Lurad

Svedelid, Olov

Lasse Enocksson är en okomplicerad ung man som trivs utmärkt med sin vardagstillvaro. Han är byggnadssnickare och stolt över sin yrkeskunskap, han har sommarställe på Ingarö, gott om goda vänner och han spottar inte i glaset på midsommarafton. Men tillvaron kompliceras när han räddar en gammal dam från väskryckare. Han blir indragen i en förvirrande härva och anklagad för mord. Samtidigt träffar han den vackraste kvinna han någonsin sett, men hon verkar inte nöja sig med hans anspråkslösa livsstil. Lasse känner sig lurad. Olov Svedelid (1932-2008) var en svensk författare från Stockholm. Han skrev framför allt deckare och nådde stora framgångar i sitt oerhört uppskattade och breda författarskap.

2020-04-04

Jag har tidigare av Olov Svedelid läst: Jag kommer och hämtar dig (1977)- en psykologisk rysare, bland det mest spännande jag någonsin läst och En man i huset (1978)- också den en mycket spännande psykologisk thriller men jag tror ta mig tusan att Lurad (1977) är den absolut bästa boken jag hittills läst av Svedelid. Det här är en mycket underhållande thriller med både spänning och massor av humor. Jag fastnar direkt för den enkla Lasse och hans rättframma stil hela tiden med glimten i ögat och redo att leverera det mest underfundiga söderslanget och det också under de mest komplicerade situationer som han råkar ut för i den här boken. Jag kommer på mig själv att skratta högt och le genom hela boken. Men det är inte bara humor utan också spänning. Och Svedelid lyckas verkligen med bedriften att snyggt men med små enkla ord och handlingar att göra det här till en mycket lyckad bok som perfekt att läsas/lyssnas på under dessa mycket oroliga tider vi nu lever i.
Jag kan riktigt varmt rekommendera den här pärlan som jag riktigt älskade!
Jag tror nästan att det här är den bästa boken som jag läst än så länge detta år.
Uppläsaren var dessutom riktigt bra och hennes röst passade perfekt till handlingen.
Toppbetyg!