Lyckans hjul

Ingemarsson, Kajsa

| 2007

I ett idylliskt villaområde utanför Sävesta, en mindre stad i Mellansverige, bor Miriam, Nina och Ellinor ? tre kvinnor i olika åldrar och skeden i livet. Miriam är hemmafru med två utflugna barn. Nina är frisör och frånskild ensamstående mamma till en tonårsson. Ellinor är en ung mammaledig jurist som just flyttat till Sävesta när hennes man fått ett attraktivt jobb där. Tillvaron är lugn och till synes händelselös. Så flyttar en mystisk kvinna med märkliga vanor in i ett av grannhusen, vilket får de tre kvinnorna att sluta sig samman. Ellinor - som mest drar barnvagn om dagarna ? märker plötsligt att det har blivit ovanligt tyst och stilla i Miriams hus. När hon knackar på får hon veta att Miriams man Frank oväntat har lämnat henne för en annan kvinna. Ellinor och Nina försöker tillsammans rycka in och stötta Miriam som har tappat fotfästet helt och hållet. På ett oväntat sätt...

Anna Malmgren

2014-08-07

Helt ok. Lättläst bok om några kvinnors vardagsbekymmer i ett villakvarter i Sävesta.

Katarina Johansson

2014-03-11

Tidsfördriv, men inte mer.

Kristina Kex

2013-03-15

varför denna kajsa ingemarssonhysteri, frågar jag mig.

Angelica Persson

2013-02-10

Lättläst och tillrättalagd men saknar egentlig handling. Men ändå lite mysig.

Den här boken är verkligen inte bra, alls. En skitbok. Tråkig handling. Dåligt skriven. Ointressanta karaktärer. Förutsägbar. Läs den inte.

Maddes Bokblogg

2011-09-28

väldigt lättsam och bra

Sofie Petersson

2011-05-28

Feelgoodroman av det lättsmälta slaget. Bra för lata dagar i soffan med Melodikrysset i bakgrunden.

2011-03-02

Detta är det första jag läser av Ingemarsson, så jag vet inte om det långsamma tempot är specifikt för denna bok eller om det gäller alla. Jag föredrar att tro att det är för den här boken, för det passar så bra. Alla detaljerade beskrivningar av i princip allt, drar ner tempot ordentligt, men får det också att kännas som vardasglunk. Jag visste inte riktigt om jag skulle bli arg eller glad över allt som hände personerna och inte heller om jag skulle tolka det som att man bara är lycklig om man har en man eller att man är lycklig om man lever sitt eget liv. Ändå kändes detta som en må-bra bok, för jag väljer att tolka det som att man måste våga gå sin egen väg och inte hänga upp sitt liv på andra. Tack och lov för slutklämmen som gjorde att jag blev säker på att jag tolkat rätt...

Felicia Dahlqvist

2011-01-29

Inte Ingemarssons bästa, men ändå underhållande och intressant som med alla hennes böcker :)

Jessica Nilsson

2011-01-04

Bra underhållning,hade dock velat veta mera. Den va helt klart läsvärd och lättläst.

Anna Liljeby

2010-10-06

Lättsam

Erika Rönngård

2010-10-02

Fin inläsning av författaren.Man blir trots allt lite engagerad i de tre huvudpersonerna, men det känns som om den här romanen hade kunnat skrivas mycket bättre. Allra mest blir jag irriterad på att författaren hela tiden är så övertydlig och verkligen präntar in allt hos läsaren genom att berätta samma sak flera gånger.

Agneta Hultin

2010-09-06

Träffsäkra kvinnoporträtt

2010-07-28

Bra och underhållande.

Maria Blomkvist

2010-04-04

En ganska platt och händelselös bok som dock får lite plus tack vare sina mysiga karaktärer.

Gitte Svensson

2010-03-13

Inte lika bra som "Små gula citroner" men inte långt i från.

Maria Nordström

2010-03-02

Trevlig för stunden.

Anna Ljungdahl

2010-03-01

Tre T:n - Trevlig, Trivsam och Tidsfördriv. Men inte mer.

Karin R-g

2009-12-10

En fantastiskt bra feelgoodroman. Har tidigare läst en del av Kajsa, men inte riktigt fastnat förrrän jag läste Den ryske vännen. Men den här var t o m snäppet bättre än den!

Jonna Österlund

2009-12-03

Underhållande för stunden, men ingen stor litteratur direkt. Mysig och lättläst men inte mycket mer än så...

M W

2009-12-01

Kerstin Andersson

2009-10-10

Våldsamt tunn handling och väldigt tråkig dessutom

Anneli Johansson

2009-07-23

Trivsam sommarläsning i hängmattan!

Agneta Kaveryd

2009-07-09

Lite ointressant. Säkert har boken sina läsare, men den passar inte mig.

sarah björck

2009-06-17

ännu en bra bok av kajsa

Mina Böcker

2009-06-14

Usch.

Cecilia Johansson

2009-06-14

Ibland bra, ibland tråkig.

Lotta Grafström

2009-06-13

Lite små rolig, vardags händelser, men klart läs värd, kanske det är så vi svenkar är lite nyfikna på varann.

Karin Karlsson

2009-06-12

En mysig och lättläst bok. Om vardagsproblem och vändningar i livet.