Lyckans land

McCourt, Frank

| 2000

Nitton år gammal avreser Frank McCourt till Amerika för att söka lyckan. Hans första arbete består i att tömma askkoppar i lobbyn på Biltmore Hotel, och här möter han för första gången hierarkien i detta "klasslösa" samhälle. Med sina dåliga tänder och inflammerade ögon drömmer han om den dag när också han har djup solbränna och ett bländvitt leende. Efter militärtjänst på en bas i Tyskland och diverse ströjobb lyckas han, trots att han saknar high school-examen, bli antagen till New York University. Med värme, humor och självironi berättar han om sin tid som lärare, om äktenskapet och dotterns födelse, om vad som hände bröderna och föräldrarna. Här möter vi återigen en lysande historieberättare, vars uppfinningsrikedom och begåvning leder honom ut ur fattigdomen. Frank McCourt debuterade 1996 med boken om sin irländska barndom, Ängeln på sjunde trappsteget och den blev en kritikerrosad...

Jennie Carlander

2020-07-21

Anna Sandstedt

2013-05-02

Tyckte inte att andra delen om Frank var lika rolig och bra som den första, smått besviken!

Josefine Ejebjörk

2011-03-07

Andra boken i serien, lika bra som den första. McCourt är en udnerbar författare som får en att aldrig vilja lägga ner boken.

Helena Insulander

2010-05-04

Stundtals fruktansvärt rolig, hela tiden hjärtskärande sorglig. Bitvis onödigt självömkande, man blir frustrerad över hans eländiga supande som kostar honom definitivt mer än det smakar. Och som sjuksköterska blir jag galen på författarens totala brist på handlingsförmåga att komma tillrätta med dessa ständigt återkommande röda rinnande ögon och dåliga tänder. Vad är det med karln?

Men som sagt, jag skrattar högt, han har ett fantastiskt rikt språk och en begåvning utöver det vanliga när det gäller att berätta en historia gör att man inte vill sluta läsa. Dock är det tunt med material i slutet och han hafsar över några viktiga (?) händelser som sin skilsmässa och relationen med sin dotter, medans rollen som lärare får onödigt mycket svammel.

Tråkig!

Lena Larsson

2010-02-03

Frank McCourt måste vara den bästa författaren Irland frambringat sen, jag vet inte när. Han är en ordkonstnär!