Älvdansen

Oresvärd, Kamilla

Vem kidnappade Elsa?Frank blir vittne till hur hans elvaåriga styvdotter Elsa blir bortförd av okända kidnappare. Åren går och kidnappningen av Elsa förblir ett olöst fall. Nästan två decennier senare är Frank, som själv blivit misstänkliggjord, psykiskt utsliten och betraktas som en kuf i Vargön. När en ung kvinna anmäls försvunnen blir Frank åter föremål för polisens misstankar. I ett sista desperat försök att ta reda på vad som hänt Elsa och för att rentvå sig kontaktar han Mona Schiller, som börjar gräva i det gamla fallet. I sin utredning upptäcker hon snart att starka krafter sjuder under ytan i det lilla samhället. Sökandet efter sanningen leder henne längs en väg kantad av rädsla, misstro och religiös fanatism.Ävdansen är den andra fristående delen i Vargönserien där vi får möta storslagen natur, gåtfulla mysterier och udda karaktärer i trakterna kring det gamla...

Rebecka Nyman

2020-11-30

Den här boken tilltalade mig. Korta kapitel som får upp farten, fina miljöer och ett målande språk. Några småfel i boken i form av dubbelord så som till exempel "är han är" där jag tror meningen kanske gjorts om eller byter rad som gör att det har missats. Jag gillar hur historien byggs upp men hade gärna haft ett längre slut då jag tycker det kändes så abrupt. Jag gillade de olika karaktärerna och att det är hemligheter i samhället och även hemligheter som de olika karaktärerna bär. En bra bok helt enkelt!

Renata Cohen

2020-09-14

En lättläst bok med korta kapitel och trevliga karaktärer som man är glad att få återse.
Huvudpersonen Mona är smart, modig och trevlig att läsa om, men i just denna bok kändes det lite som om hon hade svårt att lägga ihop ett och ett, vilket hon inte alls hade i första boken.
Denna var lite mer intressant att läsa då det handlade om försvunna barn, men det kan ju ha att göra med att man själv har barn och då berör det lite mer.
Språket var lätt att förstå och handlingen kändes spännande.
Jag längtar tills nästa del av Vargön kommer då jag vill veta vad mer som kommer hända, inte bara fallen som Mona och Hedda utreder, men även med karaktärerna vi får möta och dessutom måste jag få veta mer om vad som hände i Monas förflutna.
Jag gillade den här delen lite mer än förra boken även om jag gillade båda väldigt mycket

Det här är den andra fristående boken i serien Vargön den första heter Brudslöjan. Jag hade inte läst den första boken men det var inga problem att hoppa in i den andra boken och det var lätt att komma in och att lära känna karaktärerna. För mig blev detta en ny upptäckt av författare och jag inser att det finns fler böcker skrivna av Kamilla som jag helt har missat så nu har jag flera böcker att dyka ner i - Hurra för det!

För många år sedan försvann 11-åriga Elsa, hennes styvpappa har aldrig riktigt förlikat sig med att Elsa försvann och kan inte acceptera att hon inte skulle finnas kvar i livet. När en ny kvinna anmäls försvunnen vill Frank ta upp fallet med Elsa igen för att få svar om vad som hände. När man börjar gräva i fallet så misstänker man att en religiös sekt kan vara inblandade på något sätt. Det här är starten på en spännande, välskriven bok med ett bra språk. Ett extra plus för fina miljöbeskrivningar som ökar känslan och inlevelsen i bokens story. Jag blir fast i boken redan från första sidan och där blir jag kvar - det blir sträckläsning för mig, bra driv genom hela boken. Boken har korta kapitel, vilket jag älskar. Det blir en spännande upplösning med fängslande, gåtfulla och oväntade tvister - vilket jag inte på något sätt kunde förutse - lysande.

2020-03-15

Konstig handling

Bettan_bokprataren

2020-03-10

Jag verkligen gillar Kamillas sätt att skriva spänning på.
Återigen har hon lyckats med konsten att hålla historien levande ända fram till the bitter end utan att jag kan avslöja mördaren, me like!!!
Precis som i del 1 i Vargöserien så följer mig den ständiga frågan,
Vem är egentligen mördaren? Och precis som sig bör så kommer inte upplösningen förren exakt där den bör komma.
Att jag återigen inte lyckades knäcka slutet i förväg, det gillar jag, då lever boken hela vägen.
Det är ett snabbt tempot med korta kapitlen vilket gör att boken aldrig känns enformig eller tråkig, ett mycket bra grepp.
Summa summarum, en genomgående bra spänningsroman som jag verkligen rekommenderar att du sätter tänderna i. Som klyschan säger, en riktig bladvändare som tar slut alldeles för fort.
Jag rekommenderar dig att läsa del 1, Brudslöjan först, även om det går att läsa den här som fristående bok. Du får lära känna personerna i del 1 och det är ju alltid trevligt att få följa dem. Eller hur?
Fler recensioner hittar du på min blogg https://bokprataren.blogspot.com/

villa-freja.se

2020-02-06

En spännande och välskriven spänningsroman med korta kapitel som ger ett bra driv rakt igenom.

