MaddAddam

En farsot har svept fram över jorden, men en liten grupp kallad MaddAddamiter överlever tillsammans med de grönögda crakerianerna - en vänligt sinnad humaniod art som framställts med bioteknik för att ersätta människo­släktet. Överlevarna i civilisationens ruiner ställs inför nya hot och möjligheter - kan mänskligheten få en andra chans, trots att vi misslyckades så grovt med den första? Berättad med spiritualitet och svart humor för Margaret Atwoods Madd­Addam läsarna djupare in i en oförutsägbar och isande dystopisk värld. En gripande och dramatisk avslutning på den internationellt prisade trilogin som inleddes med Oryx och Crake och Syndaflodens år.

maddAddmiter, crakerianer, merHårfår, painballar, nassonger...Överlevnaden efter syndafloden där merparten av befolkningen utplånades och vi får följa en grupp överlevande som lever tillsammans med ett nytt framavlat släkte och som ska bygga upp en ny harmonisk värld.

Snöman-Jimmy, Zeb, Crake, Manatee, Svartskägg, Ivory Bill...Trots att innehållet kanske inte var helt i min smak så lyckades Margaret Atwood att få mig fast. Tänkande grisar, blåa varelser, grymhet, ömhet...En lättläst spännande bok och trots alla inblandade blev det aldrig svårt att hålla reda på alla (namn).

Toby, White Sedge, Amanda, Lotis Blue, Rebecca, Ren...När jag införskaffade boken missade jag att det var en trilogi och maddAddam är den tredje av dem. Men det spelar ingen roll då boken inleds med de två tidigare böckerna...Resumé "Oryx och Crake" och Resumé "Syndaflodens år". Att sen gå direkt till maddAddam fungerade perfekt, så jag kan nog påstå att boken kan läsas fristående.

Zack Simone

2017-11-03

Totalt sett en fyra för denna mkt underhållande triologi. Del ett är dock överlägsen. Resten är mest ett gottande och grottande i de egna idéerna. Sista delen är kuligast.

Liza Bolin

2016-06-30

Till skillnad från de tidigare två måste en ha läst föregående delar för att hänga med i MaddAddam. Men, som alltid - Atwood. Wow.

Nina Gustafsson

2015-09-26

Missa inte denna triologi! Atwood avslutar starkt med att fylla i många luckor i huvudpersonernas liv.