Lysande utsikter

Dickens, Charles

| 1905

Det här är en lättläst ljudbok! Pip bor i en liten by i England. Han är en fattig pojke utan föräldrar. Meningen är att han ska bli smed och gifta sig med någon i byn. Men plötsligt blir Pip rik. En helt ny värld öppnar sig för honom. Han och flyttar till London och lär känna den olycksaliga tant Havisham och den vackra Estella. Kan kärlek och pengar förändra en person? Är det lättare eller svårare att vara en god människa när man är rik? Lysande utsikter är en älskad klassiker av Charles Dickens. Johan Werkmäster har återberättat boken till lättläst.

W

Weronica

2022-10-09

Spännande barn och ungdomsbok

Min absolut favorit book från barndomen!

Jag tyckte att boken var bra därför att den är väldigt verklighetstrogen och det gillar jag när böcker är.

Mikaelita Bovalius

2020-02-02

Oliver Twist - tragik och ödets väg på 257 guppande sidor. Boken som ger ordspråket ”Den som gräver en grop åt andra, faller själv där i” ett litterärt ansikte. Denna bok snabbspolade jag mig igenom under gymnasietiden i skolbänken, på engelska. Jag minns att jag var förtjust i den, trots att jag inte ens läste hela. I dagens ålder av 32 år läste jag den igen, fast jag lyckades från pärm till pärm den här gången och dessutom i en svensk utgåva.

Den innehåller plus, den innehåller minus. Kanske ingen överraskningarnas bok. Nog förförde den mig mer som yngre. Den var mer mystisk då, nu kunde jag väl lite mer klarsynt lista ut en del tragik, men även en del finare bitar.

Den är skriven så att varje kapitel heter ett nummer och en lång rubrik fylld av ord på ord. Det kan låta som såhär: ”Fyrtiosjunde kapitlet - Oliver Twist finner en vän och får även en ny fiende och det går inte bra”. Rubriken talar ofta om både handling och hur kapitlet slutar. Bitvis charmigt, bitvis irriterande med ”spoilers”. Varje kapitel är väldigt kort, sådär kanske 4-7 sidor. Det passar utmärkt för nutidsmänniskan som kanske inte orkar ge mer tid åt ett kapitel. Eller till mig, som tyvärr lätt blir rastlös. Ibland räcker det med några sidor i taget.

Boken berättar om ett 1800-talets England, fyllt av misär, olycka, kriminalitet och orättvisa. Men där bor också kärlek och en del personers stora godhet som leder en ung människa rätt i livet. Ibland känns det som om Oliver Twist, bokens huvudperson, mer är ett ”fenomen” eller en ”symbolik” för att berätta om livet i London och om människors fagra öden, än om Oliver som en verklig person. Boken är skriven realistiskt, men ibland lurar man ju lite på logiken till varför alla dessa människor har ett sådant stort intresse för en liten pojke född på ett fattighus. Han är eländig och fattig, men hans historia verkar intressera och beröra alla. Detta får dock till Charles Dickens försvar även sina förklaringar på slutet, de flesta i alla fall.

Ibland är det lite väl många nya kriminella ansikten med. Sådana som Dickens nästan tror sig ha förklarat, men missat att nämna på ett djupare plan eller ens som mer än bara ett namn eller ökennamn. Inledningsvis försökte jag hålla koll, för att inte missa något väsentligt. Sedan ”lät jag det bara gå”. Jag fokuserade på berättandet, orden, de kriminella, de snälla och pojken.

Denna bok var stor på sin tid. Den är fortfarande en stor föregångare till den här typen av böcker. Även om det idag finns mängder fler att välja på i den här genren, med långt mer spänning och långt mer komplexa personporträtt. Men det kanske inte måste vara så himla mycket fart, fläkt och detaljer alltid heller. Allt behöver inte vara perfekt förklarat. Och nog tycker jag att Dickens klämde in massvis av spänning under de sista 70 sidorna, där ramlade minsann detalj på detalj in pladask. En fattig pojke räcker ibland för att underhålla ett litterärt intresserat sinne.

Hampus Mellgren

2019-03-06

Oliver Twist handlar om denna föräldralösa pojke vid samma namn. Hans mamma dör vid födseln av Oliver Twist och han hamnar på fattighus där han lever under tortyr, svält och utsatthet. En dag rymmer han och hamnar på gator av London där han lära sig konsten att leva som en ficktjuv under hans läromästare Fagin.
Oliver Twist handlar för mig mycket om utsatthet men på ett sätt hittar Oliver alltid någon trygghet i små saker. Boken handlar om att ifrågasätta handlingar som vi gör bara för att en auktoritet säger att det är rätt. Boken visar även på hur barn lätt rättar sig efter vuxnas auktoritet. Hur Oliver trots att han förstår att det är fel att stjäla saker, lyssnar till Fagin hur han på denna vägen ska bli en stor man. Boken beskriver ett segregerat London mellan fattiga och rika. Detta är en mörk historia om barn i utsatthet. Dickens skriver med ett vackert, rått och ärligt språk. "Ack, hur många av de ansikte som naturen har skapat finns väl kvar orörda för att glädja oss med sin skönhet! Världens oro, bekymmer och lidelser förvandlar ansikten liksom de förvandla hjärtan. Och det är endast då passionerna slumrar eller för alltid har förlorat sitt grepp som de mörka molnen försvinner och lämnar himlen klar."
"Varken lasten eller döden är begränsad till de gamla och vissnade. De yngsta och vackraste blir alltför ofta deras byte."

