig - början känns som om den borde ha utgjort slutet av De Öde landen, mittsektionen handlar om Rolands historia och står för sig själv - och sen kommer en liten kort "snutt" där historien fortsätter, men alltför kort för att leda någon vart...

Elisabeth E

2011-06-06

En svag fyra. Bra berättande och jag gillar att man får veta mer om Rolands ungdom.

Lars Andersson

2011-05-20

Han kan vara rätt så romantisk King, det tycker jag att han visar här. Den här boken känns välskriven. Stark 3:a

Anders Nordström

2011-02-17

Så mycket text och ändå så tunn story. Denna bok kunde med fördel bantats med sisådär 200 sidor. Att skriva tjocka böcker bör inte vara ett självändåmål, det måste bjudas på intressant läsning med.

2010-12-29

Den här fjärde boken i serien var, hittills, klart den bästa. Berättelsen om vad som hände efter att Roland blivit revolverman är oerhört fängslande och berättas passionerat, men ändå "torrt" och utan ursäkter. Svårt att beskriva, men oj vad bra det blev. Kanske lite segt mot slutet, men det kan lika gärna vara för att jag så gärna ville veta hur det skulle sluta. Det lilla mellanspelet med "Trollkarlen från Oz" var kanske lite "over the top"? Men så här vill jag att King ska skriva.

Carina Olsson

2010-08-06

Wow, vilken höjdare. Den här (lååånga) boken handlar till största delen om när revolvermannen var en ung man/pojke och de händelser och upplevelser som formade honom till den han är "idag". Det är framför allt en "sidoberättelse" men mycket, mycket bra. Ville inte att den skulle ta slut...

Freddy K

2009-12-26

Väldigt lång bok, och mycket av ett sidospår till "huvudstoryn", men King berättar en enormt gripande historia och höjer serien ännu ett snäpp.