Lyckliga gatan

Marklund, Liza

| 2013

Intrigen är genomarbetad och spänningen håller. Lyckliga gatan är en av Marklunds bästa deckare på många år. Sydsvenskan En kall och blöt majdag hittas riskkapitalisten och före dettariksdagsmannen Ingemar Lerberg torterad och medvetslös isin fashionabla villa utanför Stockholm. Hans hustru Nora ärspårlöst försvunnen. På Kvällspressen får Annika Bengtzon i uppdrag att skriva omfallet samtidigt som hennes privatliv är i gungning. Hon levertillsammans med sin nya kärlek och hans barn samtidigt somhon delar vårdnaden om sina egna barn med ex-maken. Detfungerar inte smärtfritt. Tidningens chefredaktör Anders Schymanhamnar i blåsväder när anklagelser riktas mot honom omdet reportage som många år tidigare gav honom Stora Journalistpriset.Och medan Ingemar Lerbergs hamnar i allt djupare koma ochkritiken mot Anders Schyman växer, framträder en allt tydligarebild av något väldigt mörkt och förljuget...

Lars Ståhl

2015-11-09

2015-09-26

Det här är den tionde boken om Annika Bengtzon och jag har läst de andra nio med mycket nöje. Trots att jag ibland retat mig tokig på hennes egoistiska syn på livet och den ojämna kvaliteten på böckerna. Generellt kan man dock säga att jag tyckt mycket bättre om de senare än de tidigare. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/09/lyckliga-gatan-av-liza-marklund.html

2015-09-21

Marklund fortsätter rutscha utför med Annika Bengtzon-serien. Detta var för rörigt, för ospännande och med en synnerligen otrevlig och osannolik skildring av Bengtzons före detta och pappa till hennes barn.

Katarina Nord

2015-07-31

Efter Du gamla du fria tänkte jag inte läsa fler böcker om Annika Bengtsson, men jag är glad att jag ändrade mig, boken har ett bra tempo och växlar bra mellan olika personer. Jag uppskattar att det inte finns några riktiga helgon bland huvudpersonerna som gör allting rätt hela tiden. Marie Richardssons uppläsning passar perfekt till. Ser fram emot att läsa den sista boken!

Pernilla Nilsson

2015-07-25

En väldigt svag trea. Godkänd men inte mer. En ganska intetsägande historia, och jag bestämde mig där och då för att Liza har gjort sitt för mig. Det finns så många fler bättre svenska författare!

2015-03-03

Läser numera väldigt sällan deckare, men fick denna i julklapp av pappa så... :)
Kommer definitivt inte att bära med mig historien, men det finns meningar i denna bok (som egentligen inte berör handlingen) som jag kommer att minnas.

Maria Larsson

2015-02-25

Den här är bra. Faktum är att "Lyckliga gatan" nog är det bästa Liza Marklund skrivit om Annika Bengtsson sedan de två första böckerna i serien.

Den före detta riksdagsmannen - och numera riskkapitalisten - Ingemar Lerberg hittas mycket svårt torterad och medvetslös i sitt hem på Solsidan. Hans unga hustru är försvunnen och Annika Bengtsson får i uppgift att gräva i fallet.

Samtidigt är hennes chefredaktör på Kvällspressen - Anders Schyman - utsatt för ett mediadrev där han anklagas för att ha ljugit om en historia som utspelat sig tjugo år tidigare.
Har dessa händelser någonting med varandra att göra?

Det är rysligt spännande. Marklund ägnar inte tid åt meningslösa utsvävningar. Hon piskar på sin berättelse, det går undan, styckena är korta och hon ser till att alltid ha läsarens fulla uppmärksamhet. Intrigen är så skickligt uppbyggd men mot slutet händer det någonting. Det känns som om hon tappar fokus. Trådarna som ska knytas ihop börjar istället att spreta åt olika håll och min läsupplevelse slutar med en besvikelse. Det var ju så bra i början!

Nu återstår bara en bok om Annika Bengtsson. Och det kanske är en bra idé att avsluta serien där. Jag tror Marklund behöver nya utmaningar.

Maria Larsson

2015-02-25

Det börjar ju så bra. Bättre än på mycket länge i Bengtsson-serien. Men någonting händer på slutet och jag blir besviken.

Maria Jacobsson

2014-12-26

Spännande och en bra intrig, men boken lämnar mig med flera frågetecken och det känns inte som att säcken knöts ihop ordentligt.

Susanne Honkanen

2014-08-08

Intressant fall och spännande. Lite olik hennes tidigare böcker.

Inger Jonsson

2014-04-27

Man förskräcks över all ondska. Hemskt att en del av det förekommer i vekligheten. Bra intrig.

A H

2014-03-08

Ganska bra men man skulle vilja veta mer.

Y

Yngve Carlsson

2014-03-08

Liza kan sluta skriva böcker när dom bara blir sämre och sämre, hon platsar inte ens på topp 20 av nordiska deckarförfattare längre. Synd hon började bra.

Anders And

2014-03-05

Om jag läser en donna Tartt kan jag gå med på slutet. Men sorry, Liza, det är inte bollplanenen för en Nordic Noir. Läser man en deckare av det här slaget vill man få det man vill ha. Sista jag läser med Marklund, om hon inte rättar in sig, eller lyfter sitt författarskap rejält.

Karin Lundberg

2014-02-10

Känner mig lurad på slutet. Fram till upplösningen var den faktiskt helt okej!

Kerstin Hellgren

2014-01-26

Långtråkig. Inte alls som hennes tidigare!

Heidi T

2014-01-25

Bättre än förra boken. Men varför måste alla brott i böcker nuförtiden vara så brutala, fick hemska bilder i huvudet under läsningen.

Lina Zackrisson

2014-01-23

Ingen av karaktärerna är tydlig eller intressant för mig, men bara för att jag ändå läser klart boken får den en tvåa.

Marita Ryen

2014-01-13

Spännande men ingen bladvändare.Slutet känns lite hastigt ihopsvängt.

2013-11-27

Jag antar att den är välskriven, men samtidigt seg och genomtråkig. Verkligen inte någon bok att hurra för!

Ingela Nyström

2013-11-10

Ruggigt spännande från samhällets andra sida...

Jan Svensson

2013-10-22

En av Marklunds bättre på senare tid. Inledningen är otäck men sedan handlar mera om Annika Bengtsson et al's liv och själva historien kommer nästan bakgrunden.

My.loved.books

2013-10-15

Konstigt, men jag blir ALDRIG besviken på Liza Marklund!

2013-10-09

Betyg: 4,5 av 5.

Jag har läst alla böcker som Liza Marklund har skrivit, både alla böckerna i serien om Annika Bengtzon, och även hennes övriga böcker. Och jag har också även tyckt mycket om alla hennes böcker.

?Lyckliga gatan? är den tionde boken i serien om Annika Bengtzon. Och den var precis lika bra som dom övriga tidigare böckerna.

Jag gillar verkligen Liza Marklunds sätt att skriva. Och jag tycker mycket om Annika Bengtzon och dom övriga karaktärerna i boken.

Handlingen i den här boken var spännande, och kändes trovärdig. Boken hade ett skönt flyt, och jag hade svårt att lägga den ifrån mig.

Boken är avslutad, men ändå så känns det som om det kanske kan komma en fortsättning på den.

Gillar ni Liza Marklunds tidigare böcker, så ska ni definitivt läsa även den här boken. För jag tyckte att den var mycket bra, och rekommenderar den varmt.