Madame Bovary

| 1972

Flag from fr

Anna Hedenstedt

2020-05-02

Läste aldrig ut. För 15 år sen tryckte jag den här boken under en dag, eftersom vi hade seminarium på den dagen efter. Ingen vidare läsupplevelse, vilket man lätt förstår. Tänkte ge den ett nytt försök, men tröttnade efter bara sju, åtta kapitel. Långa sjok av miljöbeskrivningar och i stort sett inga dialoger bidrog nog till min känsla av gäääääsp. Jag får acceptera att jag inte är ett Madame Bovary-fan.

Mikaela86

2019-12-15

En av mina favoritböcker, läste den på engelska. Jag förstår inte varför den har fått kritik att vara tråkig? Madame Bovary är så otroligt välskriven. Språket är vackert och poetiskt. Berättelsen är skriven för cirka 150 år sedan men känslorna är något alla kan relatera till oavsett århundrade. Hopplöshet, leda, frustration för sin livssituation, att uppslukas helt av kärleken osv. Jag upplever även boken som feministisk. En kvinna som är fast i den tidens roll, hatar det och vill frigöra sig så gott det går. Hon kämpar på i sitt eget inre, att bli bekräftad och älskad för att tillslut inte orka mer. Jag blev djupt berörd av hennes slagkraft, hennes längtan, hennes öde. Att dessutom kastas tillbaka till 1800-talet stärkte hela upplevelsen. Fullträff!

Sanna Carlborg

2017-10-07

Boken är cirkus 150 år gammal och att den är lite seg och trög hade jag räknat med. Romanen är lång och det finns mycket utfyllnad och sådant som inte för storyn framåt. Men jag gillar Madame Bovary. Jag tycker hon har oförtjänt dåligt rykte. Hon är en drömmerska och hon vill bara bli lycklig. Hon är oförmögen att älska men vill så gärna bli älskad hett. Hon är en skildring jag i mycket kan känna igen mig i. Flaubert språk överraskar också titt som tätt med svulstiga men fantastiska liknelser som jag stryker under under läsningen. I sin helhet en positiv läsupplevelse, även om det är smärtsamt att leva sig in i sådant förfall.

(Jag antar att de flesta känner till storyn. Ung kvinna som förläst sig på romaner får för sig att hon ska bli lycklig om hon gifter sig. Sedan inser hon att hennes make lantläkaren är trist och världslig. Så hon skaffar sig en älskare för att bli lycklig. Köper på kredit för att bli lycklig. Tar slutligen livet av sig för att... bli lycklig?)

Lars Andersson

2017-01-22

Hur kan den här romanen få mindre än fem stjärnor? Den enda romanen i samma klass som 'Anna Karenina'.

Nathalie Johansson

2016-12-28

Inte alls min smak, passar säkert för äldre att läsa mer men för mig som tonåring var den svårläst och svårförståelig

Sara Gren

2016-12-11

Boken var emellanåt lite seg, men Flaubert har en fantastisk förmåga att leva sig in i sina karaktärers känslor, tankar och värderingar, vilket gör boken intressant. Därtill är den rörande p.g.a. sin tragik och chockerande i skildrandet av den.

Emma Svanberg

2015-04-04

läste övers. Bengt Söderbergh, trots bra och gripande och stunden spännande var det något i språket som inte fångade mig. En distans kanske som gjorde att jag tyckte berättelsen var plågsam. kluven. fick kämpa mig igenom den.

Ingrid Selnes

2014-12-30

En nyutgåva i fräsch översättning gjorde boken värd att läsa igen, minns mest ett slit med klassikerläsning i gymnasiet. Sara Danius' inledning sätter romanen in i sitt historiska sammanhang.

Inger Jonsson

2014-08-17

Målande beskrivningar.
Man kan förstå att denna otrohetsskildring skakade Flauberts samtid.

Den här boken var bra tycker jag så denna kan jag rekommendera

Malin Jansson

2014-07-12

Har oerhört svårt att bestämma mig för vad jag tycker om Madame Bovary. Den version jag läst är en prisbelönt nyöversättning och den har ett underbart engelsk språk. Fylls av ord ur ett äldre engelskt ordförråd fylls du av underbara begrepp du aldrig hört. Att historien blev en skandal när den kom är fullt förståeligt. Men sett ur dagens ögon blir historien inte den samma. I en tid när vi jagar starka och självständigasom bestämmer över sina liv framstår historien som svårbedömd. Trots det tror jag att allt för många inte lever så som vi vill att det ska vara. Men att förlora sig i tron att livet kan bli som i romanernas värld ...

Edwin Cole

2014-05-16

Hade tokhöga förväntningar och tyvärr så levde inte Madame Bovary upp till dem.

