Lyckan är en sällsam fågel

Gavalda, Anna

| 2009

Anna Gavalda är tillbaka Efter den enorma internationella framgången med Tillsammans är man mindre ensam kommer Anna Gavalda med ännu en stor roman om människor som fått sina törnar i livet men som finner tröst i varandra. I centrum står Charles, arkitekt med många prestigefyllda uppdrag långt utanför Frankrike men mindre framgångsrik med att skapa ett hållfast liv utanför arbetet. Han börjar närma sig 50, hans relation med Laurence blir allt kallare och en trötthet håller på att äta upp honom inifrån. Så får han ett osignerat brev, Anouk är död, och minnena väller över honom. Han söker sig nu tillbaka mot händelser och människor i sin ungdom, och möter på vägen Kate, en kvinna som lever i ett slags lantligt, stökigt paradis omgiven av barn och djur. Men även Kate, sin smittande vitalitet till trots, har prövats av livet och tvingats till svåra val. Kate och Charles dras...

Emma Göhran

2019-03-05

Så fin bok

Jonas Enger

2017-02-05

Mycket bra.

Sandra Gustafsson

2015-07-06

Jag tycker inte Gavalda lyckas lika bra som med "Tillsammans är man mindre ensam". Mina förväntningar var nog stora och ett minus var den långa startsträckan. Boken blir läsvärd men har du inte läst något av Gavalda rekommenderar jag att läsa "Tillsammans är man mindre ensam" istället.

Maritha .

2014-09-04

Fastnade inte alls för språket i denna bok, det var mestadels bara rörigt och jag lade ner mer tid på att försöka få ordning på var, när och vilka personer många av de kortare styckena handlade om än att faktiskt ta till mig historien.

Ellinor Karlberg

2014-02-26

Åh vad jag gillade denna. Språket är lite otraditionellt och jag gillar det!

Maria Linder

2013-09-28

Stundtals älskar jag den och stundtals är den lite för mycket/lite för egen/lite för svår.
Början är verkligen som att dimpa ner i en människas vardag, realistiskt skrivet, samtidigt både intetsägande och "spot on" livet.
Mitten är kaosartad, allt går så väldigt fort.
Andra halvan av boken är mycket bättre!
Hade kanske kunnat bli en 4a vid omläsning, men nu nöjer jag mig med en 3a.

Annika Sjöström

2013-08-18

hörbok

Martina Ringefelt

2013-05-17

Tog lång tid innan jag kom in i handlingen. Men sedan blev jag fast

Carina B

2012-04-15

Boken börjar lite trög i början men kommer igång efter en bra bit in i boken. Skildringen kring det fantastiska lantliga stället som Charles för uppleva är en njutning att läsa. Å Kate verkar vara fantastisk. Tror att denna bok behöver lite eftertanke och kanske blir betyget högre så småningom,,Men tyckte om den!

Sara Sandquist

2011-12-12

Jag tyckte att detta var en fantistisk bok med ett unikt språk som fångade in mig i historien. Det tog mig ungefär en tredjedel av boken att vänja mig vid språket, men sedan var jag fast. Jag kan verkligen rekommendera den.

Tomm Sivertsen

2011-12-09

Trög i början men sedan en väldans fart! Skön bok.

Cecilia Winberg

2011-12-04

Jag vet inte varför, men jag gillade inte den här boken. Ska ge den en chans till, om ett tag...

Ewa Hammarstedt

2010-12-31

Trög start, kändes lite rörig, men efter ett par kapitel blir den bra.

Birgitta Spele

2010-11-07

Misströstade lite i början, men snart nog glänste det fram! Intelligent skrivet, man måste tänka när man läser. Historien är sorglig, berörande och ibland tröttsam, men lämnar hjärtat varmt och lyckligt. Jag ÄLSKAR verkligen Gavaldas berättelser!

Jenny

2010-11-02

Åh så svårt att sätta betyg. Första halvan av boken tvingade jag mig igenom endast för att det tar emot att inte läsa klart en bok man påbörjat. Usch så segt. Men sedan blev den successivt bättre mot slutet. Får bli en tvåa.

Anders Högman

2010-09-04

Denna boken gav jag 200 sidor av mitt liv, vilken besvikelse. Jag gillade hennes novellsamling, men detta var bara för mycket. Väldigt ofta svårt att veta vem hon skriver om och när i tiden. Pretto

Jätteseg och obegriplig i början - lite bättre historia andra delen, men jobbig att läsa!

Lena Willoch

2010-06-10

Så svår i starten, men samtidigt en fängslande historia så jag måste hålla ut för att få veta slutet.

