Lyckan finns i ett ögonblick

Eberlen, Kate

| 2020

Kate Eberlens kärlek till dans i alla dess former och staden Rom gav henne inspirationen till den nya romanen Lyckan finns i ett ögonblick. Letty och Alf träffas på en kurs i italienska för utlänningar i Rom, ett språk som båda kämpar med. Men det språk de kan tala utan svårighet är dansens. Letty började sin bana som balettdansös innan karriären tog slut på grund av en knäskada, medan Alf är brittisk mästare i pardans. Hon kommer från London och han från Blackpool och deras olika ursprung har ingen betydelse så länge de upptäcker Rom och lär känna varandra. Men i ett slag förändras allt när båda konfronteras med sitt förflutna och deras respektive hemligheter hotar att röjas. Vad var det som fick dem att lämna England, och vad flyr de ifrån? Letty och Alf får allt svårare att berätta sanningen om sina liv för varandra. Letty återvänder till London och Alf till Blackpool. Frågan är om de...

Å, älskade Rom, som jag längtar tillbaka. Jag vill ha mer av Italien, och jag blir inte direkt mindre sugen på att resa tillbaka dit efter att ha läst den här fina boken. Miljöbeskrivningarna är som balsam och det är så lätt att lära känna och tycka om karaktärerna. Vem vill inte gå en italiensk språkkurs nu, liksom? En bok fylld av känslor, vänskap och kärlek - och en hel del vackra italienska ordspråk.

Lättläst, lite rörig till och från men en gripande berättelse.

I Kate Eberlens nya bok får vi resa genom boken i Rom. Det är en stad som jag aldrig har besökt men efter att ha läst boken så känns det nästan som jag varit där. Författaren gör målande beskrivningar och via karaktärerna Alf och Letty så får vi ta del av många fina miljöer i Rom. De fina miljöerna blir en perfekt kuliss för ljuvlig romantik vilket också karaktärerna i boken får uppleva. Det är en berättelse som tar tid och som broderas ut sakta men utan att bli det minsta seg. Vi får ta del av berättelsen i nutid men också dåtid och anledningen till att både Alf och Letty lämnade London respektive Blackpool för att hamna i Rom på samma språkkurs.
Det är en romantisk berättelse om kärlek med komplikationer som värmer hjärtat. Jag tycker att den var bra även om den i mina ögon inte nådde upp till riktigt samma nivå som författarens förra bok Som om du inte fanns. Men det är en mysig bok att sjunka in i en regnig sommardag och drömma sig bort till Italien med.

Hade lite svårt att komma in i storyn, när jag väl gjorde det gick det ganska fort att läsa boken men den var lite för sliskig nästan emellanåt. Tyckte inte riktigt att deras kärlekshistoria kändes äkta på något sätt.

På en italiensk språkkurs i Rom, träffas Letty och Alf. Båda kommer från England, men hamnar i Italien av olika anledningar. De upptäcker att de har dans som gemensam passion.

De börjar umgås mer och mer, känslor uppstår, och en passionerad kärlekshistoria inleds.

Båda två har hemligheter de inte berättat, som de absolut inte vill berätta. Men så kommer det förflutna ifatt. Letty lämnar hastigt Rom, och Alf gör allt för att få kontakt med henne igen.

Kommer de hitta tillbaka till varandra igen, eller kommer deras hemligheter stoppa det?

Detta är en passionerad kärlekshistoria. Kärlek, vänskap, sorg och romantik. Jag var fast direkt. Både Letty och Alf är karaktärer man direkt tycker om.
Man vill bara åka till Rom efter alla fina miljöbeskrivningarna.