Lyckostigen

Fredriksson, Anna

| 2012

Johanna bor på Lyckostigen. Men så särskilt lycklig är hon inte. Som ensamstående mamma till två tonårsdöttrar kämpar hon för att få ekonomin att gå ihop och kan inte låta bli att känna sig avundsjuk på exmaken Calle som har startat ett nytt liv. Calle har lämnat småstaden för Stockholm. Han har gjort karriär och gift om sig med den välutbildade Fanny. Men hur han än försöker känns det inte riktigt som om han passar in i sin nya miljö. Fanny får ständigt försvara sitt val av make inför sina vänner. De anser att hon och Calle inte passar ihop. Hon blir allt mer osäker. Har de rätt i sin omtanke, borde hon lämna honom? Eller är de bara avundsjuka? När Johanna vinner en storvinst på...

2023-05-03

Stark 2:a

k a t j a H

2015-08-07

Lättläst och lite sådär mysig. Ingen jättehöjdare kanske men ibland behöver jag lite mer lättsmälta böcker.

2015-01-15

Småbanal och lättläst, men ändå en härlig känsla. Du får vad du förtjänar. Och relationer är komplicerade.

Katarina Nord

2014-10-26

En tunn historia som känns lite väl osannolik. Dock finns det vissa saker som är berör som t ex utanförskap och mobbing, jag tycker den förra boken Sommarhuset var betydligt bättre.

Anna Hedenstedt

2014-10-11

Sista tredjedelen var inte lika bra som starten. Blev lite besviken på slutet.

M E

2014-09-07

Brist på annat så går väl denna boken an.

Marilyn Mansilla

2014-08-04

Jag förstår inte varför så många har skrivit att historien är trovärdig. Det tyckte jag inte alls. Jag tyckte inte heller att mina frågor blir besvärade heller. Det finns bättre romaner!

Pernilla Engström

2014-07-28

En riktig feelgoodbok, bra bok.

2014-06-22

Jag tycker att hon skriver bra och jag har som vanligt svårt att släppa hennes böcker. Tyckte dock inte att denna var lika bra som Sommarhuset och Augustiresan. Om du väljer på Augustiresan och denna, så tycker jag du ska ta Augustiresan. Men...jag kommer fortsätta läsa allt hon skriver! Hennes böcker går inte att släppa och hon är ett proffs när det handlar om att fånga upp nyanser i tankar och känslor. Anna Fredriksson är grym!

Marina Trenkoska

2013-09-13

Mysig.

Ullis N

2013-08-15

Jag gillar relationsromaner och allt behöver inte vara tung litteratur, men det här var för mycket av en lättviktare och dessutom blir man som läsare alldeles för skriven på näsan.

eva arkelid

2013-03-29

liksom hennes förra bok så finns det en känsla av hopp och framtidstro trots det tunga bagaget som en del bär med sig. Jag mår bra av att läsa hennes böcker.

Jennie Arwin

2013-03-04

Helt ok, man ville definitivt veta gur den slutade, men kanske lite väl otroligt att vinna 20 milj. Det får inte gå till överdrift i romaner för min del.

Karl Nordlander

2013-01-07

Anna Fredriksson är på väg att bli en av mina favoritförfattare. Hon är en verkligt god berättare.

Lyckostigen är ett stycke lättläst och rolig romankonst, en välskriven och underhållande psykologisk roman om hur det nya klassamhället Sverige ser ut.

Anna Fredriksson är ganska ohämmad av genrekonventioner och lånar gärna grepp från underhållningsromanen eller från 1800-talets stora mästare. Och alla författartekniska redskap sitter som gjutna i hennes hand. Jaa, den här tjejen kan mycket väl bli 2010-talets stora litterära utropstecken!

Carin Lundberg Papp

2012-11-23

Så bra! Läs den!

Eva Jacobson

2012-11-09

Svag 2:a. Besviken då hennes debutbok var bra. Denna bok kändes aldrig verklig. Ingen feelgood heller.

Anna-Karin Marklund

2012-11-04

Gillade boken lika mycket som Sommarhuset. Skulle gärna ha vilja att den var lite längre så att man fick veta hur det gick.

