Lupaus

Frennstedt, Tina

Flag from fi

Häikäilemätön sarjamurhaaja sillan molemmin puolin Naisiin kohdistuvien raiskausten ja murhien sarja saa Malmön ja Kööpenhaminan hälytystilaan. Pian hyökkäykset yhdistetään kuusitoista vuotta sitten kadonneen lukiolaistytön tapaukseen, jota ei koskaan ratkaistu. Pystyykö rikoskomisario Tess Hjalmarsson lunastamaan kadonneen tytön äidille antamansa lupauksen?

En otroligt välskriven deckare med ett intresse som gör att man aldrig kan släppa boken och sluta läsa. Såna här deckare älskar jag verkligen!
Vem mördade Annika? Vem är personen som gjort så många hemska brott? Hur överlever man som människa när man blir anklagad för ett brott 16 år tillbaka och under dessa år få all hat mot sig från invånarna där man bor? Man får följa Tess och de andra utredarna och poliserna i jakten på mördare. En djupdykning i olika fall med en otrolig spänning. Kan verkligen rekommendera att ni läser den här boken! 😄

Brabocker_books

2019-08-23

Boken utspelar sig i Skåne med kriminalinspektör Tess Hjalmarsson som huvudperson. Tess är chef över Skånes Cold Case-grupp och lever i hjärtesorg efter att det tagit slut med flickvännen Angela. På jobbet arbetar hon tillsammans med Marie som är frispråkig, hårdrocksälskande och gravid.
En kvinna hittas mördad och våldtagen i Höllviken på ett brutalt sätt. Kort därefter sker ännu en liknande attack. När polisen börjar gräva i fallen, hittar de plötsligt en koppling till ett ouppklarat brott för 16 år sedan, som ligger på Tess bord. Det handlar om Annika, 19 år, som försvann från Simrishamn utan ett spår. De anhöriga vet fortfarande inte vad som hänt med henne. För att lösa det gamla fallet, blir Tess indragen i den nya utredningen på våldtäktsmannen som de tror är en dansk mördare vid smeknamn "Valbymannen". De kopplar in en dansk profilerare som följt mannen under många år och vet hur han agerar, för att hjälpa dem i utredningen. Många känslor rörs upp då man börjar rota i det gamla fallet igen, som enligt Tess är dåligt skött. Har folk verkligen berättat allt de vet? Är allt dokumenterat ordentligt, eller vad saknas? Kan det vara så att Annika var Valbymannens första offer, eller vad kan det annars vara för koppling mellan dessa två fall?
Vad hände egentligen med Annika och hur ska de få fast Valbymannen?
Som läsare sugs man in i handlingen direkt och sedan är man fast. Boken är en välskriven blandvändare med mycket intressanta karaktärer.
Det här är den första delen i en ny deckarserie om Cold Case-fall och författarens skönlitterära debut. Mycket bra, helt enkelt - läs den!

Karin Johansson

2019-08-21

Den är nästan värd en 4a! Men för mycket relationsdrama blandat med den i övrigt bra handlingen gör att den tappar lite. Men det är bara 1a boken. Vill gärna läsa nr 2.

Marie Malmström

2019-08-19

John Rolandsson

2019-06-14

Tämä on todella hyvin kirjoitettu kirja. Isäntä lukemaan, vaikka et pidä etsivistä.

Anna Paus

2019-06-14

Suuri kirja! Jännittävä alusta loppuun. Tämä voi olla tämän vuoden kannen debyytti.

Anna Paus

2019-06-14

Utmärkt deckare med riktigt driv. Stilen är rak och okonstlad, bäst skildrad är Malmömiljön.

Don Demis

2019-06-14

Suuri kirja! Jännittävä. Odotan seuraavaa. Tai elokuva.

Don Demis

2019-06-14

Tina Frennstedt får bra snurr på alla relationer, och den välskrivna texten glider smidigt mellan olika personers perspektiv. LÄS!

John Rolandsson

2019-06-14

Tveklöst skriver Tina Frennstedt avsevärt bättre än många i genren. Hon etablerar en förhöjd, mörk, fiktiv värld – och hon vet hur man snabbt och snyggt skisserar även perifera figurer så att de får liv.

Spännande, fängslande & välskriven!

2019-01-28

Betyg: 4,5 av 5.

Boken Försvunnen är den första delen i en planerad bokserie som är inspirerade av verkliga cold case-fall i Skåne. Författaren Tina Frennstedt jobbar som kriminalreporter och har specialiserat sig på cold cases.

Och kriminalromaner som baseras på eller inspireras av verkliga fall är ju alltid lite extra intressanta tycker jag. Och böcker som är skrivna av journalister brukar ju oftast vara välskrivna.

Och Cold Case: Försvunnen är både intressant och välskriven. Den är även lättläst, otäck och spännande. Huvudpersonerna, med kriminalinspektören och chefen för Skånes cold case-grupp, Tess Hjalmarsson i spetsen, fångar och intresserar mig.

Så jag rekommenderar denna bok varmt, och jag ser mycket fram emot kommande böcker i serien.

Ann Simonsson

2019-01-07