Lyckan, kärleken och meningen med livet

Gilbert, Elizabeth

En intensiv, känslig och underhållande memoar om att finna sig själv och allt som kan hända när man tar ansvar för sitt eget välmående. Mix mellan memoar och reseskildring som läses som en roman. Klockan är 3 på natten och Elizabeth Gilbert ligger på badrumsgolvet och gråter. Hon är drygt trettio, hon är gift, har ett hus utanför stan, ett framgångsrikt jobb och försöker få barn, men hon är inte lycklig. En slitsam skilsmässa, en depression och en turbulent kärleksaffär senare bestämmer hon sig för att ta en "time-out". För att på allvar ge sig själv tid och utrymme för att finna sin livsväg bestämmer hon sig för att själv ge sig ut på en lång resa under nästan ett år. I den här boken får vi följa med på hennes reseäventyr. Hon börjar i Italien där hon lär sig konsten att njuta, i Indien konsten att nå sinnesro och i Indonesien hitta balans.

Ulrika Larsson

2021-09-18

Mycket bra bok! Spännande att följa hennes resa och utveckligen från depression till lycka. Intressant fakta längs vägen om de olika kulturerna hon besöker. Toppenbra! Tycker dock Italiendelen är bäst och Indiendelen sämst.

Emma H

2020-11-23

En av mina absoluta favoriter. Mitt exemplar är fullt med understrykningar och anteckningar. Den handlar om att hitta sig själv, om psykisk hälsa och ohälsa, om resor, om spiritualitet, vänskap och kärlek. Så så så så bra.

Det här är en bok jag kan läsa om och om igen. Jag älskar den!

Katalin Fülep

2018-02-08

En kvinna som vågar sig ut från den säkra bubblan mot nya äventyr för att uppleva de riktiga livet.

Matilda Norberg

2016-08-16

Å vad jag gillar den! För första gången när jag läser om en andlig resa så kan jag ta till mig budskap om Gud och bön och andliga upplevelser utan att känna att någon försöker bracka på mig sin religion eller världsbild. Det utlämnande ärliga, där även misslyckandet får plats blir trovärdigt. En bok som satte spår i mig.

Lina B

2015-08-12

En av få böcker som jag läst fler än en gång. Inte ens i närheten av den bästa boken jag någonsin läst, men trots detta vill jag bara läsa om den.

SteffySivA .

2014-09-25

Fin och inspirerande. Stundtals seg men ändå väldigt väldigt bra!

Stephanie G

2014-09-21

Jag vill verkligen älska den här boken. Jag älskar Gilberts två TED-talk men det går inte. Ja, den är trevlig att läsa men det blida lerig någon riktig kärlek. Jag tror att om hon nöjt sig med att berätta om sin resa i Indien och inte varit så fast i sitt sätt att tänka kring form hade det kunnat bli riktigt bra.

Sandra Gustafsson

2014-08-28

Första gången kom jag knappt igenom Italien-delen. Denna gång gick det bättre och jag gav mig sjutton på att fullfölja boken. Stundtals riktigt bra, stundtals väldigt seg. Kanske var förväntningarna för höga. Ingen dålig bok men heller ingen bok som man kommer lägga på minnet. Filmen kanske är bättre?

Inte riktigt enligt förväntningarna

Sara Frimodig

2013-09-23

Perfekt sommarläsning. Underhållande, tänkvärd och lättläst! Jag tycker ibland att det blir lite irriterande när hon skriver på ett lite överdrivet "käckt" sätt, men på den stora hela tyckte jag att den var väldigt bra. En stark trea!

Maria Linder

2013-08-30

En svag fyra. Boken är ju givetvis väldigt subjektiv, men den lyckas hålla sig ganska intressant hela vägen. En blandning av att läsa någons fysiska och andliga dagbok och ett gigantiskt resereportage.

Louise Ö

2013-07-03

Kom aldrig riktigt in i boken. Sådär!

Mikaela86

2013-06-07

En bok som är lättläst och ger en del goda skratt utan för mycket tanke bakom. En bok som är rätt tunn i sin karaktär men som ändå är skön att läsa sig igenom.

Jelena Vasiljev

2013-05-09

En stundtals seg bok men man lär sig mycket!

Kristina Kex

2013-04-24

Femman får den för att jag nu är inne på tredje eller fjärde omläsningen på två år. Det är skönt att läsa en rak och ärlig memoar, som är rätt så befriad ifrån alla former av metaforer. Den svenska titeln är dock olycklig, då den kan tolkas som att kärleken är meningen med livet, vilket varken boken eller den engelska titeln förmedlar. Den indiska delen är min favorit, och den har varit en klippa i stunder av existensiell panik.