Sanna S

2010-06-03

Jag gav upp efter femte CD:n. Egentligen var det en engagerande historia men det var alltför ofta som det var otydligt vem författaren skrev om, eftersom hon hoppar över subjektet. Synd.

Lovisa Bäfvenberg

2010-05-30

Knepig i början, men sedan oh så underbar! Helt kär i Kate och gården... Läs läs läs!

Anna Lundgren

2010-05-25

Tyckte den var lite seg första halvan men tyckte sedan att den blev härlig. Och just - feelgood.

Merja A

2010-05-04

Mitt betyg för boken pendlade mellan 3 och 4. I början kändes handlingen rörig och osammanhängande. Sista delen tyckte jag mycket om, när alla barnen och livet på gården kom med.

Jag sträckläste boken och upplevde den som en underbar, fransk film, bitvis kaotisk men varm, fylld av människoöden och svärta men ändå otroligt positiv och livsbejakande.

Gunilla Jönsson

2010-04-21

Otroligt svårläst. Gav upp efter en tredjedel av boken.

Mikael Finsberg

2010-04-11

Jag gillade att man inte fick reda på allt i början. Den kryptiska starten på boken fick ju snart en klarare ton i andra delen. Kanske lite för väntat slut.

Josefine Öberg

2010-03-27

Skulle eg vilja sätta någonstans mellan 3 & 4. Skulle dock tro att det är en 4a på orginal-språket, men franska är inte något jag behärskar.
Min kritik (utöver översättningen då) är att sista delen känns något stressad.

Conny Andersson

2010-03-14

Oj vad nära att jag kastade denna efter typ 100 sidor med svammel... men sen tog det sig.
Kul att de råkade besöka restaurangen som startades i "tillsammans är man mindre ensam"!

Ullis N

2010-02-28

En bok som gick rakt in i hjärtat. En av alla de saker jag uppskattade är författtarens dialog med läsaren mitt i berättelsen.

2010-02-18

Årets stora läsbesvikelse? Det här är en rörigt berättad historia med oklar presentation av romanens personer. Jag trodde till exempel länge att Dada och Anuk var samma person. Jag tog mig fram till 150 sidor av de 550, då började en del antydningar att dyka upp i boken om att den unge pojken och hans kompis mamma "Anouk" kanske inte haft en riktigt oskyldig relation. Ingen feel-good heller med andra ord. Jag hastar vidare till trevligare läsning.

Hedvig K

2010-01-10

Min första Gavalda. Lite svår att komma in i men varteftersom blev den bättre och bättre. En "varm" bok som jag blev glad av.

Eva Bommelin

2009-12-06

Den är svår att hänga med om man inte har läst mycket. Hon skriver bra men den är rörig

Elisabeth Karlberg

2009-11-02

Jag håller med Emma. Jag älskade Tillsammans är man mindre ensam men denna bok var svår att komma igenom. Jag tvingade mig!

Jennie Björklund

2009-10-25

Jag kände aldrig att boken var tråkig, jag kände med Charles hela boken igenom - kanske också kan ha att göra med att jag läst arkitekturhistoria och förstår många av de termer och tankar som han svänger sig med. Jag känner hans tomhet och när han sedan börjar inse att det finns glädje så lever jag med honom. Men framförallt så fick denna bok mig att längta efter landet och ett eget gammalt hus att rusta upp och greja vid. Nu kanske inte detta är en sådan stor sak egentligen, för jag ska bli bebyggelseantikvarie och ta hand om just det byggda kulturarvet - men det var just att jag verkligen verkligen ville till landet, att jag kände att det nog är meningen med livet för mig, som gjorde att jag tyckte mycket om denna. Tja, vi får se vad som händer...

Lotta Norén

2009-09-21

Vilken tur att jag hittat till Boktipset! För annars hade jag nog inte lyssnat klart på Anna Gavaldas senaste. (Nej, jag läste den alltså inte, utan lyssnade på Anders Ekbergs inläsning.) Tyckte nämligen att den var väldigt seg och svår att förstå sig på i början. Hängde inte med riktigt bland alla personer, och undrade hur jag skulle orka lyssna på 15 CD-skivor. Men då läste jag några recensioner från andra här som läst den. Och tyckt samma. Men också rekommenderade fortsatt läsning. Så då fortsatte jag och det är jag glad för nu. För vilken härlig bok det blev! Nu ska jag lyssna på den från början igen. Kommer nog inte att lyssna på hela igen, för det känns inte som jag vill eller behöver. Men första delen av den ska bli spännande att se hur jag upplever nu när jag ju redan från början känner personerna. Så mitt tips är: Läs den!! Och ge inte upp om den känns seg i början!

