Lycke

Bley, Mikaela

| 2015

"Döden, döden, döden ...", viskade Ellen och fingrarna började frenetiskt knäppa. Men det var redan försent. Kranen var vidöppen. En kall och regnig fredag i maj försvinner 8-åriga Lycke spårlöst från Kungliga Tennishallen i Stockholm.På TV4, ett stenkast därifrån, vill man vara först med nyheten - om inte annat, skapa nyheten - och kriminalreportern Ellen Tamm får uppdraget att följa fallet. Ellen blir som besatt av sökandet efter Lycke, som ju längre tiden går känns alltmer hopplöst. Frustrerad över korrumperade poliser, de frånskilda föräldrarnas märkliga beteende och kollegornas gliringar, försöker hon kontrollera sina känslor och hantera situationen professionellt. Men fallet påminner henne alltför mycket om en liknande händelse, en händelse som ligger henne mycket närmare, och hon dras in i en härva fylld av familjehemligheter, lögner och svek som tvingar henne att konfrontera...

Maria Jacobsson

2022-07-26

Första boken med Ellen i huvudrollen, en reporter på TV4, som har ett jobbigt förflutet som hon inte bearbetat alls. Boken är lättläst och man läser gärna vidare för att få reda på vad som hänt, vilket avslöjas i lagom stora småportioner så att spänningen upprätthålls. Jag ser fram emot att läsa nästa bok i serien!

En bok med spänning, sorg och kärlek. Rekommenderas att läsa!

Johanna Åberg

2019-08-29

En fantastiskt bra bok som är spännande från första till sista sidan!! En riktig bladvändare!!! Kommer definitivt att fortsätta läsa alla författarens böcker!

Terese

2019-06-28

Bokläsaren

2018-03-19

Har hört mycket gott om denna bok och har sett fram emot att läsa den. Fastnade från sida 1 och kunde inte läggs ifrån mig boken. Skrivsättet är rappt och bra uppbyggt. Jag listade väldigt snabbt ut vem den skyldiga var men det gjorde inget just pga skrivsättet. Ser fram emot Liv och Louise.

Jessica Andersson

2018-01-29

En bok man sträckläser för att få veta hur den slutar! Extremt gripande.

Bojsan

2017-12-17

Jag slukade denna bok direkt. Kom in i den efter tre sidor och tycker att Bley skriver på ett elegant men rysligt sätt. Det är lätt att leva sig in i huvudpersonens känslor och ageranden och obehagligt när barn är mordoffer. Rekommenderar varmt!

Caroline Louise

2017-02-05

Storyn är bra men jag retade mig lite för mycket på karaktärerna i boken som inte kändes fullt så verkliga. Trots detta så sträckläste jag boken under en kväll för "jag måste få veta hur den slutar" känslan infann sig ändå efter halva boken. - En lagom lättläst vanlig deckare helt enkelt.

Erica S

2017-01-01

en helt ok bok

Marina Pedersen

2016-10-10

Bra

Jonna

2016-03-04

Ingen höjdare alls. Vissa partier var ok därav en tvåa men annars väldigt platt. Oväntat slut dock men gjorde den ändå inte bättre.

Karin Löfstrand

2016-03-01

160223: En svag tvåa då det var en bok som inte gav mig något förutom irritation. Slutet kändes snabbt ihopsatt och karaktärerna var spretiga.

Erik Olasson

2015-12-15

En spännande och gripande historia berättad i ett högt tempo. Jag ser fram emot att få följa huvudkaraktären Ellen Tamm i fler böcker framöver.

Per Harbeck

2015-11-21

Bra debut. Spännande och gripande berättelse. Men upplägget är lite väl simpelt.

Mia L

2015-10-01

Gillade inte alls den här boken, fick tvinga mig att läsa ut den. En tunn story, bleka karaktärer och ett banalt språk!

Kim M. Kimselius

2015-05-30

En spännande berättelse om ett barn som försvinner. Inte speciellt ovanlig berättelse, men ändå fängslande. Mördaren är inte den jag hade förväntat mig. Klart läsvärd!

Anna De Geer

2015-05-14

Helt otrolig bok!!!

2015-05-13

Trots att man väldigt snabbt inser vem som begått brottet och varför så är det en bra historia. Dessutom lämnar den en eftersmak och kanske en påminnelse till alla att faktiskt se barnen vi har runt oss. Se dem.

Sofia Borgblad

2015-05-13

Fantastiskt bra och spännande bok. Kunde inte sluta läsa.

susanna falken

2015-05-12

Så spännande bok!!! När man väl börjar kan man inte sluta.

Missa inte årets bästa bok!
När du börjat läsa den så kommer du inte kunna sluta!

annsofie Axelsson

2015-05-10

Detta är en av de bättre böcker jag läst. Den har allt. Man flyger genom lättlästa rader med ett skönt flow och vill bara ha mer. Språket är skönt och behagligt. Huvudkaraktären Ellen gillar man direkt och man blir hela vägen nyfiken att få veta mer och mer om denna coola kvinna. Jag gillar att författarinnan blandar det förflutna och historier bakom de olika karaktärerna med nuets hets att finna försvunna flickan Lycke.

Boken har ett djup och handlar om så mycket mer än bara jakten på Lycke. Den går till botten med frågor som ensamhet och vad det kan göra med en människa. Den berör starkt frågan om utanförskap och bristen på kärlek. Egoism. Rädsla. Pengar. Svartsjuka. Sorg. Men också om vad en människa kan vara beredd att göra för just kärlek. En riktigt bra bok som iallafall hos mig väcker otroligt många känslor till liv. Den har ett spännande upplägg med en sorglig ton, dock inte på ett sätt som blir svårt för läsaren att ta in. Tvärtom öppnar det upp för någonting nytt. Läs den så förstår du. Rekommenderas varmt!

Jag tycker att boken var spännande från första till sista sidan. Väldigt gripande eftersom en liten flicka är inblandad, även om det är en fiktiv historia. Däremot är jag inte så väldigt förtjust i huvudkaraktären, Ellen, som jag tycker beskrivs som väldigt mörk och dyster. Hoppas det lättar upp i kommande böcker som jag så klart gärna vill läsa.

När ett litet barn försvinner även om det är en fiktiv kriminalroman så känns det hemskt, när man dessutom får reda på hur Lycke haft det innan med sin familj, ja, då blir man beklämd. Ellen Tamm har också något mörkt och mystisk som förföljer henne. Det får man också reda på senare i boken.
Jag tycker det är en bra debut, kanske inte upplägget är så originellt men jag gillar att det är en kriminalreporter istället för en polis.Ellen Tamm är en person man blir förtjust i , hon bryr sig och hon ger inte upp. Jag vill gärna läsa mer om Ellen Tamm

2015-03-29

Det här var en mycket bra kriminalroman, skriven av en debuterande författare.

Jag tyckte att boken var både spännande och lättläst. Den var inte helt förutsägbar. Och jag tyckte mycket om karaktärerna i boken, framförallt huvudpersonen kriminalreportern Ellen Tamm.

Det här är den första boken i en planerad serie om journalisten Ellen Tamm, och jag ser fram emot att följa henne framöver.

Historien i den här boken, som handlar om åttaåriga Lycke som försvinner, tyckte jag mycket om.

Rekommenderas!