Susanne Hydén

2020-01-24

I Älvdansen blir Mona ombedd att nysta i ett gammalt kidnappningsfall av ett barn. Nya mörka familjehemligheter anas med berättelsen vrids både en och två gånger innan upplösningen blir en kamp mot klockan där flera liv står på spel.
Eftersom jag nyligen läst Den nakna flickan av Helen Stommel Olsson känns båda miljöerna som beskrivs i böckerna oväntat bekanta. Strippklubben och kyrkan/sekten. Cynismen, dansen, pengarna och den slutna miljön. Allt är väl beskrivet.
Det är också lite festligt med en jämnårig huvudkaraktär som gillar hästar, salami och heminredning. Kan känna igen en del av hennes bryderier men tycker möjligen att hon är lite naiv när hon dundrar på i sin roll som privatspanare i båda böckerna. I alla fall mot bakgrund av hennes tidigare jobb som domare där hon borde haft större insikt i vissa saker eller i samtal. Men samtidigt ger också den klumpigheten eller naiviteten lite av drivet i böckerna. En mänsklig sida.
Och jag blir sugen på att läsa nästa bok för att få träffa polisen Bodil igen, se hur det går med allas kärleksbekymmer, barnlängtan och få veta mer om Monas stora hemlighet som verkar ligga som ett mörkt moln över henne.

Spännande, mörk & välskriven!

Anna Hallqvist

2019-12-18

Jag kan uppleva att det lite gruvsamt att börja med den andra delen i en serie, när jag verkligen gillade den första. Så att jag drar ut på det. Av två skäl. Det ena är att få suga lite på karamellen, för är den bra så vet jag att jag har några fantastiska timmar innanför pärmarna. Det andra skälet, är förstås det svåraste. Tänk om den inte alls når upp till mina förväntningar? Då faller allt platt!

Så var det med Älvdansen, ja, inte att den föll platt - men att jag drog lite på att påbörja den. Sneglade längtansfullt på det snygga omslaget, innan jag i helgen gjorde slag i saken och högg tag i den. Det tog inte många bladvändningar innan den hade övermannat mig. Familjen fick vackert klara sig själva - jag hade en bok att läsa! Den levde verkligen upp till mina förväntningar, med andra ord.

Så vad handlar Älvdansen om?

Vi återstiftar bekantskapen med Mona Schiller, en stark och orädd kvinna i sina bästa år som nu åtar sig ett detektivfall tillsammans med sin unga hjälpreda Hedda. Tillsammans ska de utröna vad som egenligen hände den där gången för 18 år sen när elvaåriga Elsa blev bortförd mitt framför ögonen på hennes styvpappa Frank. En ung kvinna har nu försvunnit och Frank är den förste polisen söker upp, hans chans står nu till att Mona och Hedda kan rentvå hans namn.

Vi hittar lika trolska naturbeskrivningar som i Brudslöjan, och det lite magiska och suggestiva finns där hela tiden. Är det en religiös sekt som ligger bakom den unga kvinnans försvinnande? En ensam galen mördare? Vi får små ledtrådar serverade, nog stora att det är möjligt att lista ut hur allt egenligen hänger ihop - men inte för mycket för att det ska bli uppenbart och uttråkande. Språket passar den här typen av spänningsroman och jag gillar karaktärerna. De känns äkta. Att Hedda och Mona är så olika varandra skapar en härlig dynamik - och ger berättelsen glöd.

Med korta kapitel och med fantastiskt driv höll boken mig vaken sent in på natten. Så vill du ha en tråkig bok att somna till så föreslår jag att du INTE väljer Älvdansen. Det här är en bok att sträckläsa. Ser redan fram emot del tre i Vargöserien!

Evasbokhylla

2019-12-05

4+ Författaren har återigen lyckats skriva en spännande bladvändare med gåtfulla hemligheter, fantastiskt landskap och med både onda och goda karaktärer.