PL *

2013-02-28

Seg, långtråkig, alldeles för mycket svammel. Gillade faktiskt filmen, men boken var ingenting för mig. Läste inte klart hela.

Anna Mätlik

2013-01-28

En bok att läsa om....

Maria Larsson

2013-01-26

Måhända var det omgivningen och situationen som gjorde att jag förälskade mig så enormt i Elizabeth Gilberts "Eat, pray, love". Trettiofem plusgrader på en harmonisk och exotisk plats kanske stärkte intrycket. Eller så hade jag kanske bara väldigt låga förhoppningar på den och överraskades av en oväntad förälskelse.

I vilket fall som helst blev jag alldeles förtrollad av texten och läste den med största möjliga njutning. Även om jag kanske inte kunde identifiera mig hundra procent i Elizabeths sökande efter inre harmoni så nickade jag igenkännande många gånger på hennes resa genom Italien, Indien och Indonesien. Kärleken till maten i Italien, lugnet i Indien och den främmande kulturen på Bali.

Vi får följa en rotlös och sökande Elizabeth som tar sin början i en infekterad skilsmässa som leder till en resa som man inte kan annat än avundas. Hur hon genom att lämna sin till synes fasta punkt i livet finner njutning, sinnesro och balans.

Jag blev glad av att läsa den här boken och jag tror faktiskt att jag så småningom kommer att läsa den igen. I perioder i livet behöver man fylla på sitt lager av positiv energi och det är exakt vad den här boken gör. Ett litet lyckopiller i bokform.

Sedan kan jag ju ifrågasätta varför man översätter en kort och konsist titel som "Eat, pray, love" till "Lyckan, kärleken och meningen med livet"? Kanske ansåg man att "be" är ett för laddat ord för den svenska publiken?

Maria Larsson

2013-01-26

Jag blev uppriktigt sagt glad av att läsa den här boken och nickade igenkännande många gånger på Elizabeths resa.
Lättläst och underhållande. Den ska till och med ha 4,5 i betyg.

2013-01-14

Boken är betydligt bättre än filmen eftersom den ger lite mer djup åt historien. Ändå tycker jag inte att den lever upp till de lovord jag hört. En svag trea. Vissa partier bättre än andra.

Malin Nilsson

2012-09-28

Fick mig att må bra i en av de jobbigaste perioderna i mitt liv, faktiskt den enda bok jag läst mer än en gång! Så

Karoline Breivik

2012-09-25

Fantastisk bok och berättelse! Många situationer och känslor där man känner igen sig själv som kvinna, även i författarens humor där det var svårt att ibland hålla sig för att skratta till. Tyckte även att boken bidrog till positiva och nyttiga tankar om hur viktigt det är att ta hand om och lära känna sig själv. Känner mig så glad och varm i hjärtat efter att ha läst klart boken och ska definitivt läsa uppföljaren!

Eva-Lena Holmqvist

2012-09-06

Jag var jättesugen på att läsa boken efter att jag såg filmen. Fast jag blev besviken. Den får en svag trea av mig för jag blev så trött på allt amerikanskt pretto

Eva-Lena Holmqvist

2012-09-06

Josefine Ejebjörk

2012-05-04

Nja, inte riktigt min typ av bok, för mycket gnäll så jag orkade inte med ända till slutet.

Johanna Wemminger

2012-03-09

Riktigt underbar skildring, om hur resor kan förändra människor.

Helt ok bok, men jag tycker det var för mycket svammel om ingenting. Är fundersam på om filmen är mycket bättre.

Johanna Hellström

2012-01-16

En härlig bok som inspirerar. Jag gillar Elizabeths språk och sätt att skriva - små invävda väl beskrivna historier återberättas med känslor och får mig att le igenkännande. Boken innehåller mycket och jag kan tänka mig att läsa den igen, vilket är ett bra betyg.

En tänkvärd bok men lite seg på sina ställen.

Anita Lundgren

2011-12-26

Denna var inte kul, förstår inte alls varför den är så populär. Filmen var också trist. Överspänd tyckte jag, men jag kan inte alls idenitifiera mig med henne så det kanske förklarar varför jag inte kunde intressera mig för boken heller.

Joanna .

2011-09-18

Jag tyckte mycket om filmen, en riktig feel-good film. Men boken..den var seg och långtråkig. Blev dock lite bättre mot slutet när hon var på Bali.

Maria Johnson

2011-08-03

En mycket "amerikansk" bok, alldeles för mycket andlighet och prat om gud för att jag ska tycka att den är riktigt bra.

Anna Widerberg

2011-07-12

Jo, hon hittade både andligheten och kärleken på sin hisnande resa men jag tyckte bäst om den första delen. Den där hon njuter av god mat i Rom och äntligen lyckas sörja färdigt sina båda män. Maken hon skilt sig ifrån i en hjärtslitande skilsmässa och pojkvännen som hon älskar men inte kan leva med.

