Lyckliga i alla sina dagar: Om pengars och människors värde

Björk, Nina

| 2012

I Lyckliga i alla sina dagar för Nina Björk en diskussion kring de senaste årens politiska och ekonomiska utveckling i Sverige. Det handlar om pengar. Det handlar om människor. Vilka är deras värden? Vilka är deras värderingar? Och vad händer när själva människolivet blir en fråga om förtjänst? Människan och drömmarna "De senaste åren har jag känt det som om samhället, kulturen och ekonomin vill lära mig att ställa en och samma grundläggande fråga inför varje situation i livet: What's in it for me? Vad tjänar jag på det här? Man kan kalla det egoism. Eller ekonomism, tendensen att alltid räkna. Samtidigt ser jag andra förhållningssätt. Samtidigt lever jag med altruism, kärlek, solidaritet. Allt finns där. Samtidigt. Och jag vill gärna bringa lite reda i det. Försöka förstå vilka slags människor vi uppmanas att vara och vilka vi är och blir.""Jag har en dröm", sa Martin Luther...

Anna-Karin Larsson

2017-11-17

Konsumismen, den kräver att alla handlar mer idag än de gjorde igår. Har även sett Nina Björk föreläsa kring boken och dess otroligt viktiga ämne.

h4l h4rtl3y

2016-02-24

viktig viktig viktig
väl berättat - när väl första kapitlet är över
ser samband, ristar in, kritisk penna
mycket mycket bra

Evelina M

2015-02-01

Välformulerad kritik av det kapitalistiska ekonomiska systemet och det beräknande subjekt som formas av detta. Viktiga insikter om att det sk offentliga är sammanflätat med det sk privata, att ett konkurrensinriktat samhälle sannolikt också formar konkurrensinriktade subjekt och att detta ofrånkomligen spiller över på våra relationer och vårt känsloliv. Den essäistiska formen är effektiv och inbjuder till sträckläsning, iaf om man som jag är svag för subjekt som begär en annan, mer människovänlig och livsbejakande, ekonomisk ordning än den förhandenvarande.

Åsa Ottosson

2014-12-21

Modigt att argumentera för planekonomi och en sund syn på den olösliga ekvationen ökad tillväxt -hållbart samhälle. Tyvärr spretigt innehåll; en bättre struktur hade lyft boken. Vissa tankegångar tycker jag också drivs in absurdum; det snackas, spånas och spekuleras
för mycket för min smak.

emilie johansson

2014-04-22

en av de bästa böckerna jag läst. de ekonomiska argumenten ifrågasätts på ett sätt jag tycker om och fokuserar istället på hållbarhet och relationer framför pengar och ja, jättebra bok som alla borde läsa för att få rätt fokus.

Lenita Åberg

2014-01-02

intressanta formuleringar, men för mycket taget från andra böcker.

Solveig Lindkvist

2013-12-12

Intressant tema men så fruktansvärt tråkig! Orkar inte läsa ut den.

Camilla Nilsson

2013-11-01

Sant, väldigt sant. Och därmed väldigt viktigt.

Maria Blomkvist

2013-10-22

En väldigt tankeväckande bok som gav upphov till ett stort intresse hos mig att läsa och diskutera vidare kring det ekonomiska system vi lever i samt dess konsekvenser.

Florian Wendorff

2013-10-01

En nödvändig bok när kapitalismens brister är uppenbara men när det ändå inte händer en avgörande förändring. En del nya tankar fanns som jag tyckte var intressanta. Men annars var jag bekant med det allra mesta eftersom jag hade sett/hört/läst det någon annanstans. Därför bara en 3a.

Anna Lindström

2013-04-27

En sån där bok som alla borde läsa. För att tänka till lite och diskutera. Fasen, vad hon är smart Nina Björk!

Lotta Karlsson

2013-04-03

En så viktig bok, och så svår. Vi måste ju vända skutan men hur? Läs den!

Sofia S

2013-03-15

NinaBjörk formulerar sånt som jag känt i magen ett tag, men inte fått ordning på i tankarna. Uppskattar det.

Klara Ahlersten

2013-02-21

Många tänkvärda saker tas upp men det känns ibland som det än en dagbok en läser då texten är aningen ostrukturerad och tanke-bajsig

Akiko -

2013-02-19

underbart bra skriven - precis en lagom nivå för att varken vara uteslutande eller förenklande. det enda som gör att det inte blir en femma är den något hoppiga strukturen och bristen på en lite mer tydligt skildrad utopi (vilket i och för sig kan vara medvetet för att fler ska kunna känna sig hemma i bokens slutsatser)

Annika Winning

2013-01-25

Läs den och prata om den med alla du känner! Viktiga saker om livet och världsordningen.

Viktoria Andersson

2012-12-15

Svar till FranZone c",) och Maria Eriksson: Alternativet - utopin - är PLANEKONOMI.

Nanna Naumann

2012-12-12

Jo, jag tyckte om den. Den var på en behaglig nivå, och jag höll lagom mycket med och lagom mycket inte med för att boken skulle vara intressant.

Jessica Bengtsson

2012-12-06

Fantastiskt bra bok som gav mig en rejäl tankeställare om vilka val vi faktiskt har i livet.

Jakob Nylin

2012-11-04

Nina Björks penna är rakbladsvass.

Maria Eriksson

2012-10-13

Jag gillar Nina Björk för att hon ifrågasätter ekonomismens nödvändighet och vänder på begreppen. Den gav mig många tankar om hur vi lever. Men vad är alternativet till tillväxthysterin? Det har hon inte heller något svar på.

FranZone c”,)

2012-10-10

Vasst ... men var är utopin!?

Karl Sandberg

2012-09-30

Tack igen Nina för en mycket läsvärd bok som kommer rekommenderas till alla bekanta!