Lyft på fliken: Kurragömma med tigern

Taplin, Sam

Lek kurragömma med tigern och de andra djuren! Var har de gömt sig? Lyft på flikarna och se om dukan hitta dem. Interaktiv och rolig bok.

Detta är en kurragömma-bok för de yngsta barnen med ett lekfullt upplägg och massor av färg.
I bokens början så drar tigern igång kurragömmalekn och börjar sen leta efter elefanten.
När vi lyfter på fliken hittar vi mycket riktigt elefanten som plaskar i vattenhålet. På nästa sida är det istället elefanten som är den som letar efter sengångaren. På så vis fortsätter det, den som hittades senast får leta efter nästa djur fram till sista uppslaget.
Då ska de äntligen få leta efter tigern som startade allt. Men när vi vänder upp fliken - så är tigern inte där!
Här får vi istället se hur alla tidigare djuren hjälper till att leta efter tigern. Och mycket riktigt - fliksystemet har ändrats och vi behöver nu vika upp ännu en flik för att hitta tigern!
En rolig twist som skapar extra förväntan.

Detta är kanske inte den mest nyskapande boken som gjorts men jag gillar den. För varför är upplägget inte direkt nytt? Jo, för många av de yngsta barnen uppskattar upplägget med kurragömma, flikar och djur. Det är roligt helt enkelt och det som är roligt skapar läslust inför framtiden. Det gillar vi!
Jag gillar också att det är en del lite mer ovanliga djur i en bok för de yngsta. Exempelvis sengångare och organgutang.

Jag uppskattar också boken färgstarka illustrationer som lockar och väcker intresse. Denna bok ska helt klart få flytta in på min förskola!