Lust att döda

Edvinsson, Anki

Ett möjligt terrorattentat i centrala Umeå lamslår den annars så livfulla staden.Parallellt sker ett brutalt mord som förbryllar den lokala poliskåren. Hänger de två händelserna ihop? Hur kan detta ske här? Polisparet Per Berg och Charlotte von Klint utses till att jaga skuggor som inte syns i en stad lamslagen av sorg. I utkanten rör sig också två unga, trasiga män, på väg utför i full fart, och en invandrartjej vars livssituation blir allt svårare att hantera. I detta kriminaldrama finns monster av alla de slag, både väntade och oväntade. Men de drivs alla av lust att döda.

2023-03-05

En bok som växte under resans gång. I början kände jag ganska starkt motstånd, berättelsen var så otroligt tung. Sen fick den flow och jag känner att jag vill veta mer om framför allt poliserna.

2022-07-09

Lust att döda dök plötsligt upp som en överraskning hemma på hallgolvet för ett bra tag sedan. Jag hade nog varken hört talas om bok eller författare innan det, men jag är alltid nyfiken på svenska deckardebutanter. Trots det så kan det ta lång tid innan boken blir läst, som i det här fallet. I år tog jag med den i min Boktolva.

Om jag hade vetat att boken utspelar sig i Umeå (jo, jag vet att det står på baksidan, men den ser jag inte när jag väljer bok) så kanske jag hade sparat den till senare i sommar. Då kommer jag att resa norrut och åtminstone passera Umeå. Som det är nu så har jag aldrig varit där och har därför ingen aning om hur det ser ut. Dock är miljön ett plus, jag är ganska less på de vanliga deckarmiljöerna.

I stort så är Lust att döda en lovande debut. Jobbiga saker hanteras på ett bra sätt, men jag får lite känslan av att författaren har försökt få in lite för mycket för det spretar en hel del. Om jag kommer att läsa andra delen? Jag vet faktiskt inte. Kanske om jag någon gång kommer till Umeå.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2022/07/bok-lust-att-doda-av-anki-edvinsson.html

Maria Jacobsson

2021-04-25

Betyg 3,5. En riktigt bra debutbok som bådar gott inför nästa bok av författaren!
Här känns det som att hon vill få med lite för mycket och det är stundtals rörigt. Personer och skeenden studsar in och ut ur handlingen, men faktiskt knyts mycket ihop på slutet. Många samhällsproblem vävs in och kanske hade boken vunnit på att fokusera mera på ett par saker. Men trots detta intressant och ett rasande tempo, nästan sträckläsning!

Evasbokhylla

2018-06-07

En spännande och bra debutbok

2018-04-21

En fantastisk debut! Edvinsson skriver nästan i klass med de bästa, hoppas fortsättningen snäpper upp ytterligare. Här är en grym historia som rymmer flera samhällsproblem och Edvinsson lyckas utmärkt med att skildra både ungdomsfanatism, hedersproblematik och ren lust att döda. Kanske spänner författaren över lite för mycket, det förmodade terrorattentatet kommer till slut helt i skymundan. Men allt knyts faktiskt ihop och spänningen tilltar mot slutet i denna mycket välskrivna deckare.

Stefan Teppas

2018-04-20

Så nära en femma är svårt att komma, att jag bott i umeå i femtio år. Känner till vartenda hus, staket och äppelträd i Umeå kanske också gör sitt. Men du kan bo var som helst för att uppskatta denna bok som man kjedjeläser, som med rökning det är svårt att sluta!

Bra bok tycker jaaa 😊😊