Lustans lagar

Ellis, Bret Easton

| 2003

Lustans lagar utspelar sig vid Camden College, en konstskola för rikemansbarn i New England. I centrum står tre studenter som är invecklade i en märklig romantisk triangel: Lauren, som byter studieinriktning varje gång hon byter pojkvän och Paul, som är öppet bisexuell och med en förmåga att dra till sig de vackraste människorna i ett rum, samt den mäkta populära Sean som genom sina många och snabba erövringar döljer sin längtan efter romantik. På Camden College finns bara en regel: Det finns inga regler. Så snurrar det på med alkohol, droger, sex och vilda campuspartyn och vi får en glimt av de absurditeter som dagens universitetsliv innhåller. Lustans lagar utkom första gången 1987 och har nu filmatiserats med bl a James van der Beek och Jessica Biel. Bret Easton Ellis är född 1964 och bor i New York. Han debuterade med Noll att förlora, men mest känd är han för sin...

Philip Stenström

2017-11-28

Det är 1980-tal och på Camden College, i delstaten New England, kretsar studenternas liv mest kring sex, droger och fester. Fester med passande titlar att leva upp till moraliskt förfall som, världens ände, stora knullarfesten osv. Droger, sex och alkohol, är med andra ord vardag för studenter som Sean, Paul, Lauren, Victor mfl. Alla tyglar dem och ger efter för deras lustar som ständigt överhänger dem. I sökandet efter sig själva och deras plats försvinner de i sina frestelser. De sviker ständigt sig själva och varandra på grund övertramp av oemotståndliga frestelser.

För andra gången läser jag The Rules of Attraction - Lustans lagar, av författaren Bret Easton Ellis. Det är enastående hur mycket en roman kan återberätta så mycket om så lite. Det tycks till ytan bara handla om sex, droger och fester, men under ytan återfinns starka och känslosamma ögonblick som lämnar starka in- och avtryck. Det är en berättelse som väver samman vardagliga intryck och sociala interaktioner ur olika studenters perspektiv. Det är tillika en tragikomisk handling som fängslar och hänför med enastående innehåll. Det är suggestivt och får en att fråga sig, känner vi varandra och kommer vi någonsin att lyckas göra det. Bret Easton Ellis är vår tids största röst och tar, anspråkslöst, platsen med bravur.

Tobias Wahlberg

2014-06-09

Fick lust att läsa något av denna författaren igen som jag faktiskt har haft ganska stor behållning av genom American Psycho och Less than Zero bland annat Nu var det ett tag sedan senast jag läste något av Ellis. Men jag upplevde denna som bra mycket mer daterad än övriga böcker jag har läst av författaren. Inte heller The Informers kunde jag hålla uppe intresset igenom.

D

Daniel Magnusson

2011-10-22

Bra driv, höll mig engagerad genom hela boken. Slutet var märkligt men ändå väntat, med tanke på hur småskruvad boken var.

Lasse Nordenhem

2011-02-01

Fantastisk film. Mycket bra bok.

Frank Berglund

2011-01-28