Philip Stenström

2018-07-17

Oliver Twist - Charles Dickens

Det är tidigt 1800-tal i England när en pojke föds. Den nyblivna modern avlider sorgligt nog i förlossningen och lämnar därmed den stackars pojken föräldralös. Barnet, som nu är föräldralös och klasslös, omplaceras av fattighusmyndigheten till ett fattighus. Här blir han omgående slungad fram och tillbaka i ett odrägligt och hämningslöst uppfostringssystem kantad av girighet och försummelse. Strax blir pojken utkastad och utspärrad vid förfrågan om mer mat för att sedan bli satt i barnarbete av kommunen. Därefter tar pojken sin flykt till fots - från hårda bestraffningar och glåpord - mot London där han bekantar sig med Jack “Filuren” Dawkins. Pojken, som är i desperat behov av mat och husrum, faller direkt i greppet av Londons gatugäng och dess ledare, Fagin. Stöld och ficktjuveri blir därefter vardag för en pojke som motsträvigt, med moraliska inslag, tar sig an en brottsligt leverne för mat och logi. Det är berättelsen om den stackars oskuldsfulla pojken, Oliver Twist.

Det är den klassiska berättelsen om den föräldralösa stackars pojken Oliver Twist. En romanklassiker av den välkända författaren Charles Dickens. Oliver Twist är en berättelse som präglas av smärtsam övergivenhet och svek. Bland ohederligt, skurkaktigt, omoraliskt folk behandlas Oliver Twist som gods av myndigheterna och gatugängen. Det är en berättelse som speglar Englands tid av social orättvisa och extrem fattigdom. En tid av försummelse och exploatering av föräldralösa barn. Med minnesvärda romanfigurer , som Jack “Filuren” Dawkins (Även känd som Räven i nyare utgåvor), den välkända skurken Fagin och den brutale Sikes, och rikt berättande skildrar Charles Dickens stunder av hjärtlöshet och hjärtskärande elände som frambringar djup sorg och mörker. Men samtidigt lyckas han också skildra stunder som präglas av ömsinthet och djup kärlek. Oliver Twist av Charles Dickens är en tidlös roman som förvånar och överraskar vid varje omläsning. Jag kan personligen aldrig få nog av den.

Agneta Sjöberg

2017-04-10

I love Charles Dickens! En mästare på att beskriva den lilla människans utsatthet i en tid då rika var rika och mäktiga och fattiga var fattiga och chanslösa... d.v.s precis som idag!

Sanna Carlborg

2014-03-04

Kurslitteratur. Början och slutet är lite spännande, men mitten förstör. Långrandigt. Många karaktärer som snarast är karikatyrer. Budskapet är varken särskilt klart eller lärorikt. Nja. Man kunde uppnått så mycket mer på så många färre sidor.

Estelle Strandmark

2013-07-21

Oliver Twist? Snarare Oliver Trist!

Sven Wifstrand

2013-03-10

Mitt betyg 4 avser utgåvan i Penguin Popular Classics som inte verkar finnas här.

emily lindqvist

2012-05-23

Förstår varför boken är en klassiker men kunde inte riktigt relatera till ngn av karraktärerna. Ska prova en till dickens så får vi se.

Marlene Olsson

2012-03-25

Klassiker

Maria Jönsson

2012-02-16

Så tråkigt och omständligt berättad historia.

Allan Lennerstad

2011-12-20

Läste den ett par gånger som ung. Stör mig aningen på att eftersom Oliver har en fin bakgrund, så måste han vara en fin pojke.

Frida W

2011-09-06

klassiker jag vet. men NEJ!

Sofie Petersson

2011-05-13

Oliver Twist består av flera olika karaktärers tankar och planer, vilket gör hela historien mer levande men jag saknar ändå fattigbarnets funderingar. Oliver Twist är en härlig men småsorglig historia om en olycksdrabbad pojke som till slut hittar lyckan. En del skottlossning, några skedar inbrott, en näve skurkar, en deciliter hjältar, två matskedar överraskningar och naturligtvis huvudingrediensen Oliver Twist utgör den spännande finalen i denna klassiker. Formuleringarna, de målande beskrivningarna av karaktärerna och den drivande historien är lysande.

hampus oskarsson

2011-02-14

den är mycket bra

Pia Stendahl

2011-02-13

Det var evigheter sedan jag läste Oliver Twist och det enda jag minns är hur han hamnar i klorna hos Fagin men resten och fram för allt slutet har jag helt glömt.

Jag tycker mycket om boken. Det är intressant hur Oliver både hamnar så totalt i klistret och finner lyckan utan att han själv egentligen har så mycket med det att göra. Det är med andra ord inte hans fel att han hamnar i trubbel och det är inte hans förtjänst att han kommer därifrån.

Dickens är en satirens mästare och här gör han även lysande på karikatyrer.Flera av karaktärerna i Oliver Twist känns som karikatyrer.

Dickens är i Oliver Twist väldigt samhällskritisk. I bokenär han mycket kritisk till hur de fattiga barnen behandlas av myndigheterna.

www.bokbrus.se har jag skrivit fler bokrecensioner.
/Pia

Sofia Åkerberg

2009-11-01

Dickens kan verkligen hantera sina cliffhangers och osannolika sammanträffanden men just den här blev lite långrandig på sina ställen. Alla karaktärer är fullödiga (utom kanske de godaste symptomatiskt nog) men Pips moraliska resa är ju ganska förutsägbar. Den lilla plottwist som är inlagd precis innan slutet känns också väldigt onödig.

Sofia Carlsson

2009-10-04

vi skulle läsa den i skolan, jag tyckte verkligen inte om den och läste inte ut den, bara sista sidan för att få godkänt. Förstår inte vad som är bra med den, alls.

Karolina Öström

2009-06-18

Det var ju inte alls synd om pojken. Större delen av boken levde han gott hos de två kvinnorna.