Lycka och ett par blå skor

Sjunde fristående delen om Damernas detektivbyrå! Mma Ramotswe möter nya utmaningar! En kobra gömmer sig under hennes skrivbord och hon har ett svårt utpressningsfall att lösa och dessutom - till allas förvåning - en diet att följa. Mma Ramotswe blir också lite förbryllad över sin assistent, Mma Makutsi. Med sina feministiska synpunkter och sin smak för obekväma skor är Mma Makutsi en mycket modern kvinna. Men uppskattar hennes fästman, Phuti Radiphuti, verkligen hennes progressiva åsikter? Alexander McCall Smiths underbara berättelser om livet i Botswana och på Damernas detektivbyrå är oerhört populära i hela världen. Alexander McCall Smith har sålt över 15 miljoner böcker varav 650 000 bara i Sverige. Hans hjältinna Mma Ramotswe, i den omåttligt populära serien DAMERNAS DETEKTIVBYRÅ som utspelar sig i Botswana, talar nu 37 språk inklusive arabiska. Författaren kan sitt Afrika väl....

Elisabeth Svensson

2019-03-18

Varmt och mysigt med en kopp te

Ellinor Karlberg

2015-03-16

Mer slätstruken än förra

Johanna Hellström

2012-06-24

Liksom de tidigare böckerna om Mma Ramotswe så är även denna bok fylld av fyndigheter, värme och snällhet. Jag gillar enkelheten och humorn som löper genom språket, det här är riktigt bra feelgoodböcker.

Ethel Åslund

2011-02-17

Böckerna om Mma Ramotswe är mysiga; känns bra att läsa. Den här boken tillhör väl inte de bästa i serien - efteråt kommer jag knappt ihåg vad den handlade om. Lite spretiga fall som knappt ens engagerar Mma Ramotswe. Och den viktigaste frågan blev: Ska mr JLB Matekone få välja den stol han vill ha?
Men en helt OK bok. Och Botswana verkar vara trevligt.

Kjerstin Vogel

2010-03-23

dessa böcker gör mig glad, här finns värme! ingen stor litteratur, men levande människor

Inger Mårtenson

2009-06-21

Jättetrevlig, med sitt speciella språk och långsamhet.
Härlig faktiskt.