Katarina Lundström

2009-09-21

Det var lite svårt att komma in i boken, lite seg i början, men sedan släppte det. Vilken underbar berättare och vilka underbara människo-porträtt. Hade ju lite krav på sig sedan förra boken...

Emma Utter

2009-09-20

Årets läsbesvikelse. Jag fullkomligt älskade Tillsammans är man mindre ensam, men detta fann jag vara en trög bok som inte engagerade alls. Hennes moderna språk som jag tidigare tyckt om blev bara knackligt och gjorde karaktärerna svåråtkomliga. Efter att ha tjuvkikat på kommentarerna här fann jag att det var fler en jag som tyckte början var trög och bestämde mig för att kämpa vidare. Det önskar jag att jag inte hade gjort... Även om sista två hundra sidorna är bättre än de första tre hundra så tycker jag i slutändan att det var slöseri med tid. Mitt tips är att hoppa över denna!

Anna Ljungdahl

2009-09-04

Orkade inte läsa hela boken... Tyckte inte om språket och kände inte det minsta intresse av att veta "hur det skulle gå sedan"...

Maria Klamas

2009-08-07

Hennes sätt att lyfta fram människor, deras tankar känslor o utsatthet på ett vackert och lågmält sätt älskar jag. Tappade dock bort mig själv i mitten på boken, vet inte vad som hände.... för att återigen hitta rätt den sista delen som knöt ihop säcken men som också andas den härliga kärleken och längtan efter varandra. Var i Paris då jag läste slutet av boken, och det blev ett extra plus då jag kände igen flera platser namngivna i boken. Nu går jag vidare här hemma i lilla Paris...

Lovisa Högberg

2009-07-29

Gavalda får mig alltid att vilja flytta in med hennes karaktärer. Tänk att livet är så där vackert på riktigt ibland, man får påminna sig själv om det.

I normala fall brukar jag inte utsätta mig själv för hundra sidor av en bok som näst intill tråkar ut mig, men av tre skäl beslutade jag mig ändå för att fortsätta läsa, trots känslan av att gå vilse i en skog av, säkert smått littterärt konstnärliga, men i mina ögon ganska märkliga dialogsnickeri som författaren Anna Gavalda hänger sig åt i den här boken. Frvirringen lade sig i bokens andra del när persongalleriet äntligen började glesna och det hela blev också ganska spännande när fokus äntligen hamnade på Charlie och hans nya kärlek Kate. Om boken hade varit lika bra rakt igenom så hade jag gett den toppbetyg, men nu blev det tyvärr bara en trea.

Gunvi Lundqvist

2009-07-20

men ack så många ändå. Blev kvar på lantgården hennes och barnens "paradis" . Kate är otrolig och det är lätt att sympatisera med henne.
Avslutade boken i natt.
Men jag tyckte boken var lite trög, åtminstone halva, Anouk som gick som en röd tråd genom hela berättelsen blev för mycket för mig. Ändå är dethär ljuvlig sommarläsning . Rekomenderas åt alla som gillar beskrivningar på platser och personer som gör det möjligt att se dem genom att bara blunda. Lite osäker på femman men så tänker jag på de träffande dialogerna och beslutar att den håller.

Lilian Boquist

2009-07-02

Boken började inte särskilt bra men när jag fortsatte läsa så blev den jättebra - senaste halvan av boken var underbar.

Jenny Svensgård

2009-06-23

Rätt trög i början... men sedan tog den sig.

Hanna H

2009-06-16

Underbar! Fantastiska miljöer.

Karin D

2009-05-24

Vilken fin bok!

Jag ville läsa långsamt för att få den att räcka längre, men det var svårt!

Udda, ensamma (åtminstone i själen) personer som korsar varandras vägar... men ibland är det nästan språket som överträffar historierna.

Här kommer ett par utdrag, så förstår ni vilken njutning det är att läsa:

"Satte på musik, kavlade upp ärmarna, letade rätt på en ren kökshandduk och hackade sönder: vitlöken, schalottenlöken, sin svaget och sitt kringflackande. Ikväll ett andrum, han skulle lyssna på dem."

"De tittade på varandra. De log mot varandra. Charles, som var en riktig gentleman, försökte komma på en komplimang, en älskvärdhet, en liten harmlös fras som skulle göra alla de där små dukarna lättare att bära men det kom ingen. Det var att begära för mycket.

Hon tittade ner, snurrade på den ena efter den andra av alla sina ringar och frågade:
- Jaså, du är arkitekt?

Han rätade upp sig öppnade munnen skulle svara att... och fick sen ur sig:
- Berätta vad som hände."