När Liz kommer till Rom gör hon det alla livscoacher säger åt oss att göra då och då. Hon bara är. Hon kommer dit med mängder av planer för sin vistelse men det slutar med att hon ägnar dagarna åt två saker. Söka efter de restauranger och caféer som har den godaste maten, glassen och kaffet samt träffa den tio år yngre Giovanni för att byta språk – engelska mot italienska.

Det är något med balansen i boken som jag tycker om. Beskrivningen av den djupa depressionen, den bottenlösa sorgen, timmarna av hopplös gråt på badrumsgolvet sida vid sida med vansinnigt roliga berättelser om självhjälpskurer och vridna tankespöken.

Dessutom lärde jag mig ett amerikanskt uttryck för att visa sitt deltagande i sorg. I’ve been there. Jag har varit där. Sorgen och förlusten som en plats. Ett lysande exempel på de där små pärlorna som kan rymmas i en bok.

Maria Palm

2011-07-03

Lite beviken i början av boken. Hade nog för höga förväntningar. Tyckte dock att boken tog sig mot slutet. Håller en nivå straxt över annan feel-good litteratur.

Sofie Petersson

2011-05-14

Elizabeth Gilberts styrka ligger i det kvicka humoristiska språket som flera gånger får mig att le. Precis som om hon vore en väninna som småskvallrar lite om det allra senaste om hennes problem och kärleksliv. Hon får mig att tycka om henne och det är omöjligt att ogilla kvinnan bakom storsäljaren. Jag gillar första halvan skarpt, den andra delen blir lite för spirituell och upprepande - men hon har lyckats med något som känns fräscht och uppfriskande. Jag tror däremot att man kan hitta sig själv utan att behöva åka till ett u-land. Jag tror att Elizabth Gilbert håller med. Allt är relativt.

Marina Trenkoska

2011-04-26

Egentligen 4,5. Väldigt mysig och igenkännande!

Ulrica Sandell

2011-04-05

Andligt mombojambo...lästa inte färdigt den.

Maria Blomkvist

2011-04-05

En bok fylld med vackra citat och ett fint budskap. Dock blev det, på vissa ställen, lite väl spirituellt för min smak.

Alexandra Karlsson

2011-03-12

En av de få böcker jag inte har kunnat avsluta!

Elin Hess

2011-03-08

Tråkig! Handlar inte om något. Meningslösa ord staplade på varandra.

Natalie Nordström

2011-03-04

Boken är humoristisk på sina ställen, intelligent och får en att tänka. Elizabeth G skriver hur det är att drabbas av hjärtesorg och hur man går vidare. Jag både skrattade och grät. Italien-delen var bäst. Indien-delen innehöll smärtsamt mycket meditationer och böner för min smak och intresse. Dock väldigt läsvärd bok.

Anna Aspviken

2011-02-12

Kanske hade jag för höga förväntningar på denna bok? Början och slutet var bra men mitten av boken liknade mest en instruktionsbok för hur meditation och själafrid.

Tobias Strollo

2011-02-09

Kaptilet om Indien var intressant, och vissa andra delar också. Men i det stora hela kändes boken klart ytlig och författaren spånig. När jag hade ca 30 sidor kvar tröttnade jag och la av.

Merja A

2011-01-20

Hade litet svårt att betygsätta. Vissa delar var värda en fyra, vilket BT estimerade att jag skulle ge. Det blev för mycket av nyandlighet...Jag blev nog litet besviken.

Anna-Karin L

2011-01-14

Italien-delen var bra och även den tredje om Indonesien, men tyckte inte detsamma om Indien. Har sett filen efteråt och upplevde den ungefär likadant.

Linda Abramsson

2011-01-03

Tvekade ifall jag skulle ge boken en tvåa eller en trea. Tyckte första delen som handlar om hennes vistelse i Italien var ganska bra. Sen kom den del som handlar om Indien och den tyckte jag var så tråkig så jag funderade på att sluta läsa boken. Men den tredje delen där hon är på Bali var betydligt bättre. Så därför får den en trea.

Karin Löfstrand

2010-12-20

101220: O, så mysigt! Det var en mycket sympatisk upplevelse med många tankvärda åsikter i ett lättsamt format.

Anna Sandstedt

2010-12-06

Läser i boken, igen, jag tyckte det var mysigt att läsa om Italien, vi får se hur resten är!

Sara .

2010-11-02

Egentligen inte värd alla stjärnor jag gett den men då jag läste den för några år sedan var den precis vad jag behövde och den stärkte mig mycket.