Madame de Pompadour

Lindqvist, Herman

| 2008

"En ny tid var på väg, men det visste ingen ännu. Varken Jeanne eller någon annan kunde ana, att de böcker hon läste och de åsikter hon hörde och som hon själv omfattade, var fröna till något som inom femtio år skulle få parisarna att välta hela systemet och få den allsmäktige Solkungens strålar att för alltid slockna med en fräsning i dammen i Versailles?" Hon hette Jeanne Poisson och var borgarflicka från Paris. Med sin intelligens, skönhet och ambition kom hon av egen kraft så nära Frankrikes kung Ludvig XV att han blev förtrollad av hennes  personlighet och karaktär. Hon stod för en ny livskraft som kom in i hans förkonstlade värld och för första gången kände han äkta kärlek. Hon kom så nära att det under många år var hon som i praktiken styrde Frankrike.  När hon avled, bara 43 år gammal, var hon känd som Madame de Pompadour i hela Europa.        ...

Satu Koivukangas

2013-10-23

Jeanne Antoinette , en fattig flicka blir intagen till franska hovet. Det är stort.
Historien berättas på ett mycket bra sätt. Jämförelser görs ibland med nuet. Det berättas också om vilka byggnader som finns kvar i dag som denna mycket nitelligenta och faktiskt mycket älskade kvinna lät bygga.
En mycket bra bok som jag varmt kan rekomendera.

Om man är intresserad av historia så är detta en bra bok att läsa. Det är ingen skönlitterär bok och den är lite svår ibland med alla dessa namn och årtal, men bortsett från det så är den klart läsvärd. Herman Lindqvist har ett underhållande sätt att skriva om historien som gör att det blir lite mer intressant.

Lena L

2010-05-31

Vilket fantastiskt porträtt av en lysande kvinna. H.L ger läsare en resa genom 1700-talets Versailles.

Mats Ahlgren

2010-05-23

Problemet med biografier är att det blir en sådan fokus på en person. Det ligger väl i genrens natur. Men Bengt Liljeqrens bok om Adolf Hitler har mer "syre" än Lindqvists bok om Madame de Pompadour.

Mats Ahlgren

2010-05-22

Jag har läst andra böcker av Herman Lindqvist. Bl.a. om Napoleon Bonaparte. Jag saknar ett utifrånperspektiv. Jag känner mig lite instängd med alla dessa fakta. Jag saknar en mer objektiv blick.

Merja A

2010-04-28

Herman Lindqvist målar en intressant porträtt av en ovanlig kvinna. Jeanne Poisson blev officiell kunglig älskarinna till kung Ludvig XV. Senare fick hon en hög maktställning och styrde Frankrike både politiskt och kulturellt. Boken innehåller fina bilder på tavlor från museer världen över,

Michael X

2010-04-08

Intressant biografi som får ihop det med franska hovet på 1700-talet, kurtisaner, en kött och blod kvinna, maktspel och intriger... och en nalkande historisk urladdning...

2010-02-25

Rokokkostil, Voltaire, konstnären Boucher, underbarnet Mozart på besök.
En trevlig biografi över en märklig kvinna. Lämplig presentbok eftersom boken är så snyggt utformad. Här har Bonniers kostat på.

Mona Guttke

2009-11-19

Herman skriver på ett väldigt lättförståligt sätt tycker jag men denna bok blev ändå lite långdragen även om jag gillade den.