2012-09-27

Egentligen ingen märkvärdig bok. Den är enkel och lättläst. Men jag gillar sättet den är skriven på. Mysig.

Anna-klara Akar

2012-09-24

Jag är ju ingen läsare av relationsromaner. För mig är sådana lika mycket fiktion som vampyr eller älvböcker.

Därför är jag kanske inte rätt kvinna att bedöma. Men Lyckostigen... Det här var väl inte särskilt bra? Frånskilt par med tonårsbarn, mobbing, ny relation lite moraliska dilemman på jobbet. Tja. Men inte blir personerna särskilt intressanta eller mångfacetterade. Klyschigt som Hip Hip eller kvarteret Skatan fast utan humor. En vag gåta, en omtumlande händelse lika med en lottovinst som blir en katalysator. Min reaktion är....lottovinst är overkligt... Ett nödgrepp att ta till.

Lyckostigen är inte tillräckligt nyanserad för att säga mig något om livet. Den är inte heller tillräckligt snygg genomförd för att jag ska njuta estetiskt, och den är inte tillräckligt feelgood overklig elegant för att jag ska nöjesläsa den. Fick kust en tvångstanke att den säkert får pris. Jag kan i varje fall inte komma på en enda anledning till varför man skall läsa sen. Förlåt Anna F.

Jenny Hjärtberg

2012-09-03

Den var nästan värd en femma i betyg. Jag blev totalt uppslukad av berättelsen och var kunde inte lägga ifrån mig den. Riktigt bra!

Gunilla E

2012-08-22

Kanske 3 . väcker många tankar - vad är lycka?

Anna Christensen

2012-07-08

Mycket välskriven och trovärdig berättelse. Anna Fredriksson har en förmåga att beskriva personer, händelser och platser så man hamnar mitt i. Att dela boken i de tre huvudpersonernas egna perspektivet var mycket effektfullt.
Min absoluta favoritgenre!

Emeli Backström

2012-07-04

Fina karaktärsbeskrivningar och tänkvärt tema. Vad är lycka? Pengar och status?

Merja A

2012-07-04

Hur reagerar man om man vinner en större summa pengar? Om man har vänt på slantarna innan kan det ju till en början vara befriande att slippa ekonomiska bekymmer. Anna Fredriksson har återigen skrivit en bra relationsroman med flera "välutvecklade" karaktärer.

2012-07-04

Läste Anna Fredrikssons debutroman “Sommarhuset” för ungefär ett år sedan, och jag tyckte mycket om den. Här är en länk till min recension av den.

Nu har jag läst Anna Fredrikssons andra bok “Lyckostigen” och jag tyckte att den var minst lika bra.

En mycket bra relationsroman var det. Och jag tyckte om hur boken var upplagd. Den var i fyra delar, en för Johanna, en för Calle, en för Fanny, och så den fjärde och sista delen var gemensam för dom alla tre.

Boken var lättläst och fängslande, och jag kan verkligen rekommendera den.

Första boken, Sommarhuset, tyckte jag var mycket bättre. Denna bok upplevde jag som lite rörig och berättelserna kunde ha utvecklats mycket mer!

Maria Klamas

2012-06-24

Hade turen att få denna bok av boktipset.se för att delta i deras twitter-bokcirkel... ett spännande upplägg, jag älskar verkligen att diskutera böcker!

Tog den till mitt hjärta... inte för att den är den absolut bästa jag läst, men den är vardagsenkel och trovärdig och pratar mitt språk, det räcker för mig... Läste sommarhuset förra året, var inte helt begeistrad, men denna är bättre... ovanligt upplägg, bra trådar som knyts ihop... upplägget att presentera en person i taget funkar oxå... Handlar om en fd familj, mamma pappa barn och deras nya liv och deras historia... och hur detta vävs samman och hur då påverkar nu men samtidigt inte ska låta nuet styras fullständigt utan hur vi kan skapa alternativa framtider, vi är inte för evigt dömda att leva utifrån omständigheter, vi inte bara påverkas utan vi påverkar oxå!! Visst presenteras en del klassmässiga schabloner, men de är inte helt galna är de??