Magdalena på Stjärneholm

Var det tråkigare förr?Nej ? inte alls! På 1800-talsgårdenStjärneholm, där Fredrik och Magdalenabor, går det knappast en dag utan attnågot spännande händer.Där firas skördefest och julkalas,och där rövar barnen bort lillebrorunder vårstädningen, och sätter skäggpå den förnäma fru Mirabell.En natt går de på spökträff i Blå gästrummet!Vad vill hon, den olyckliga fru Gunilla?Och varför står hon i Blå gästrummetom nätterna och gråter?Om livet på 1800-talet, om lek och arbete,skrock och traditioner - och om allaorättvisorna, handlar bokenMagdalena på StjärneholmUtkom första gången 1981 på Bonniers Juniorförlag.Nu är den här igen!

2018-06-17

Den här boken, Magdalena på Stjärneholm brukade jag läsa tillsammans med min flicka i början av 80-talet. En varm barnbok med humor och visst mått allvar. Om det annorlunda livet på 1800-talet. Jag fick av en slump för mig att jag skulle läsa om den idag, dryga trettiofem år senare och jag tycker fortfarande att den håller måttet, säkerligen skulle dagens unga uppskatta den lika mycket. Inger Kullenberg har skrivit flera barn och ungdomsböcker, men av någon anledning tycks hon inte ha gått in i svenska folket som t.ex. Astrid Lindgren gjorde. Jag kan varmt rekommendera den här mysiga barn och ungdomsboken!