Lycklig den som Dunne får

Vad gör man om ens allra bästa vän bor i en annan stad och de vuxna inte förmår ordna så att man får ses på lovet? Man får ordna något själv! Träffsäkert, spännande om bergfast vänskap.Det är sportlov och Dunnes pappa åker till Rom utan att ta henne med sig. Dunne är lite ledsen för det, men hon vill hellre resa till Norrköping där Ella Frida, hennes bästa vän, bor numera. Dit längtar hon mer än någon annanstans.Tyvärr är det ingen som fattar det. I stället får hon vara hos mormor och morfar i Hjorthagen där hon börjar lovet med en liten ensam skidtur. Knappt har Dunne gett sig iväg förrän hon kommer på en sak: Ella Frida fyller år i början på sportlovet! Då måste hon ju ha en present! Dunne vet genast vad det ska bli. Snabbt skidar hon tillbaka."Finns det någon som kan köra mig till Norrköping?" flämtar hon. Olyckligtvis går det inte den dagen, inte på några villkor kan mormor...

Dunderbra!

Dunderbra!

2021-12-15

Dunne ska åka till Ella Frida utan att hon vet. Men det går fel.

Den här boken handlar om att Dunne får åka tåg själv från Stockholm till Norrköping. Hon ska åka till sin bästa kompis Ella Frida och vara en födelsedagspresent. Allt går jättebra men när hon kommit fram så är inte Ella Fridas mamma där. Hon går in och sätter sig en stund en väldigt lång stund men ingen kommer. Dunne ringer till Dunne pappas tjej som kommer. Dunne vet inte vad hon ska göra till slut får hon åka hem igen, hon hade kommit en dag för tidigt. Hon mår också dåligt och blir sjuk.
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Noomi

2021-10-12

Dunne åker tåg själv till Norrköping.

Dunne åker tåg till Norrköping alldeles själv. Men när hon kommer fram finns det ingen där. När tåget hem avgår från perongen ser hon något ut igenom rutan

Å

År 4 Ekhagsskolan

2021-09-24

Undersök!
Beskriv huvudpersonen: Hon har rätt så långt blont hår, en liten tofs i håret och ett pannband där det står bästa presenten, är gul och blå.

När och var utspelar sig handlingen:
Det utspelar sig i Norrköping.
Vilken genre passar boken in i? (fantasy, äventyr, skräck, humor, deckare, vänskap, kärlek, sport, fakta):
Jag tror det är äventyr men är inte helt säker.
Beskriv!
Berätta vad boken handlar om. Fokusera på bokens problem (det som händer). Avslöja inte slutet:
Dunne skulle gå till Ella Fridas kalas. Ella Frida bor i Norrköping. Så Dunne åkt tåg själv till Norrköping. Men Sonja skulle hämta henne, Sonja är Ella Fridas mamma. När hon var framme väntade hon på Sonja. Sedan kom det två killar och en svart hund och tog hennes mobil och var elaka mot henne. Dunne gömde sig bakom sin väska och då…..
Gissa!
Kom på en fortsättning till boken:
Att Dunnes mormor kommer boka ett till tåg till Dunne och att Sonja kommer och hämtar henne. Och Dunne kommer vara med på Ella Fridas kalas.

bra bok men vad är det som är så lyckligt

My.loved.books

2020-06-26

Om gammal och nyfunnen vänskap. När kärleken inte visar sig från sin bästa sida. Men trots det levereras en ros...

Det här är den sjätte boken om Dunne och den är precis lika spännande som dem tidigare.

I den här boken får vi träffa Dunne som återigen flyttar hem till mormor och morfar. Hennes pappa är deprimerad efter en händelse och därför vill han åka till sin mamma som bor i Italiens huvudstad Rom.

Dunne blir ledsen och förstår inte varför pappa måste åka; dessutom att Dunne inte får åka med och träffa farmor. Hon bestämmer sig då för att överraska bästa kompisen Ella-Frida på födelsedagen. Den stora frågan är hur kommer hon dit? En annan fråga är vem den hemliga beundraren är som vill lämna en röd ros till Dunne?

Illustrationerna är som vanligt Fantastiska; Eva Eriksson är en Favoritillustratör!

Malin Öhman

2018-10-14

Min dotter, 7 år, älskar böckerna om Dunne! Nu hoppas vi verkligen på att det kommer en fortsättning!