Hedvig Marklinder

2014-01-27

Hade alldeles för höga förväntningar på denna bok. Tyckte faktiskt inte alls om den. Emma Bovary är egoistisk och rent ut sagt skitjobbig vilket gör att jag får svårt att tycka om boken. Till språket är den väldigt långsam och bubblig på samma gång och frågan är var handlingen tar vägen? Boken var dessutom alldeles för lång för den knappa och tråkiga handlingen. Nä, platt fall här. Det som var roligt med boken är historien kring den, vilka reaktioner som väcktes då den gavs ut och vad den har betytt för litteraturhistorien. Det var även på något vis uppfriskande att läsa en bok där man faktiskt inte kunde identifiera sig med huvudkaraktären, även om jag föredrar att göra det, åtminstone lite grann.

Sara Bentfors

2014-01-24

Den här boken var lite väl långsam för min smak. Den hade tjänat på att kortas ner en tvåhundra sidor eller så. Jag kände heller aldrig riktigt att den grep tag om mig, snarare fick jag tvinga mig själv att läsa vidare. Emma är enligt mig ingen intressant karaktär alls, jag blir bara frustrerad av att läsa om hur naiv och egoistisk hon är.

rojo Z

2013-09-16

Intressant bok. Man har svårt att förstå idag att denna väckte skandal på sin tid.

Alissa Skazka

2013-08-20

Tack SR för att ni läser upp diverse klassiker - jag hade inte läst denna på egen hand. Boken är välskriven tycker jag, men väldigt ångestfylld!

Merja A

2013-08-14

En stark fyra får "Madame Bovary" av mig tack vare Philip Zandéns uppläsning.
Lyssnade som radioföljetong och tröttnade halvvägs. Tog upp lyssnandet för någon dag sedan och konstaterade att romanen är ju riktigt bra! En klassiker som jag rekommenderar.

Jakob Aspenström

2013-07-26

Mästerverk! Mästerligt berättad, svårt att sluta läsa, trots att det inte händer så mycket egentligen. Han skriver bara så bra

FranZone c”,)

2013-05-26

Ojämna känslo-svallningar, bitvis lysande person-kontakt men ibland för sega miljö-beskrivningar...

Lars B.

2013-04-08

Bitvis fantastisk, även om longörer med miljöbeskrivningar framför allt i andra delen drar ner slutbetyget en smula. Måste varit oerhört kontroversiell på sin tid. Skulle vilja skrika till karaktärerna: Gå i terapi eller skilj er!

Björn Ahlstedt

2013-02-04

Sid 227

Ulla Englund

2013-01-31

Madame Bovary är en sorglustig historia och jag är glad att jag har läst den. Mustiga beskrivningar, härligt ironiska karikatyrer.
Fler klassiker bör läsas!

Björn Ahlstedt

2013-01-30

Ej färdigläst ännu

sebastian wright

2011-11-02

En fantastiskt vacker och djup berättelse som skänker läsglädje både genom sitt broderande språk men även ur gripande människoporträtt. Bravo!

Kamali 

2011-10-11

Men herregud människa, sluta tyck så jävla synd om dig själv!

Sofie Petersson

2011-05-30

Jag tycker om boken men jag tycker inte om Madame Bovary. Hon framstår stundtals som rätt egostisk och jag kan inte låta bli att tycka synd om hennes halvtråkiga men älskvärda make Charles.

Lars Andersson

2011-05-16

En välskriven bok, som jag minns, att jag tyckte om ganska mycket. För mig en svag 3:a.

Elisabeth E

2011-04-15

Gillade den här väldigt mycket. I stil med Svindlande Höjder av Brontë. Kärlek i dess mest makabra form. Emma är en så intressant karaktär att läsa om.

Thomas Karlsen

2011-03-31

Den är så välskriven så det är en ren fröjd att läsa. En stillsam roman om stackars Emma som hyser för stora drömmar om den perfekta livsresan och som, naturligtvis, blir rejält kantstött efter vägen. Flauberts blick för detaljer i kläder, sociala koder och liknande gör att närvarokänslan blir oerhört hög. En klassiker med all rätt!

Ingrid Herrström

2010-09-08

Läst på franska i unga år, men mnnet är en historia som grep mig.

Liza Bolin

2010-07-23

Språkligt må det vara le mot juste, men allt som allt är den faktiskt ganska tråkig.

Madelene H

2010-05-22

Ja, den var intressant, men som många andra här också konstaterat var den inte väldigt spännande, ingen bok man (jag i alla fall) orkar sträckläsa. Intressanta karaktärer dock, gillade av någon anledning apotekaren.

Ally Regins

2010-03-05

Fastän att jag irriterar mig på Emma genom hela romanen så märker jag hur jag ideligen känner igen mig i karaktären. Temat är gångbart fortfarande då den i grunden beskriven en uttråkad kvinna som inte verkar veta vad hon vill.

C L

2010-02-02

Det känns bra att jag inte var den enda som föll i sömn av Flaubert. Besviken...

victoria westermark

2009-09-23

Läste den på franska, beskriver en intressant epok.

K G

2009-08-05

Kan läsa den om och om igen. Älskar boken!

Anders Söderberg

2009-07-10

Ett mästerverk! Vilket utomordentligt genomfört arbete, vilken detaljrikedom, vilken balans mellan humor och djupaste allvar och vilken skarpsyn av människan. Jag bara ångrar att jag inte läst den tidigare.